7 copy

 رینگ مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با دوگانه کاهش و افزایش قیمت مواجه بود. نرخ ارز کانال قیمتی 50‌هزار تومانی را از دست داد و این عقب‌گرد قیمتی، سیگنال منفی موثری برای بازارها به همراه داشت؛ به نحوی که سکه در بازار فیزیکی به کانال قیمتی 28میلیون و 900‌هزار تومان سقوط کرد، بازار سرمایه قرمزپوش شد و سایر دارایی‌‌‌های کالایی نیز ظرف روزهای پایانی آذرماه با افت نرخ اعلام شدند. این در حالی بود که معامله‌‌‌گران بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران در مقابل افت نرخ ناشی از این سیگنال منفی مقاومت داشتند و این موضوع باعث شد تا رینگ مالی و مشتقه بورس‌کالا همزمان با رشد و کاهش نرخ در قراردادهای متفاوت مواجه باشد.

مقاومت سکه بورسی در مرز 29 میلیون تومان

از اواسط هفته جاری، سکه در بازار فیزیکی کانال قیمتی 29میلیون تومانی را از دست داد که عدم‌حمایت نرخ ارز از معاملات طلا عامل این عقب‌گرد قیمتی بود. با این حال، سکه بورسی برای حفظ کانال قیمتی 29میلیون تومانی مقاومت جدی از خود نشان داد و در حالی که سکه در بازار فیزیکی از روز سه‌‌‌شنبه 28آذرماه به کانال قیمتی 28میلیون تومانی سقوط کرد، سکه بورسی تا اواسط روز چهارشنبه 29آذرماه همچنان کانال قیمتی 29میلیون و 100‌هزار تومانی را حفظ کرد.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ معامله سکه فیزیکی است؛ اما روند عرضه و تقاضای مشتریان باعث می‌شود تا سکه بورسی در نرخی کمتر یا بیشتر از ارزش بنیادی معامله شود. بررسی داده‌‌‌های معاملاتی گواهی سکه و مقایسه آن با معاملات سکه در بازار فیزیکی حاکی از آن است که معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالای ایران، به بازگشت بهای سکه به کانال قیمتی 29میلیون تومانی امیدوارند و این موضوع باعث می‌شود تا معاملات خود را با نرخی در حدود 0.5 تا یک‌درصد بالاتر از ارزش بنیادی و در کانال قیمتی 29میلیون و 100‌هزار تومانی انجام دهند.

کاهش سفته‌‌‌بازان در رینگ شمش طلا

بررسی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران از فروش 410‌هزار و 337گواهی از روز شنبه 25آذر تا روز سه‌‌‌شنبه 25آذرماه حکایت دارد. تعطیلی روز یکشنبه 26آذرماه و تمایل نرخ ارز برای کاهش ظرف یک‌هفته اخیر از حجم ورود نقدینگی به معاملات گواهی سپرده شمش طلا کاست. با وجود این همچنان این بازار، مقصد مناسبی برای نقدینگی سرگردان است و میزان استقبال سرمایه‌گذاران از آن به مراتب بیش از سایر بازارهاست؛ هرچند کاهش نوسان نرخ ارز و فروکش انتظارات تورمی با خروج معامله‌‌‌گران سفته‌‌‌باز از بازار باعث می‌شود تا از حجم معاملات این دارایی کاسته شود. معامله‌‌‌گران سفته‌‌‌باز به دنبال کسب سود از نوسان‌‌‌های لحظه‌‌‌ای در بازار در بازه کوتاه‌مدت هستند.  ظرف هفته گذشته (هفته منتهی به ‌روز جمعه 24آذرماه) بالغ بر 740‌هزار و 997گواهی شمش طلا از رینگ مالی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت؛ ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا در این بازه زمانی نیز به 2406‌هزار میلیارد ریال رسید. حجم فروش گواهی سپرده شمش طلا از رینگ مالی نسبت به هفته قبل افت 7درصدی داشت؛ این در حالی بود که از ارزش معاملات این بازار به میزان 9‌درصد کاسته شد.  در حالی ظرف سومین هفته از آذرماه ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا از 2406‌هزار میلیارد ریال عبور کرد که ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی شامل گواهی سپرده سکه، زعفران و سایر محصولات کشاورزی به 2119‌هزار میلیارد ریال رسید. به این ترتیب باید اذعان کرد که تبیین مزایای گواهی سپرده شمش طلا باعث شده است تا این بازار به دارایی جذابی میان معامله‌‌‌گران بدل شود.

طلای جهانی؛ سرعت‌‌‌گیر افت نرخ داخلی‌‌‌ها

در شرایطی که دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازارهای داخلی حمایت نرخ ارز را از دست داده‌‌‌اند، طلای جهانی صعودی است و این موضوع سرعت‌‌‌گیر عقب‌‌‌گرد قیمتی در رینگ دارایی‌‌‌های طلایی داخلی شده است. هر اونس طلا ظرف اواسط روز چهارشنبه 20دسامبر با نرخ 2‌هزار و 41دلار به ازای هر اونس معامله شد که این رقم بیشترین نرخ فروش آن در بازه دوهفته اخیر و همچنین بالاتر از میانگین قیمت یک‌سال اخیر آن بود. به این ترتیب سیگنال جهانی حامی رشد نرخ دارایی‌‌‌های طلایی داخلی است.

فدرال‌رزرو تغییری در نرخ بهره ماه دسامبر ایجاد نکرد؛ در این شرایط فعالان بازارهای مالی دنیا احتمال کاهش 75‌درصدی نرخ بهره در ماه مارس را می‌دهند و این احتمال حامی صعود بهای طلا شده است. این در حالی است که رافائل بوستیک، رئیس فدرال‌رزرو آتلانتا، با انعکاس احساسات سایر سیاستگذاران ایالات‌متحده، روز سه‌‌‌شنبه 19دسامبر گفت با توجه به قدرت اقتصاد آمریکا، فدرال‌رزرو فوریتی برای آغاز کاهش نرخ بهره در سال آینده ندارد. هم‌‌‌اکنون فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا چشم‌‌‌انتظار انتشار شاخص قیمت PCE یا مخارج مصرف شخصی در آمریکا هستند که اواخر هفته جاری منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد این شاخص بر تصمیمات فدرال‌رزرو در خصوص نرخ بهره اثرگذار است.  بانک مرکزی ژاپن نیز برخلاف انتظار ظرف هفته جاری سیاست پولی انبساطی خود را حفظ کرد و سیاستگذاران ژاپنی از اعلام تغییر یا عدم‌تغییر احتمالی سیاست پولی در سال آینده خودداری کردند. در این شرایط بانک خلق چین نیز برخلاف انتظار تغییری در نرخ معیار وام‌‌‌دهی ایجاد نکرد که این تصمیم به کاهش بهای آهن و فولاد در بازار جهانی انجامید، اما با تقویت یوآن نسبت به دلار آمریکا به سود معامله‌‌‌گران دارایی‌‌‌های طلایی تمام شد.