Untitled-6 copy

بی‌‌‌اعتنایی صنایع بزرگ چینی به محرک‌‌‌های مالی

شاخص مدیران خرید رسمی چین در بخش صنعت برای ماه نوامبر در فاز رکود و برابر 49.4واحد اعلام شد؛ این در حالی بود که این شاخص در ماه اکتبر برابر 49.5واحد بود و اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز نیز پیش‌بینی می‌‌‌کردند که شاخص مدیران خرید رسمی بخش صنعت چین برای ماه نوامبر به 49.7واحد برسد. به این ترتیب علاوه بر آنکه شاخص مدیران خرید رسمی بخش صنعت چین در ماه نوامبر در فاز انقباضی اعلام شد، نسبت به ماه قبل کاهش داشت و تحلیلگران را نیز ناامید کرد.

بزرگ‌ترین اقتصاد کالایی دنیا ظرف سال‌های اخیر با چالش‌‌‌های متعددی روبه‌رو شده؛ اما دولت این کشور برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد ظرف هفته‌‌‌های گذشته نسبت به اعمال محرک‌‌‌های قوی اقدام کرده است، به‌‌‌نحوی که احتمال می‌‌‌رفت این محرک‌‌‌ها بتوانند بخش تولید را از فاز رکود خارج کنند، اما داده‌‌‌های شاخص مدیران خرید نشان داد که این محرک‌‌‌ها تاکنون تاثیر مثبتی بر بهبود داده‌‌‌های تولید صنایع بزرگ چینی نگذاشته است. دولت پکن ظرف ماه اکتبر از انتشار اوراق قرضه یک‌تریلیون یوآنی به‌‌‌منظور تامین مالی اجرای پروژه‌‌‌های زیرساختی در این کشور خبر داد. در ادامه بانک خلق چین نیز از تخصیص اعتبار یک‌تریلیون یوآنی به شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک درگیر بحران مالی برای اجرای پروژه‌‌‌های نیمه‌کاره خبر داد. این محرک‌‌‌های مالی با ایجاد امیدواری نسبت به بهبود تقاضا برای کالاهای صنعتی نظیر سنگ‌‌‌آهن و فولاد و سایر فلزات، زمینه رشد قیمت در بازار این محصولات را فراهم کرد، به‌‌‌نحوی که ظرف روزهای پایانی ماه نوامبر سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین به سقف قیمت 18ماهه صعود کرد و میلگرد در بازار داخلی این کشور به سقف بهای هفت‌ماه اخیر خود رسید.

به گزارش CNBC نتایج نظرسنجی‌‌‌ها نشان می‌دهد که بیش از 60‌درصد شرکت‌های تولیدی چین، تقاضای بازار را ناکافی گزارش داده‌‌‌اند. ژائو چینگه، آمارگیر ارشد مرکز بررسی صنعت خدمات اداره ملی آمار چین، در بیانیه‌‌‌ای جداگانه گفت: تقاضای ناکافی بازار همچنان مشکل اصلی است و این رویه، بر بهبود عملکرد فعلی صنایع تاثیر منفی گذاشته است. در حالی که سه‌زیرشاخص از زیرشاخص‌های PMI تولید در ماه نوامبر نسبت به یک‌ماه قبل کاهش یافتند، زیرشاخص تولید محصولات سبز و زیرشاخص تولید تجهیزات با تکنولوژی بالا، افزایشی اعلام شدند. در عین حال اداره ملی آمار چین در گزارش خود از بهبود اعتماد تجاری خبر داد؛ به طوری که شاخص انتظار برای تولید و فعالیت‌‌‌های عملیاتی در بخش تولید به 55.8واحد رسیده است.

کاهش اعتماد مصرف‌کننده؛ پاشنه‌آشیل دومین اقتصاد جهانی

در حالی شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه‌های اکتبر و نوامبر کمتر از حد انتظار اعلام شد که رشد اقتصادی این کشور برای سه‌ماهه سوم بهتر از انتظار بود. بررسی همه‌‌‌جانبه داده‌‌‌های اقتصادی چین از آن حکایت دارد که محرک‌‌‌های اعمالی از سوی دولت این کشور توانسته است اقتصاد را در برخی حوزه‌‌‌ها به مسیر رشد بازگرداند. اما همچنان اقتصاد این کشور از محل اعتماد مصرف‌کننده تحت فشار قرار دارد و تاثیر آن بر بازار ناکافی برای صنایع چینی مشهود است. کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان چینی، بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا را شکننده کرده است. در این شرایط دولت این کشور برای عبور از این بحران به بسته‌‌‌های حمایتی نیاز دارد تا بتواند تقاضای مصرف‌کننده را تحریک کند.

اقتصاد چین در سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 4.9درصدی داشت؛ این در حالی بود که فعالان بازار پیش‌بینی رشد 4.4درصدی را برای این شاخص داشتند. به نظر می‌‌‌‌رسد محرک‌‌‌های اعمالی از سوی دولت پکن توانسته است اثر منفی بروز بحران در بخش املاک بر رشد اقتصادی را جبران کند. در بازه 9ماهه اقتصاد چین رشد 5.2درصدی داشته است و سیاستگذاران چینی به تحقق رشد 5 تا 5.5‌درصدی هدف‌گذاری‌شده برای سال‌جاری میلادی در این کشور امید دارند.

صادرات‌‌‌محورها قوی‌‌‌تر ظاهر شدند

شاخص مدیران خرید کایسین (Caixin) بخش تولید چین برای ماه نوامبر برابر 50.7واحد اعلام شد. به این ترتیب این شاخص که بر شرکت‌های صادرات‌محور و شرکت‌های کوچک و متوسط در منطقه ساحلی کشور تمرکز دارد بهتر از پیش‌بینی و در فاز رونق اعلام شد. این در حالی بود که این شاخص ظرف ماه اکتبر برابر 49.5واحد بود و نظرسنجی‌‌‌ها نیز میزان آن را برای ماه نوامبر برابر 49.3واحد پیش‌بینی کرده بودند. صنایع صادرات‌‌‌محور و ساحلی چین ظرف ماه نوامبر درصدد افزایش فعالیت تولیدی برآمده‌‌‌اند و این موضوع به بهبود داده‌‌‌های تولید این شرکت‌ها انجامیده است. با این حال تقاضای خارجی ضعیف همچنان بر تولیدکنندگان چینی فشار می‌‌‌آورد. به نظر می‌رسد تولیدکنندگان چینی با امیدواری نسبت به رشد تقاضای خارجی در آستانه کریسمس بر فعالیت تولیدی خود افزوده‌‌‌اند که استمرار این رویه به استقبال تجار خارجی از محصولات چین در هفته‌‌‌های پایانی سال 2023 وابسته است.

شاخص مدیران خرید کایسین بخش تولید چین برای ماه نوامبر به بیشترین میزان این شاخص در بازه چهارماهه یعنی پس از ماه اوت امسال صعود کرد. ظرف 11ماه سپری شده از سال‌جاری میلادی، این شاخص هفت‌ماه در فاز رونق و چهارماه در فاز رکود اعلام شد. این در حالی بود که شاخص مدیران خرید رسمی چین ظرف 11ماه سپری‌شده از سال‌جاری میلادی، تنها در چهارماه در فاز رونق و هفت‌ماه در فاز رکود قرار گرفت. به این ترتیب باید گفت اگرچه وضعیت تجارت چین با سایر نقاط دنیا در سال‌جاری میلادی تضعیف شده است، صنایع صادرات‌‌‌محور همچنان از وضعیت بهتری برخوردارند.