رقابت 5 درصدی برای خرید آف گریدها

نفت کوره سه‌شنبه هفته آینده عرضه می‌شود

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات رینگ پتروشیمی‌روز گذشته در حالی از سر گرفته شد که نرخ پایه محصولات پتروشیمی‌ همچنان براساس میانگین نرخ هفته گذشته تعیین شد. این در حالی است که آگاهان بازار در این روز از صدور بخشنامه‌ای از سوی دفتر ریاست جمهوری به مجتمع‌های پتروشیمی‌دولتی و خصوصی در خصوص نرخ پایه محصولات خبر داده و می‌گویند: در این بخش نامه آمده است؛ از این پس نرخ محصولات پتروشیمی‌باید فوب منهای ۱۵ درصد تعیین شود و خریداران نیز می‌توانند تا ۱۰ درصد به رقابت بپردازند.

با این حال شنیده‌ها حاکی از این است که با ارسال این بخشنامه، مجتمع‌های پتروشیمی‌از فروش محصولات خود در بازار داخلی خودداری کرده اند.

البته غفاری، مدیرتالارهای بورس کالا درباره این بخشنامه می‌گوید: طبق بند «و» ماده ۹۹ قانون پنجم برنامه توسعه اقتصادی، سازمان حمایت، باید بخشنامه‌های خود را در شورای عالی بورس مصوب کند و سپس سازمان بورس آن بخشنامه را به بورس کالا ابلاغ کند، در این صورت بورس کالا موظف به اجرای آن بخشنامه خواهد بود.

با این حال در این روز و در بورس کالا، محصولات پتروشیمی ‌با میانگین نرخ هفته گذشته عرضه و معامله شدند.

البته در معاملات این روز محصولات پلیمری و آف گریدها با محدودیت رقابت ۵ درصدی مواجه شدند و به این ترتیب کارگزاران توانستند برای خرید این کالاها تنها ۵ درصد رقابت کنند.

بازار نابسامان سودکاستیک

البته برخی از فعالان بازار به غیرمنطقی بودن نرخ‌ها طی هفته جاری اشاره می‌کنند و معتقدند؛ هفته گذشته بازار پتروشیمی‌ها متشنج و نابسامان بود و ملاک قرار دادن میانگین نرخ‌ها برای هفته جاری کار نادرستی است.

پناهی، تولیدکننده سود پرک در این باره می‌گوید: هفته گذشته نرخ‌ها در بازاری متشنج و نابسامان رقم خورد و بسیاری از خریداران به دلیل کمبود سود در بازار، به اجبار نرخ‌های بالایی برای خرید این کالا روی سیستم بورس ثبت کردند. به این ترتیب انتخاب میانگین نرخ کالاها به عنوان قیمت پایه محصولات کار درست و منطقی‌ای به نظر نمی‌رسد.

در این روز سودکاستیک که با نرخ ۲۱۹ تومان روی تابلوی خرید ثبت شده بود، پس از رقابت کارگزاران و رشد بیش از حد قیمت با ابطال معامله مواجه شد و در نتیجه یک بار دیگر روی تابلوی بورس کالا آمد تا این بار سقف ۵ درصد رقابت و همچنین سهمیه‌بندی برای آن رعایت شود.این در حالی است که این تولیدکننده سود به فروش محصول نهایی خود با نرخ ۷۲۰ تومان در هر کیلو اشاره می‌کند و می‌گوید: روز گذشته نرخ‌ها بالاتر از هفته پیش رقم خورد و به این ترتیب فروش محصول نهایی با نرخ ۷۲۰ تومان دیگر به صرفه نیست و حداقل باید محصول نهایی ما، ۷۵۰ تومان در هر کیلو به فروش برسد.

پناهی می‌گوید: تقاضا در رینگ پتروشیمی‌را نمی‌توان با انتخاب نرخ بالا به عنوان نرخ پایه کنترل کرد؛ چرا که مصرف کنندگان به دلیل نوسان بازار از خرید محصولات خودداری کرده و به این ترتیب دلالان و واسطه‌ها در رینگ پتروشیمی‌افزایش می‌یابند.

وی به رشد ۱۵ تومانی نرخ سود طی ۲ روز گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: نرخ سود از هفته گذشته تا هفته جاری در بازار داخلی از ۲۴۶ تومان به ۲۶۰ تومان رسیده است. این تولیدکننده سودپرک می‌گوید: قبول دارم که تقاضای ۸ هزارتنی در بورس کالا کاذب است و یک گروه با پول‌های سرگردان وارد این بازار شده و نرخ‌های بالایی برای محصولات ثبت می‌کنند و سودهای سرشاری به جیب می‌زنند، اما این اتفاق نتیجه کاهش عرضه سود در بورس کالا است.این در حالی است که مدیرتالارهای بورس کالا معتقد است که هفته گذشته رینگ پتروشیمی‌متشنج نبود؛ چرا که در معاملات روز گذشته که محصولات با میانگین نرخ هفته گذشته عرضه شد با بررسی بازار و بورس مشخص شد که تنها ۳ کالا با نرخی بالاتر از فوب عرضه شدند که در آن موارد نیز بازرگانی پتروشیمی ‌با کاهش قیمت‌ها و رساندن آنها به فوب اجازه معامله در بورس کالا را داد.

وی البته به مخالفت بورس با نرخ فوب اشاره می‌کند و می‌گوید: بورس کالا به کلمه فوب اعتراض دارد؛ چرا که بازرگانی پتروشیمی‌قیمت غیرواقعی را به عنوان فوب در نظر می‌گیرد، مثلا برای پی‌وی‌سی نرخ ۱۰۵۰ تومان را در بورس روی تابلو می‌آورد، اما وارداتی این کالا را با نرخ ۱۴۰۰ تومان عرضه می‌کند و وقتی از آنها در این خصوص سوال می‌شود، اعلام می‌کنند که نرخ واردات این کالا نزدیک به ۱۴۰۰ تومان درآمده است، پس نتیجه می‌گیریم که اعلام نرخ ۱۰۵۰ تومان برای این کالا در بورس غیرمنطقی است. همچنین در خصوص نرخ BL۳، بازرگانی پتروشیمی‌نرخ پایه این کالا را ۱۲۵۰ تومان در نظر می‌گیرد، این در حالی است که BL۳ در بازار داخلی کیلویی ۲۱۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود، پس نتیجه می‌گیریم که نرخ ۱۲۵۰ تومان، نرخ اشتباهی است. به همین دلیل بورس اعتقادی به فوب ندارد و باید قیمت‌ها در رینگ صادراتی یا رینگ داخلی کشف شود.وی در خصوص اطلاع‌رسانی قبلی در بورس کالا برای آزادسازی قیمت‌ها نیز می‌گوید: اگر اطلاع‌رسانی قبلی برای آزادسازی قیمت‌ها در بورس صورت می‌گرفت، ممکن بود بسیاری از خریداران نرخ‌سازی کنند و با توجه به اینکه عرضه‌ها در این روز بسیار زیاد بود و اطلاع‌رسانی قبلی نیز صورت نگرفته بود، پس بازار با قیمت‌های درستی به کار خود پایان داد.

عرضه نفت کوره در رینگ صادراتی

غفاری همچنین از عرضه نفت کوره در روز سه‌شنبه هفته آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: امکان عرضه نفت کوره در روز سه‌شنبه هفته آینده و رینگ صادراتی وجود دارد.

وی در خصوص تعیین نرخ این کالا می‌گوید: اگر این کالا به صورت نقدی عرضه شود، نرخ پایه آن براساس نشریات معتبر تعیین خواهد شد. اما اگر به صورت سلف موازی عرضه شود، هر روز نرخی براساس بازارهای جهانی برای نفت کوره تعیین شده و پس از رقابت و دو روز پس از تسویه به خریداران تحویل داده می‌شود.