هراس از افت قیمت‌ها ادامه دارد

عرضه اوراق سلف نفتی با نماد ارزی و ریالی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی در حالی هفته گذشته با افت قیمت‌های پایه به کار خود ادامه داد که همچنان شایعات در بازار آزاد نشان از افت قیمت‌ها دارد. البته در هفته گذشته برخی از کالاها مانند پلی اتیلن سبک با رقابت ۳۰ تا ۴۰ تومانی خریداری شدند، اما همچنان ترس از افت قیمت‌ها در بازار داخل برای هفته‌های آتی وجود دارد و از این رو بیشتر معامله‌گران در انتظار هستند و به ناظران بازار تبدیل شده اند. به گفته معامله‌گران با توجه به قرار گرفتن در فصل مصرف گریدهای متفاوت پلی اتیلن سبک (H‌ها) بازار این کالاها نسبت به محصولات دیگر با استقبال بهتری روبه‌رو است.

هفته گذشته قیمت اکثر محصولات پتروشیمی با افتی معادل ۲ تا ۵ درصد روبه‌رو شد. این موضوع یعنی افت قیمت‌ها در هر هفته به شوک قیمتی طی هفته‌های اخیر تبدیل شده است، به طوری که هفته گذشته باز هم نرخ‌های بازار از بورس ارزان تر شد. علاوه بر این برخی معامله‌گران می‌گویند: قیمت اکثر محصولات پلیمری در بورس و بازار یکسان شده است، به طوری که روز گذشته پلی استایرن مقاوم و معمولی ۲۰۰ تومان ارزان تر از بورس در بازار داخل توسط تاجران پیشنهاد شدند.

گرچه همچنان رکود بر بازار محصولات پتروشیمی سایه افکنده و نگرانی از افت قیمت‌ها ادامه دارد، اما همچنان علاقه به خرید پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ و پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ در بین معامله‌گران دیده می‌شود. البته هفته گذشته برخی از کالاها مانند گریدهای متفاوت پلی پروپیلن وارد زمان مچینگ شدند. برخی از آگاهان بازار به کاهش تناژ سهمیه کدهای بهره‌برداری اشاره می‌کنند و می‌گویند: در حال حاضر باید گرید درخواست شده توسط خریداران بورس کالا در پروانه‌های بهره‌برداری آنها ثبت شده باشد، علاوه بر این در هفته‌های اخیر سهمیه‌های خریداران نیز کاهش یافته است. به طوری که میزان خریدها هم کم شده، در کنار این موارد، رکود و عدم اطمینان به ثبات قیمت‌ها هم سبب شده تا بیشتر معامله‌گران در نگرانی به سر برند.

این در حالی است که برخی از معامله‌گران می‌گویند: با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها از بازار محصولات پتروشیمی نزولی است، از این رو برخی از فروشندگان ترجیح می‌دهند، کالاهای انبار شده خود را به فروش برسانند. این گروه معتقدند؛ کف قیمت محصولات پتروشیمی هنوز مشخص نیست، این در حالی است که بازار داخل هنوز برای افت قیمت‌ها جا دارد. از سوی دیگر شایعات هم حاکی از کاهش قیمت‌ها است. برخی از معامله‌گران هم در حال حاضر از خرید و فروش اجتناب می‌کنند و در انتظار اتفاقات در حوزه بازار ارز هستند.

در همین حال در هفته گذشته و پیش از عرضه‌های روز سه شنبه شایعه افت قیمت‌های پایه برخی از محصولات پلیمری، بازار پتروشیمی را قویا نزولی کرده بود. به گفته فعالان اقتصادی، مبادلات هفته گذشته متاثر از این شایعات که بازار داخل را پیش تر نزولی کرده بود با ضعف خرید و فروش دنبال شد.

از سوی دیگر بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی هم در هفته‌های اخیر در پی ممنوعیت صادرات محصولات پلیمری و شیمیایی به دنبال اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند ولی تاکنون نتیجه‌ای نگرفته اند؛ چرا که هنوز از سوی این وزارتخانه مجوزی برای صادرات محصولات پتروشیمی صادر نشده است. از این رو بیشتر مدیران مجتمع‌های پتروشیمی در این خصوص ابراز نگرانی می‌کنند؛ چرا که این گروه توقف صادرات و همچنین عدم تعیین تکلیف خوراک مجتمع‌ها را به ضرر بازار محصولات پتروشیمی می‌دانند.

عرضه اوراق سلف نفتی در بورس کالا

در همین حال موضوعی که بیش از پیش در روزهای قبل پررنگ بود، بحث کسری بودجه دولت و تامین مالی این کسری از سوی وزارت نفت است. گفته می‌شود به وزارت نفت تکلیف شده که کسری ۶ میلیارد یورویی دولت را تامین کند. موضوعی که به گمان بسیاری از آگاهان بازار پای اوراق سلف نفتی را به شعب بانک سپه باز کرده است. برخی دیگر از آگاهان بازار هم می‌گویند: این کسری بودجه متاثر از کاهش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی رخ داده است.

برخی از معامله‌گران می‌گویند: عرضه اولیه اوراق سلف نفتی در شعب بانک سپه خواهد بود و سپس این اوراق در بورس کالا عرضه می‌شود. به گفته سعید سلیمانی، کارشناس تامین سرمایه پارسیان، عرضه‌های اولیه اوراق سلف نفتی قرار است توسط شعب بانک سپه انجام شود و مانند قراردادهای آتی قیمت می‌خورد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در این حوزه براساس مصوبه مجلس در توسعه میادین نفتی و استخراج نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای خریداران نماد ارزی سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی و برای خریداران نماد ریالی سودی معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است.

البته به گفته سلیمانی، خرید این اوراق سلف به معنای پیش خرید نفت نیست، بلکه سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفتی و به صورت بلندمدت خواهد بود. از سوی دیگر گفته می‌شود این اوراق به صورت نماد ارزی و ریالی و با میانگین قیمت نفت عمان و دبی به صورت روزانه عرضه می‌شود. این اوراق قرار است در ابتدا با نرخ ۱۰۰ دلار در هر بشکه و سر رسید سال ۹۴ عرضه شود. در همین حال گفته می‌شود در عرضه ارزی اوراق سلف نفتی این کالا با کف و سقف قیمت که ۱۴۰ تا ۱۶۰ دلار است عرضه خواهد شد. اوراق سلف نفتی با نماد ریالی هم با قیمت ۲۵۰ هزار تومان معامله خواهد شد که با نرخ ارز مبادله‌ای محاسبه شده است. این در حالی است که برخی از آگاهان بازار می‌گویند: با توجه به اینکه دسترسی به بازار عمان و دبی دشوار است، این مبنای قیمت‌گذاری نمی‌تواند درست باشد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان بازار باز هم معتقدند؛ پیش از عرضه اوراق سلف نفتی باید قیمت‌ها در معاملات اسپات شفاف‌سازی شود و سپس وارد مبادلات آتی این کالا شویم.