گروه بورس کالا - سردار خالدی: اگرچه تحلیل‌ها از بازار داخلی در روزهای پایانی هفته گذشته خبر از شروع موج دیگری از تحرکات مثبت قیمتی داشت، اما تغییرات قیمت طلای جهانی و انتظار برای تحقق پارامترهای برون‌زای سیاسی می‌تواند انتظارات ایجاد شده را دوباره تغییر دهد.

طلای ۲ هزار دلاری تحقق می‌یابد؟
مبادلات قیمت طلا در شرایطی روزهای پایانی با نوسان اندکی رو به رو بود که از دلایل آن کاهش اندک قیمت‌ها و رسیدن به زیر یک هزار و 700 دلار به ازای هر اونس تغییرات شاخص دلار و انتشار تازه‌ترین گزارش‌های مربوط به داده‌های اشتغال بخش غیر کشاورزی در ایالات‌متحده و از سویی اخبار مربوط به وضعیت رکود در اقتصاد منطقه یورو بوده است. براساس تازه‌ترین آماری که اخیرا در مورد وضعیت اقتصادی 17 کشور عضو حوزه یورو منتشر شده، سطح فعالیت اقتصادی این کشورها که در سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی 2/0 درصد کاهش یافته بود، در سه ماهه سوم منتهی به ماه سپتامبر هم با رشد منفی 1/0 درصد مواجه شد.
روایت‌ها از بازگشت رکود به اقتصاد منطقه یورو در حالی اعلام می‌شود که پیش‌بینی‌ها از کوچک شدن اقتصاد منطقه یورو حکایت دارد و انتظار بر این است حرکت انقباضی در اقتصاد یورو روی سیاست‌های پولی بانک مرکزی اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشد. البته روند بازار تنها به سیاست‌های بانک مرکزی اتحادیه اروپا ختم نمی‌شود و چه بسا سیاست‌های انبساط پولی بانک‌های مرکزی جهان و نگرانی‌ها درباره فروپاشی منطقه یورو روی رکورد جدید قیمت طلا تاثیرگذار باشد و باعث افزایش قیمت طلا شود، این در حالی است که تقاضای فیزیکی برای این کالا هر روز با شرایط جدیدی رو به رو است. البته ترس از موضوع «پرتگاه مالی» در کنگره ایالات‌متحده و عدم توافق روی بودجه اتحادیه اروپا شرایط را به گونه‌ای کرده که همچنان سرمایه‌گذاران را در ابهام و سردرگمی فرو برده است.
اما پیش‌بینی موسسات مالی و تحقیقاتی از روند قیمت طلا متفاوت است؛ در حالی که برخی از رسیدن قیمت طلا به سطح 2 هزار دلار به ازای هر اونس تا سال 2013 خبر می‌دادند، برخی دیگر پیش‌بینی‌های افزایشی قیمت طلا را قابل دوام تلقی نمی‌کنند؛ موسسه مالی BNP پیش‌بینی کرده قیمت طلا در سال آینده میلادی به طور متوسط به مرز یک هزار و 860 دلار به ازای هر اونس برسد که نسبت به پیش‌بینی قیمت طلای 2 هزار دلار تفاوت محسوسی دارد، این در شرایطی است که مورگان استنلی در تازه‌ترین گزارش خود دوباره اعلام کرده خرید محصولات فلزات پایه را فعلا در حالت انتظار نگه داشته و تاکید بیشتری روی خرید دیگر محصولات همچون فلزت گرانبها دارد. این موسسه، علاوه بر ادامه تقاضا برای محصولاتی همچون طلا و نقره، خرید برخی محصولات کشاورزی همچون ذرت و سویا را اولویت بعدی خرید سرمایه‌گذاران قرار داده است.
نرخ ارز در بودجه، انتظار برای بازار
بازار داخلی سکه و ارز در حالی هفته گذشته تغییرات اندکی را شاهد بود که بیشترین افت و خیزها از ناحیه انتشار اخبار و گزارش‌های غیر‌اقتصادی و پارامترهای برون‌زای سیاسی بوده، این در حالی است که براساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده درباره بهبود فضای مذاکرات ایران و گروه 1+5 پیرامون موضوع انرژی هسته‌ای و اظهار‌نظر طرفین، از التهاب بازارها اندکی کاسته شده بود؛ اما اخبار و اتفاقات دیگری روی ادامه التهاب‌ها در بازار تاثیرگذار بوده‌اند؛ شکار هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط کشورمان، اظهار‌نظرهای مسوولان پیرامون برقراری و بهبود رابطه بین ایران و غرب و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه از سوریه و غزه تا مصر از جمله موضوعاتی بودند که توانست در تصمیم گیری بازار سهیم باشد.
در مجموع به نظر می‌رسد اخبار داخلی دیگری همچون انتظار برای تعیین نرخ ارز در بودجه سال آینده، توافقات بر سر رسیدن به یک نرخ ارز مشترک بین بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی و برطرف شدن پاسخگویی دولت به سطح تقاضاها و نیازمندی‌های ارزی همچنان از مهم‌ترین موضوعاتی باشد که سرمایه‌گذاران را در حالت انتظار قرار داده است، زیرا آنان بر این باورند باید نسبت به ثبات وضعیت فعلی اطمینان حاصل کنند.
آتی گاهی اوقات مسیر خود را می‌رود
بازار قراردادهای آتی سکه همچون روند مبادلات بازار نقدی در حالی تا چند روز پایانی سیر نزولی داشت و با آرامش دنبال شد که علاوه بر تغییرات قیمت طلای جهانی و پیش‌بینی‌ها نسبت به افزایش قیمت‌ها، استراتژی مبادلاتی معامله گران حقیقی و حقوقی بازار باعث شد روند قیمت‌ها شیب صعودی به خود بگیرد. اعتقاد اغلب سرمایه‌گذاران بر این است که مبادلات سکه و طلا در روزها و ماه‌های آینده همچنان افزایشی است به همین دلیل آنان ترجیح داده‌اند از موقعیت‌های خرید در سررسیدهای دور همچنان به عنوان استراتژی نهایی استفاده کنند و در کوتاه مدت نیز تغییرات اندک را شاهد باشند.
کارشناسان بازار قراردادهای آتی بر این باورند پیش‌بینی‌ها از قیمت طلای جهانی به عنوان یکی از پارامترهای تاثیرگذار افزایشی است و این می‌تواند یکی از دلایل تحرکات قیمتی باشد، این در حالی است که دیگر فاکتورهای تاثیرگذار همچون تغییرات نرخ ارز و عوامل برون‌زای سیاسی همچنان با شک و تردید معامله گران رو به رو است و چه بسا افزایش قیمت‌ها با توجه به تاکید بر تثبیت دلار بالای 2 هزار تومان دور از ذهن نخواهد بود، هر چند ممکن است این روند افزایشی برخلاف سال گذشته با زمان بیشتری همراه شود؛ اما در مجموع خرید سررسیدهای دور همچون بهمن ماه و نوسان‌گیری می‌تواند نیاز حرفه‌ای‌های بازار را تامین کند. در هر حال توصیه به سرمایه‌گذاران آماتور این است که از ورود به بازار در شرایطی که خبر خاصی منتشر نشده و مبادلات توام با نوسان است، خودداری کنند، زیرا گاهی اوقات مشتری‌ها و شخصیت‌های حقوقی از این وضعیت سوءاستفاده کرده و با تغییر روند معمولی بازار و استفاده از موقعیت‌های متفاوت خرید و فروش شرایط تغییر مسیر طبیعی دادوستدها را فراهم می‌کنند که این برای معامله گران آماتور حاصلی جز ضرر به همراه ندارد و البته یکی از دلایل دیگر این وضعیت، کم عمق بودن بازار به معنای کوچک بودن میزان حجم و ارزش است که باعث شده حقوقی‌ها فشار بیشتری روی سمت و سوددهی به دادوستدها داشته باشند.