بازارها در شرایط عدم اطمینان
نوسان قیمت‌ها همچنان ادامه دارد
میلاد کیوان سرایی- در سه ماهه اول سال جاری فروشندگان نفت گروه اوپک شاهد کاهش تدریجی قیمت در بازارهای جهانی بوده‌اند، اما این روند در سه ماهه دوم سال تغییر یافت و فروشندگان شاهد افزایش تدریجی قیمت را تجربه کردند.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای پولی و مالی جهان در کنار شرایط حاکم بر عرصه‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو اوپک و همچنین خریداران بزرگ نفت در جهان باید شاهد افزایش قیمت نفت اوپک تا محدوده (۱۱۷ تا ۱۲۰ دلار) باشیم. هر چند در هفته اخیر قیمت نفت کاهش داشته است.
بازار طلا؛ صعودی وبی‌ثبات
در بازار طلا نیز اگر چه در سال جاری فعالان این عرصه فعالیت خود را دیرهنگام آغاز کردند، اما از ابتدا میل به افزایش قیمت‌ها در آنان به وضوح قابل رویت بود بنابراین طلا از ابتدای سال جاری به‌رغم افت قیمتی که بعضا داشت در کل یک روند صعودی را طی کرد و در این میان وقوع برخی از رخدادها در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی نیز به تشدید نوسانات منجر شد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:
1- جو روانی حاکم بر بازار طلا و اذهان عمومی نسبت به افزایش قیمت طلا در سال جاری.
۲- طرح بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه در جهت کاهش قیمت سکه در داخل کشور.
3- عدم کسب نتایج مثبت و قاطع در نشست (1+5) در زمینه موضوعات هسته‌ای ایران.
۴- افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی.
عدم تعادل در ارز؛ عامل اختلال بازار
بازار ارز کشور نیز به عنوان مهم‌ترین عامل در نوسانات قیمتی در صنعت فولاد نیز در سال جاری از نوسانات زیادی برخوردار بود که البته عمده این نوسانات در راستای افزایش نرخ ارز در کشور بود در این میان برخی از عوامل موجبات فراهم آمدن زمینه جهت طی این مسیر برای بازار ارز شده که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره نمود:
1- جو روانی حاکم بر بازار ارز کشور و همچنین اذهان عمومی با توجه به رخدادهای به وقوع پیوسته در بازار ارز کشور در اواخر سال گذشته و انتظار افزایش قیمت‌ها در سال جاری.
۲- عدم موفقیت قاطع و کامل دولت در تامین ارز مورد نیاز کشور از طریق بانک مرکزی.
3- ایجاد شکاف قیمتی بین نرخ ارز بانک مرکزی و نرخ ارز در بازارهای غیررسمی.
۴- پافشاری دولت و تیم اقتصادی آن در ثابت نگاه داشتن نرخ ارز.
مواد اولیه به کجا می‌رود؟
اینک به بررسی نرخ معاملات مواد اولیه صنعت فولاد (آهن قراضه) طبق جدول خواهیم پرداخت.
در بازار مواد اولیه صنعت فولاد کشور (آهن قراضه) همان طور که پیش‌بینی می‌شد و با توجه به مشکلات بنیادین این صنعت در بخش تامین مواد اولیه و همچنین با توجه به رویدادهای به وقوع پیوسته در بازارهای پولی و مالی کشور شاهد افزایش قیمت‌ها در آهن قراضه بوده‌ایم، اما نکته قابل توجه در این میان افزایش قابل توجه قیمت آهن قراضه فورج و ویژه است. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای پولی و مالی کشور و همچنین شرایط جهانی باید همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.
در نهایت باید گفت بازارها در ۶ ماه دوم سال روند افزایشی خواهند داشت. در کنار پیش‌بینی افزایش قیمت نفت، طلا نیز همچنان به روند رشد قیمتی خود ادامه خواهد داد البته به نظر می‌رسد با اجرای تصمیم دولت مبنی بر آغاز مجدد پیش فروش سکه باید شاهد کاهش قیمت مقطعی طلا باشیم.
جدا از اینکه اعلام نرخ پیش فروش طلا از سوی بانک مرکزی مبنایی برای پایه قیمت طلا خواهد بود. ارز نیز همچون نفت و طلا شاهد افزایش قیمت خواهد بود، مگر اینکه شاهد تغییراتی در پارامترهای این بازار باشیم. اما در بازار مواد اولیه نیز احتمالا شاهد افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت آهن قراضه باشیم؛ البته شمش فولاد نیز افزایش قیمت خواهد داشت.