نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سنگ‌آهن از ادامه روند نزولی قیمت جهانی سنگ‌آهن تا اواسط اکتبر سال‌جاری خبر داد. پروا سلطانی ضمن بیان مطلب فوق و با تاکید بر اینکه قیمت‌ها تا اواسط اکتبر به ثبات بیشتری می‌رسند، تصریح کرد: آمارها در ماه جولای نشان می‌دهند که صادرات چین با کاهش ۱۵ درصدی همراه بوده و نیاز داخلی این کشور به سنگ‌آهن نیز محدود‌تر شده است.

وی دلیل آرامش در بازار سنگ‌آهن را در ماه اکتبر مشخص‌تر شدن وضعیت تقاضا و عرضه برای فولاد می‌داند.

سلطانی با اشاره به اینکه قیمت سنگ‌آهن فاکتوری از عرضه و تقاضا در بازار چین است گفت: بسیاری از کارشناسان قیمت فعلی سنگ‌آهن را برای تولید‌کنندگان فولاد دارای توجیه اقتصادی می‌دانند؛ اما به نظر می‌رسد همین قیمت ۱۰۰ دلار مبنای علمی نداشته و باز هم با افت مواجه خواهد بود.

وی ادامه داد: البته گروهی دیگر نیز معتقدند که عرضه و تقاضا از تعادل برخوردار نیست و تولیدکنندگان فولاد مجبورند قیمت‌ها را کاهش داده که به تبع آن تولید نیز با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

سلطانی در مجموع معتقد است که قیمت‌ها تا اکتبر روند نزولی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که تولید‌کنندگان سنگ‌آهن چه برنامه‌ای در شرایط فعلی در برابر کاهش قیمت‌ها دارند، اظهار داشت: قیمت‌ها تابعی از قیمت‌های جهانی است و مهم‌تر اینکه ما عرضه‌کننده تراز اول در دنیا نیستیم. در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن ایران ۴ تا ۵ دلار زیر قیمت سنگ‌آهن کشورهای هند، استرالیا و برزیل است؛ بنابراین ما تعیین‌کننده نیستیم.

نایب رییس انجمن افزود: سنگ‌آهن ایران در مقایسه با سنگ‌آهن هند و سایر کشور‌ها از عناصر مزاحم بیشتری برخوردار است.

وی در خصوص فعالیت انجمن نیز خاطرنشان کرد: برای حفظ زنجیره تولید، حمل و صادرات سنگ‌آهن انجمن کار‌هایی را از جمله برگزاری جلسه‌ای در خواف طی دو هفته گذشته با حضور مسوولان استان خراسان رضوی و رییس پایانه‌ها برای حل مشکل حمل‌و‌نقل و کنترل قیمت‌ها در این حوزه انجام داده است.

سلطانی درباره حرکت دوباره رشد اقتصادی چین و رونق بازار مواد معدنی اظهار کرد: رشد اقتصادی چین در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ با کاهش همراه است. وی گفت: برخی کارشناسان بر این باورند که رشد اقتصادی چین به حدی رسیده که کاهش فعلی آن طبیعی به نظر می‌رسد؛ اما برخی دیگر این روند را اعلام خطر برای اقتصاد چین و تمام دنیا می‌دانند. وی به رکود سال ۲۰۰۸ که در چین اتفاق افتاد اشاره کرد و یادآور شد که در آن زمان صادرات ایران نیز به شدت کاهش پیدا کرد.