راهکارهای اساسی برای ساماندهی صنعت فولاد کشور

زهرامسافر: در شرایطی که اغلب واحدهای تولیدی فولاد کشور با مشکلاتی از جمله کمبود مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما برخی از آنها تمام موانع را پشت سرگذاشته و به نتایج مطلوبی دست می‌یایند. بر این اساس به منظور شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه واحدهای مذکور، در گفت‌وگو با شهرام دروش، مدیرعامل شرکت «اصفهان در» مواردی مورد اشاره قرار گرفته که در پی می‌خوانید: لطفا به اختصار در خصوص فعالیت شرکت «اصفهان‌در» توضیح بفرمایید:

کارخانه شرکت اصفهان دُر با تولیدسالانه بیش از ۶۰۰۰۰ تن فولاد شامل شمش، میلگردهای صنعتی و ساختمانی و با اشتغالی بالغ بر ۲۶۰ نفر در شهرک صنعتی سجزی اصفهان واقع شده است.

آیا این شرکت طرح‌های توسعه نیز در دستور کاری خود دارد؟

دو طرح توسعه در همین کارخانه داریم که ظرفیت تولید را به بیش از ۱۰۰,۰۰۰ تن می‌رساند. علاوه برآن برنامه‌ریزی برای تولید سالانه ۵۰۰۰۰۰ تن فولاد در دو واحد دیگر داریم که یکی تا پایان سال جاری و دیگری تا پایان سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

این روزها قیمت فولاد نوسانات زیادی به خصوص همراه با افزایش قیمت داشته، آیا راضی هستید؟

افزایش قیمت شادی مقطعی همراه دارد. شاید امروز خوشحال باشیم، ولی در آینده به هیچ عنوان به نفع ما نخواهد بود. همواره افزایش قیمت فروش شامل افزایش هزینه‌ها به خصوص تامین مواد اولیه می‌شود که با برگشت قیمت فروش کاهش هزینه‌ها کار دشواری است.

چه برنامه‌ای برای مقابله با این مشکلات دارید؟

زمانی همه تولید ما با استفاده از آهن قراضه بود. اکنون درصدی آهن اسفنجی مصرف می‌کنیم و سعی می‌کنیم این میزان را به حداکثر افزایش دهیم. ناگزیر قراضه باید وارد شود، ولی استفاده از آهن اسفنجی نه تنها از صدور مواد معدنی خام کشور جلوگیری می‌کند، بلکه از واردات قراضه نیز خواهد کاست. همچنین موجب تثبیت قیمت مواد اولیه و بالطبع قیمت نهایی فولاد خواهد شد. درنهایت همه تولیدکنندگان فولاد احتیاج به قراضه خواهند داشت؛ اما باید تمهیداتی برای واردات این کالای ضروری اتخاذ شود؛ به گونه‌ای که همه از مزایای آن بهره‌‌مند شوند.

به نظر شما عدم تخصیص ارز مرجع برای واردات شمش در این نوسانات تاثیر داشته است؟

تخصیص ارز مرجع همیشه درمان مقطعی برای معضلات است. برای تثبیت بازار فولاد چندبار و به چه میزان باید ارز در اختیار واردکنندگان قرار گیرد؟ بالاخره یک روز باید خاتمه یابد، از همان روز دوباره مشکلات به ویژه دربعد افزایش قیمت به وجود خواهد آمد.

چه پیشنهادی در مورد راه حل دائمی دارید؟

بنابر آمار موجود درحال حاضر میزان تولید شمش حدود ۵۰ درصد مصرف آن در کشور است که این تفاوت از طریق واردات از سایر کشورها تامین می‌شود. در حالی که ما همه امکانات برای تاسیس یا توسعه واحدهای تولید شمش فولاد را در کشور داریم. باید راه‌حلی اتخاذ شود تا سرمایه‌داران علاقه به احداث واحدهای تولید شمش فولاد و بازرگانان انگیزه برای واردات قراضه به جای شمش داشته باشند.

علت عدم واردات قراضه از سوی تجار فولاد چیست؟

درحالی که خرید بین‌المللی قراضه تخصصی‌تر و پیچیده‌تر از شمش است، اما تعرفه واردات قراضه و شمش چندان تفاوتی باهم ندارد. این درحالی است که تعرفه شمش و میلگرد تفاوت چشمگیری دارند. بازرگانان شمش وارد می کنند، در اختیار تولیدکنندگان مقاطع فولادی قرار می‌دهند، سپس مجددا اقدام به صدور مقاطع می‌کنند. سود آنها علاوه بر ارزش افزوده، مابه‌‌التفاوت تعرفه نیز است که به این میزان باید تفاوت ارز مرجع وارداتی و ارز صادراتی را نیز افزود. می‌توان با ایجاد اختلاف بین تعرفه واردات قراضه و شمش انگیزه‌ای برای بازرگانان به وجود آورد تا به جای شمش، قراضه وارد کنند تا هم معضلات مواد اولیه کارخانه‌های ریخته‌گری برطرف شود و همچنین با بهره‌وری از ارزش افزوده حاصله بازرگانان نیز راضی باشند. درحال حاضر، ترکیه سالانه مقادیر زیادی قراضه وارد و به جای آن شمش صادر می‌کند؛ حتی به ایران.

پیش‌بینی شما برای قیمت فولاد چیست؟

قیمت فولاد همگام با نرخ ارز دچار نوسان خواهد شد. البته بازرگانان همواره احتمال افزایش نرخ ارز را پیش‌بینی کرده و قیمت آتی ارز را ملاک قرار می‌دهند. هر زمان ارز تثبیت شد، فولاد نیز تثبیت می‌شود. به طور کلی قیمت شمش فولاد را تولیدکنندگان تعیین نمی‌کنند، بلکه بازرگانان واردکننده شمش تعیین می‌کنند؛ بنابراین به خاطر داشته باشید قیمت ارز آزاد قیمت فولاد را تعیین می‌کند نه تخصیص ارز مرجع.