ایسنا - مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزش بورس کالای ایران یکی از راهکارهای رفع مشکلات بخش کشاورزی را همراهی دولت و مجلس با بورس کالا عنوان کرد و گفت: باید ببینیم دولت، مجلس و بورس کالا چه پتانسیل‌هایی دارند تا از آنها برای جذابیت بیشتر معامله محصولات کشاورزی در بازار کارآمد استفاده کنیم. در این راستا یکی از این قوانین مهمی که مجلس تصویب کرد، قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی بود که براساس تبصره چهار ماده ۶ آن همه محصولات و نهاده‌های کشاورزی قابل معامله در بورس باید از این طریق مورد معامله قرار گیرد. پناهی گفت: حکم دیگری که در بخش کشاورزی در همین قانون به تصویب رسیده درخصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزی است که طبق آن دولت علاوه بر خرید تضمینی می‌تواند از سیاست قیمت تضمینی هم استفاده کند که البته آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ این قانون تدوین شده، اما متاسفانه هنوز ابلاغ نشده و همین امر در حال حاضر باعث شده پیازی که خرید تضمینی شده است، به دلیل هزینه‌ حمل‌ونقل و انبارداری از بین برود؛ در حالی که اگر این آیین‌نامه ابلاغ شده بود این مشکل از طریق مکانسیم بورس به راحتی قابل حل بود.

وی تاکید کرد: با ابلاغ آیین‌نامه ماده ۳۳ بخش زیادی از مشکلات ساختاری قابل حل است، به همین دلیل از دولت انتظار می‌رود برای رفع این مشکلات ساختاری ابلاغ آیین‌نامه را در دستور کار قرار دهد.

پناهی از دیگر مزیت‌های معامله محصولات در بورس کالا را برخی معافیت‌های مالیاتی طبق ماده ۶ قانون ابزارها و نهادهای مالی جدید دانست و گفت: طبق ماده ۱۸ همین قانون نیز، هر کسی که بخواهد از طریق بورس خرید و فروش انجام دهد، از تشریفات مناقصه که فرآیند پیچیده‌ای هم هست معاف است و همین امر هزینه‌های مبادلاتی را به شدت کاهش می‌دهد.

این کارشناس بورس کالا افزود: بنابراین زمینه‌های قانونی رفع مشکلات ساختاری کمابیش آماده و انتظار بر این است آیین نامه اجرایی‌شدن این قانون هرچه سریع‌تر ابلاغ شود.

مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزش به زمینه‌هایی که بورس برای رفع مشکلات کالاهای کشاورزی فراهم کرده اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس تجربه جهانی، قواعد حاکم بر بورس، سازگاری کامل با ماهیت محصولات کشاورزی دارد. یکی از این موارد شفاف‌سازی قیمت محصولات است و زمینه‌ای فراهم می‌شود که قیمت شفاف محصولات در بورس کشف شده و قابل رد‌یابی برای همه کشاورزان کشور باشد.

وی افزود: از جمله اقدام عملی در این خصوص و اطلاع رسانی قیمت‌های کشف شده فعلی ابتدا با کارگزاری بانک کشاورزی به این توافق رسیدیم که در شعبی از بانک مربوطه که بیشترین ورود و خروج فعالان بخش کشاورزی در آن شعبه است از طریق کارگزاری‌ مربوطه اطلاعات قیمت‌ها روی ال.سی.دی‌های داخل بانک به نمایش درآید تا کشاورزان از قیمت محصولات در هر لحظه مطلع شوند. این اقدام در مراحل نهایی است و همزمان با کارگزاری‌های سایر بانک‌ها نیز نشست کارشناسی برگزار شده که این موضوع در سایر بانک‌ها در دستور کار قرار گیرد.

پناهی گفت: این روش در دیگر کشور‌ها هم به گونه‌ایی در حال انجام است، به‌طوری که در هندوستان با این مکانیزم، کشاورز هندی در دور افتاده‌ترین منطقه هند از قیمت واقعی محصول خود در بورس مطلع می‌شود.