گروه بورس کالا - ثبات قیمت‌ها و ادامه روند نزولی اندک (زیر یک درصد)، رفتار دیروز بازار آتی سکه بود.
نوسانات بازار طلای جهانی که در محدوده یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۶۱۸ دلار به ازای هر اونس در حرکت بود و تغییرات کمابیش تکراری قیمت دلار به واسطه اخبار و گزارش‌های منتشر شده پیرامون بورس ارز از عواملی بود که مبادلات را تحت الشعاع قرار داد.

تشدید قاچاق سکه از عواملی بوده که طی چند روز گذشته روی سطح تقاضا تاثیرگذار بوده است زیرا برخی سرمایه‌گذاران با خرید حجم زیادی از سکه و آب کردن آن و استفاده از طلای موجود توانستند تا حدودی سود مناسبی به دست بیاورند، البته با توجه به پروسه زمان بر این کار به نظر می‌رسد تاثیر آن طی روزهای آینده کمتر خواهد شد. این در شرایطی است که در ماه رمضان با کاهش سطح تقاضا توسط مردم و از سویی به پایان رسیدن موعد تحویل سکه‌های پیش‌فروش 6 ماهه، افت سطح تقاضاها ادامه دار بوده اما تا رسیدن به موعد تحویل سکه های پیش‌فروش 8 ماهه که نزدیک 2 ماه دیگر تحویل آنها آغاز خواهد شد بازار می‌تواند در این مدت روند قیمتی خود را اصلاح کند و متناسب با تغییرات داخلی و جهانی با افت و خیز روبه‌رو شود. تحلیلگران همچنان بر این باورند که در بلندمدت روند نزولی قابل توجهی مشاهده نمی‌شود اما در کوتاه مدت قیمت‌ها سیر صعودی به خود می‌گیرد.
البته قراردادهای سکه مردادماه در حالی به زمان تحویل فیزیکی نزدیک می‌شود که براساس گفته معامله گران سکه بازار نقدی چند هزار تومان گران‌تر از سکه مردادماه بوده و این قضیه نکول فروشندگان مردادماه را در پی داشته است.
معامله‌گران با اشاره به برخی گزارش‌های جهانی پیرامون وضعیت طلا همچون کاهش تقاضای طلا در هند به تاثیر از کاهش ارزش روپیه در برابر دلار و افزایش قیمت طلا بر این باورند نوسانات کنونی ممکن است تا هفته‌ها در همین محدوده ادامه پیدا کند اما کارشناسان اظهارنظرها راجع به بازار طلا در بلندمدت را صعودی می‌دانند و دو موسسه بارکلیز و USB بر این امر اتفاق نظر دارند که قیمت‌ها در بلندمدت صعودی است. برخی موسسات مالی از رسیدن قیمت طلا به سطح یک هزار و 800 دلار به ازای هر اونس تا پایان سال میلادی خبر داده‌اند.
در بازار آتی دیروز روند قیمت‌ها نزولی بود، سکه سررسید مردادماه با افت ۹۵/۰ درصدی در محدوده ۷۸۰ تا ۷۸۷ هزار تومان، سررسید شهریورماه با کاهش ۸۱/۰ درصدی در محدوده ۸۰۴ تا ۸۱۲ هزار تومان، سررسید مهرماه با کاهش ۸۸/۰ درصدی در محدوده ۸۳۶ تا ۸۴۳ هزار تومان، سررسید آبانماه با افت ۹۸/۰ درصدی در محدوده ۸۷۷ تا ۸۸۵ هزار تومان و سررسید آذرماه با کاهش ۸۱/۰ درصدی در محدوده ۹۱۰ تا ۹۱۸ هزار تومان قرار گرفت. البته در برخی از سررسیدها همچون شهریور، مهر و آذرماه شاهد تحرکات مثبت قیمتی نیز بود. تعداد موقعیت‌های تعهدی باز تنها در دو سررسید مهر و آبانماه کاهشی و در سایر سررسیدها افزایشی بود.