گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی روز گذشته باز هم با تقاضای بالای کارگزاران و در نتیجه رقابت ۵ درصدی برای خرید اکثر محصولات همراه بود. از این رو محصولات H (پلی اتیلن سبک) و پلی پروپیلن‌ها با رقابت ۵ درصدی مواجه شده و با توجه به اینکه از اختلاف قیمتی در بورس و بازار رنج می‌برند، تقاضای بالایی را تجربه کردند. به گفته فعالان اقتصادی، اختلاف قیمت اکثر محصولات پتروشیمی در حال حاضر در بازار و بورس از ۵۰ تومان شروع و به ۴۰۰ تومان در هر کیلو می‌رسد. بیشترین اختلاف قیمت‌ها در حال حاضر متعلق به محصولات پلی‌اتیلن سبک است. البته در این روز تزریقی‌ها و PET‌ها وارد زمان مچینگ شده‌اند که بلافاصله توسط معامله‌گران خریداری شدند.

این در حالی است که بازار داخل همچنان با رکود تورمی در نتیجه رشد بی‌رویه قیمت محصولات پتروشیمی همراه است و بیشتر معامله‌گران ترجیح می‌دهند به خریدهای روزانه و تناژهای پایین برای مصرف کوتاه مدت بسنده کنند. حال آنکه پیش‌بینی‌ها در حوزه بازار پتروشیمی همچنان مثبت است؛ اما بیشتر معامله‌گران در انتظار تثبیت قیمت دلار هستند. البته برخی از فعالان بازار، به نگرانی‌ مجتمع‌های پتروشیمی نیز اشاره کرده و می‌گویند: مشخص نبودن نرخ دلار مجتمع‌های زیادی را در بلاتکلیفی فرو برده؛ چرا که آنها نمی‌دانند که قرار است در هفته‌های آتی خوراک را با چه نرخی خریداری کنند. علاوه بر آن برخی از مجتمع‌ها با توجه به کاهش واردات، درگیر تهیه بنزین هستند و قادر نیستند کالای دیگری را تولید کنند. برخی از این مجتمع‌ها به گفته آگاهان بازار با ۷۰ درصد توان خود در حال تولید بنزین هستند و قادر نیستند محصولات پتروشیمی را تولید کنند و در نتیجه برخی از بازارها با کمبود محصولات این مجتمع‌ها روبه رو شده است.

در همین حال برخی از معامله‌گران معتقدند: اگر چه بازار داخل با تورم و ضعف مبادلات همراه است، اما رینگ پتروشیمی هنوز هم شاهد تقاضای بالایی است؛ چرا که صادرات با توجه به نوسان مثبت نرخ ارز، به صرفه و سودده است. البته بیشتر معامله‌گران بازار پتروشیمی در انتظار تثبیت نرخ ارز هستند تا روند بازار را در روزهای آتی ارزیابی کنند. برخی از معامله‌گران معتقدند: تثبیت قیمت دلار، بازار پتروشیمی را تعدیل و عرضه و تقاضا را مشخص می‌کند. اما اگر نرخ دلار برهمین منوال بماند، باز هم در آینده‌ای نزدیک و با شروع فصل مصرف و پایان ماه رمضان جهش قیمتی خواهیم داشت. این در حالی است که همچنان رقابت ۵ درصدی در رینگ پتروشیمی هم ادامه‌دار شده است و این موضوع می‌تواند بازار را باز هم با افزایش قیمتی همراه کند.

علاوه بر این پتروشیمی‌هایی هم که به دلیل کاهش خوراک و نبود کاتالیست با نصف توان ظرفیت خود کار می‌کنند، در حال حاضر بازار را با کمبود برخی از کالاها مواجه کرده‌اند. این در حالی است که به عقیده کارشناسان بازار پتروشیمی اگر مجتمع‌ها با تمام ظرفیت خود کار کنند، نه تنها بازار داخل اشباع خواهد شد، بلکه صادرات نیز با ۲۰ درصد مازاد روبه‌رو می‌شود.