به گزارش اکوایران داده‌های جدید اداره ملی آمار چین نشان از آن دارد که درآمد چینی‌‌‌ها در سال‌۲۰۲۲ کمترین میزان رشد ظرف ۳دهه اخیر را به‌ثبت رسانده است.

تعداد مشاغل شهری چین نیز با ۴/ ۸میلیون نفر کاهش به ۴۵۹‌میلیون و ۳۱۰‌هزار نفر رسیده است؛ این اولین سال‌پس از سال‌۱۹۶۲ است که از آمار اشتغال در چین کاسته می‌شود.

ژیوی ژانگ، رئیس شرکت Pinpoint Asset Management در یادداشتی به مشتریان نوشت: کاهش نیروی کار شهری منعکس‌کننده چالش اقتصادی شدیدی است که چین در سال‌گذشته با آن روبه‌رو بوده‌است.

وی کاهش رشد اشتغال‌زایی جدید، از دست‌دادن مشاغل به دلیل همه‌گیری و کاهش سرعت مهاجرت کارگران روستایی به شهرها را از دلایل اصلی این کاهش عنوان کرد.

ژانگ افزود: با این حال، انتظار دارد که اکنون که چین سیاست‌های سختگیرانه کووید صفر را کنار گذاشته است، این روند کاهش نرخ اشتغال ادامه‌‌‌دار نشود.

عقبگرد اقتصاد چین در داده‌های خرد و کلان

رشد اقتصادی چین در سال‌۲۰۲۲ حدود ۳‌درصد بود که این رقم یکی از کمترین داده‌های رشد اقتصادی این کشور ظرف حدود نیم‌قرن اخیر است. در عین‌حال داده‌های اداره ملی آمار چین نیز نشان داد که هزینه‌های سرانه به‌صورت واقعی ۲/ ۰درصد کاهش یافته‌است. این افت درآمدهای سرانه درحالی در سال‌۲۰۲۲ رقم خورد که درآمد سرانه مردم چین در سال‌۲۰۲۱ جهشی ۶/ ۱۲‌درصدی داشت. در عین‌حال از زمان ثبت داده‌های درآمد سرانه سالانه از سال‌۱۹۸۰، این سومین‌مرتبه بود که درآمد سرانه در چین کاهش داشت.

داده‌‌‌های خرده‌‌‌فروشی در چین نیز برای سال‌۲۰۲۲ افتی ۲/ ۰درصدی داشت؛ از سال‌۱۹۶۸ به بعد تنها یک‌مرتبه این داده بدتر از افت ۲/ ۰‌درصدی سال‌۲۰۲۲ به‌ثبت رسیده است.

زو تیانچن، اقتصاددان در واحد اطلاعات اکونومیست، معتقد است: کاهش شدید رشد درآمد برای کم‌درآمدترین افراد چینی عامل کلیدی است که به تضعیف داده‌های مربوط به هزینه منجر شده‌است.

قبل از همه‌گیری کرونا در چین، گروه‌های کم‌درآمد در این کشور، رشدی سریع داشتند، اما در شرایط کنونی درآمد این گروه‌ به طرز قابل‌توجهی کاهش یافته و سرعت رشد درآمدی آنها به نرخی کمتر از سایر گروه‌ها سقوط کرده‌است، درحالی‌که پیش از همه‌گیری کرونا، گروه‌های ضعیف سالانه رشد درآمدی ۱/ ۱۰‌درصدی داشتند، این نرخ به ۲/ ۵‌درصد در سال‌۲۰۲۲ رسیده است.

در عین‌حال درآمد سرانه قابل‌تصرف در چین برای سال‌۲۰۲۲ تنها ۹/ ۲درصد رشد کرد؛ از سال‌۱۹۸۹ به بعد تنها یک مورد رشد درآمد سرانه قابل‌تصرف در چین از این نرخ کمتر بوده‌است.

به گزارش رویترز درآمد سرانه تنظیم نشده و قابل تصرف چین در سال‌گذشته به ۳۶۸۸۳ یوآن برابر۵۳۱۰ دلار رسید، درحالی‌که هزینه سرانه به ۲۴۵۳۸ یوآن افزایش یافت.

مناطق روستایی عملکرد بهتری نسبت به مناطق شهری داشتند، به‌طوری که درآمد قابل تصرف خانوارهای روستایی در مقایسه با رشد ۹/ ۱‌درصدی برای ساکنان شهری، ۲/ ۴‌درصد به‌صورت واقعی افزایش یافت.