2 copy

خروج صنایع دولتی چین از رکود

براساس داد‌‌‌های اداره ملی آمار چین، شاخص مدیران خرید بخش تولید این کشور برای ماه ژانویه برابر 1/ 50واحد اعلام شد، این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌‌‌کردند این شاخص به 8/ 49واحد برسد. سطح 50واحد حد معیاری برای سنجش بروز رکود اقتصادی است. در شرایطی شاخص مدیران خرید صنعتی چین برای ماه ژانویه 2023 در نرخی بالاتر از 50واحد اعلام شد که این شاخص برای سه‌ماه پایانی سال 2022 کمتر از 50واحد بود. به این ترتیب می‌‌‌توان گفت صنایع چینی با محوریت صنایع بزرگ که عمدتا دولتی هستند، پس از سه‌ماه از رکود خارج شدند.  داده‌‌‌های صادراتی چین برای ماه ژانویه کاهش داشته است؛ در چنین شرایطی بهبود شاخص مدیران خرید صنعتی عمدتا با تکیه بر بهبود تقاضای داخلی رقم خورده است.

بخش خصوصی درگیر رکود ماند

در حالی شاخص مدیران خرید صنعتی چین برای ماه ژانویه در نرخی بالاتر از 50واحد قرار گرفت که شاخص مدیران خرید صنعتی Caixin برای این ماه برابر 2/ 49واحد اعلام شد. این شاخص عمدتا بر مجموعه‌‌‌های کوچک و شرکت‌های واقع در مناطق ساحلی چین تمرکز دارد. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌‌‌کردند که این شاخص برای ماه ژانویه برابر 5/ 49واحد اعلام شود؛ اما نه‌تنها نتوانست از مرز رکود عبور کند بلکه حتی پیش‌بینی‌‌‌ها را نیز محقق نکرد. البته این شاخص برای ماه دسامبر نرخی برابر 49واحد داشت. به این ترتیب می‌‌‌توان گفت کاهش محدودیت کرونایی در چین به کمک واحدهای خصوصی چینی نیز آمد.

ژانویه، ششمین ماه متوالی است که صنایع خصوصی و عمدتا کوچک و متوسط چین با رکود مواجه بودند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که طی 10روز از این ماه، به دلیل تعطیلات سال نو فعالیت تولیدی در چین متوقف بود. به شکل مرسوم از میزان فعالیت صنعتی در زمان تعطیلات سراسری در چین کاسته می‌شود. بنابراین برخی از تحلیلگران امیدوارند که صنایع خصوصی چین نیز مانند صنایع بزرگ و دولتی از ماه فوریه به مسیر رشد بازگردند و از رکود خارج شوند. امیدواری به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد در سال‌جاری میلادی به میزانی جدی است که صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود، پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی این کشور برای سال‌جاری میلادی به 2/ 5‌درصد برسد. این در حالی است که تخمین زده می‌شود رشد اقتصادی این کشور برای سال 2022 برابر 3‌درصد اعلام شود. صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه اکتبر خود رشد اقتصادی چین را برای سال 2023 برابر 4/ 4‌درصد تخمین زده بود.

در حالی که برخی کارشناسان نگران افزایش دوچندان کرونا در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهان ظرف هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو هستند، برخی کارشناسان اپیدمیولوژی از ایجاد ایمنی جمعی قابل‌توجه در این کشور پیش از تعطیلات سال نو خبر می‌دهند و معتقدند، چین از موج جدید و جدی کرونا قسر در رفته است.