درخواست تعیین نرخ مبنا برای مس

خبرگزاری فارس - برخی معامله‌گران رینگ فلزات معتقدند مشکل اصلی کارخانه‌های صنعت مولیبدن مشخص نبودن نرخ مشخص مس است؛ زیرا این شرکت‌ها باید مواد اولیه را با دلار آزاد خریداری کنند، ولی بر اساس دلار رسمی صادر کنند و ارز ۱۲۲۶ تومانی از بانک دریافت کنند. به‌گفته محمد رضا محمدی، یکی از فعالان بازار فلزات، قیمت مفتول مس با نرخ دلار و بازار جهانی حرکت می‌کند و در یک هفته اخیر نرخ آن با توجه به نوسانات دلار تغییر کرده، اما موضوع در خصوص مولیبدن فرق می‌کند.

وی افزود: سولفور مولیبدن از تولیدات جانبی شرکت ملی مس است و پس از فرآوری صادر می‌شود. شرکت ملی مس برای فروش مواد اولیه قیمت جهانی و دلار را محاسبه می‌کند و براساس درصد مولیبدنی که در محموله‌ها وجود دارد قیمتی برای سولفور در نظر می‌گیرد. در برخی مواقع از نرخ دلار روز استفاده می‌کند و برخی مواقع میانگین می‌گیرد.

این معامله‌گر رینگ فلزات با بیان اینکه مشکل صنعت مولیبدن تفاوت نرخ محاسبه دلار است، تصریح کرد: این شرکت‌ها معتقدند بابت فرآوری مواد اولیه ۱۱ درصد تخفیف دریافت می‌کنند که ۵/۴ درصد بابت LC پس داده می شود و ۵/۶ درصد باقی می‌ماند که این میزان برای آنها به صرفه نیست، زیرا نرخ دلار نوسان دارد و بر روی صادرات آنها اثر گذار است.

وی با اشاره به اینکه برای حل این مشکل باید حاشیه امنیت برای خریدارانی که صادر‌کننده هستند در نظر گرفته شود، گفت: شرکت‌های فعال در صنعت مولیبدن که صادر‌کننده‌اند، بیشتر خواهان محاسبه فرمول مشخص و ثابت برای قیمت‌گذاری مواد اولیه از سوی ملی مس هستند.

محمدی با تاکید بر اینکه مفتول مس چون در داخل مصرف می‌شود مشکلی برای مصرف‌کنندگان وجود ندارد، اعلام کرد: وقتی خریداران مواد اولیه، صادر‌کننده باشند با توجه به وضعیت دلار شرایط آنها فرق می‌کند. در گذشته شرکت ملی مس در فرمول قیمت‌گذاری از میانگین دلار بازار آزاد استفاده می‌کرد، ولی وقتی دلار رسمی ۱۲۲۶ تومان شد فرمول را تغییر داد.

این معامله‌گر بازار فلزات گفت: در حال حاضر شرکت ملی مس برخی مواقع میانگین دلار را به صورت هفتگی محاسبه می‌کند، گاهی قیمت اوایل هفته و حتی در شرایطی قیمت دو روز آخر هفته را دریافت می‌کند و می‌توان گفت نرخ دلار به صورت ثابت محاسبه نمی‌شود.

به گفته این فعال بازار مس، مشکل اصلی تولید‌کنندگان صنعت مولیبدن مشخص نبودن روند محاسبه فرمول است. خریداران مواد اولیه نمی‌دانند پس از گذراندن مراحل فرآوری و زمان صادرات، دلار چه وضعیتی دارد.

بر این اساس شرکت‌های تولید‌کننده که صادرات انجام می‌دهند باید مواد اولیه را با دلار آزاد خریداری کنند، ولی صادرات بر اساس دلار رسمی انجام می‌شود و این برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.