آتی خود را اصلاح کرد
قراردادهای ماه مهر سکه از امروز در سیستم معاملاتی
گروه بورس کالا - سردار خالدی: با نزدیک شدن موعد تحویل فیزیکی سکه‌های خردادماه از امروز قراردادهای مهرماه وارد سیستم معاملاتی می‌شود.

دادوستدهای بازار آتی از دیروز با سیر نزولی همراه شد و حرکت قیمت‌ها برخلاف دو روز قبل که افزایشی بود در هر یک از سررسیدها به تناسب دور یا نزدیک بودن با سرعت بیشتری کاهش پیدا کرد. یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار، بالا رفتن اختلاف نرخ سکه در هر یک از سررسیدها بود که طی چند روز گذشته به بیش از 80 هزار تومان نیز رسیده و براساس گفته تحلیلگران با افزایش سود سالانه آربیتراژ که طی چند روز گذشته به 48 درصد هم رسید، حجم و ارزش معاملات با افزایش محسوسی همراه شد. این در شرایطی است که با اصلاح قیمت‌ها در مبادلات دیروز، میزان سود سالانه آربیتراژی به پایین‌تر از 37 درصد هم رسیده و به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی نیفتد یا خبر و اطلاعات تاثیرگذاری در بازار منتشر نشود، شاهد کاهش آن به زیر 30 درصد باشیم. البته بازار طی ماه‌های گذشته به سود سالانه آربیتراژ 10 درصد هم نزدیک شده بود و این اتفاق زمانی صورت گرفت که روند مبادلات ریزشی بود.
براساس گفته یکی از کارشناسان بازار آتی، قیمت‌ها در حال اصلاح شدن است و حتی برای سررسیدهای شهریورماه افت دوباره نیز با توجه به پارامترهای موجود امکان‌پذیر است.
سیاوش سلیمانی در رابطه با اینکه چرا بازار طی روزهای گذشته شاهد افزایش قابل‌توجه حجم مبادلات بود، گفت: تعدادی از معامله‌گران در روزهای گذشته از ریزش‌های قیمت به عنوان موقعیت خرید استفاده می‌کردند، اما استراتژی کنونی این است که معامله‌گران از سررسیدهای نزدیک برای خرید و از سررسیدهای دور برای فروش استفاده کنند.
براساس گفته این کارشناس، استراتژی‌های مطرح شده در بازار ممکن است هر روز به دلیل اخبار و گزارش‌های منتشر شده متفاوت باشد، به همین دلیل به معامله‌گران توصیه می‌شود تصمیمات خود را هر روز عوض کنند و با جابه‌جایی موقعیت‌های خرید و فروش متناسب با روند دادوستدها از ضرر جلوگیری کنند. سلیمانی بر این باور است قیمت سکه در سررسیدهای نزدیک متناسب با بازار نقدی منطقی‌تر است. این در شرایطی است که سررسیدهای دور طی روزهای گذشته بدون منطق خاصی و تنها به تاثیر از افزایش موقعیت‌های خرید با تحرکات مثبت قیمتی همراه شده بود، البته گزارش‌های منتشر شده از مسائل غیر اقتصادی روی کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به صحبت‌های مثبت نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی اعلام کرده غرب آماده است تا در مسکو درباره پیشنهادهای ۵ گانه ایران در بغداد اعم از موضوعات هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای گفت‌وگو کند.
البته بازارهای داخلی تنها تاثیرپذیر از مبادلات دلار و گزارش‌های متفاوت غیر اقتصادی از آینده نبوده، بلکه دادوستد طلا در بازارهای جهانی روی افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی تاثیرگذار بوده است. کارشناسان پیرامون وضعیت طلا در بازارهای جهانی نیز نظرات متفاوتی دارند. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، اطلاعات آماری ذخایر طلای کشورهای مختلف نشان می‌دهد کشورهای در حال توسعه در پی افزایش ذخایر طلا هستند. چین، روسیه و تایلند ذخایر خود را بیش از دو برابر کرده‌اند. همچنین عربستان سعودی، ترکیه و قطر ذخایر خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌اند.
این در حالی است که آمریکا، آلمان، ایتالیا، ژاپن و استرالیا ذخایر خود را تقریبا ثابت نگه داشته‌اند، همچنین ذخایر طلای دیگر کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا، هلند، پرتغال و انگلستان کم شده است. بیشترین نسبت کاهش ذخایر مربوط به سوئیس و کانادا است. البته صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا هم کاهش ذخایر داشته‌اند. آمار نشان می‌دهد ذخایر بانک‌های مرکزی جهان ۷ درصد افت کرده که بیشترین کاهش مربوط به کشورهای اروپایی با ۱۴ درصد است. این در شرایطی است که برخی از دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است بانک‌های مرکزی به سوی خرید شمش‌های طلا روی آورده‌اند، به طوری که به نظر می‌رسد تا مدتی خریدار دائمی طلا باقی بمانند.
البته کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بهای طلا در کوتاه مدت تغییرات محسوسی خواهد داشت و این تغییرات ممکن است قابل‌توجه و سریع باشد. از همین رو بهترین تصمیم، سرمایه‌گذاری بلند مدت است.
گمانه زنی‌ها در حالی است که امروز بازارهای جهانی در انتظار انتشار اخبار شاخص ماهانه قیمت تولید‌کننده (PPI) ایالات متحده هستند (شاخص قیمت تولید‌کننده تغییر در سبد قیمت عوامل تولیدی است و از جمله اولین گزارش‌های اندازه‌گیری تورم در هر ماه است که طبق آن می‌توان از فشار تورمی تولید که بر نرخ بهره نیز تاثیر می‌گذارد آگاه شد). پیش‌بینی می‌شود این شاخص همانند ماه‌های گذشته روند نزولی داشته باشد و به کمتر از ۶/۰ درصد برسد.
همچنین تغییرات ماهانه خالص خرده فروشی آمریکا در حالی منتشر می‌شود که انتظار می‌رود، این شاخص معادل 6/0 درصد رقم واقعی ماه گذشته را حفظ کند.
هر چند که معامله‌گران بازار آتی علاوه بر اینکه شرایط بازار داخلی را به دقت رصد می‌کنند، اما نیم نگاهی هم به بازارهای جهانی دارند. این در شرایطی است که با نزدیک شدن به سررسید خردادماه قرار است از روز چهارشنبه (امروز) سررسیدهای جدید مهرماه وارد سیستم معاملاتی شود. با این وجود ارزش مبادلات دیروز با وجود اینکه قیمت‌ها نزولی بود به حدود ۱۲۰میلیارد تومان رسید و همانند روزهای گذشته بیشترین تاکید معامله‌گران دادوستد در سررسیدهای دور همانند شهریورماه بود. قیمت سکه سررسید خردادماه با ۸۱/۱ درصد افت در محدوده ۶۷۵ تا ۶۸۱ هزار تومان، سررسید تیرماه با ۹۰/۲ درصد کاهش در محدوده ۶۹۵ تا ۷۱۱ هزار تومان، سررسید مردادماه با ۴۷/۳ درصد افت در محدوده ۷۲۶ تا ۷۴۱ هزار تومان و سررسید شهریورماه با ۳۶/۴ درصد افت در محدوده ۷۲۹ تا ۷۹۰ هزار تومان قرار گرفت.