سایه سنگین رکود بر بازار پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: پلی‌اتیلن سنگین EX۵ تنها کالایی بود که روز گذشته با وجود سنگین شدن سایه رکود بر بازار داخل، در معاملات رینگ پتروشیمی با رقابت ۵ درصدی کارگزاران مواجه شد. به گفته فعالان اقتصادی، پیش از شروع مبادلات در روز گذشته، اختلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی قیمت EX۵ در بازار و بورس بیشتر خریداران را ترغیب کرد تا برای خرید این کالا وارد رقابت شده و در نتیجه بدون توجه به کسادی بازار این روزها، دست به رقابت ۵ درصدی بزنند. از این رو EX۵ در این روز تنها کالایی بود که مورد استقبال کارگزاران قرار گرفت و مابقی کالاها با تقاضای متعادلی از سوی خریداران مواجه شدند، البته تاجران بازار پس از انجام معاملات رینگ پتروشیمی به کاهش اختلاف قیمت این کالا در بورس و بازار اشاره کرده و می‌گویند: پس از انجام معاملات تفاوت قیمت این کالا در بورس و بازار به ۴۰ تا ۵۰ تومان در هر کیلو رسید؛ رقمی که به عقیده بسیاری از تاجران بازار، منطقی به نظر می‌رسد.

در همین حال روز گذشته PET ها، ۰۰۷۵، ۰۲۰، ۰۰۳۵، ۱۵۴۰ و Z۳۰S با رقابت کارگزاران مواجه شدند، اما به گفته فعالان اقتصادی، تقاضای معامله‌گران برای خرید این کالاها با توجه به کاهش خریدهای کارخانه‌داران، معمولی به نظر می‌رسد. با این حال همچنان بسیاری از آگاهان بازار از پیش‌بینی آینده بازار پتروشیمی خودداری کرده و معتقدند؛ روز گذشته میزان خریدها و همچنین تقاضا در بازار پتروشیمی متعادل بود. اگرچه در هفته‌های اخیر کاهش خریدها مدام بر بازار داخل و نرخ‌ها تاثیرگذار بوده است و در بیشتر مواقع کاهش کالاها، افزایش قیمت‌ها را در پی داشت، اما این افزایش قیمت در حد پیشنهاد باقی مانده و خریدی از سوی معامله‌گران انجام نمی‌شد. گفته می‌شود یکی از دلایل کاهش خریداران، نبود چشم‌انداز مشخص از بازار پتروشیمی است. در عین حال روند نزولی نرخ ها در بازارهای جهانی نیز موضوع کاهش خریدها در بازار داخل را تشدید کرده است؛ چرا که بیشتر آگاهان بازار اعتقاد دارند قیمت‌های کنونی با نرخ‌های جهانی همخوانی ندارد. یکی از دلایل مقاومت عرضه‌کنندگان در مقابل کاهش نرخ‌های پایه افت میزان صادرات مجتمع‌ها است که به موضوعی التهاب‌برانگیز منجر شده است تا آنجا که گفته می‌شود برخی از مجتمع‌های پتروشیمی در حال حاضر با مازاد آمونیاک و اتیلن مواجه هستند و صادرات آنها با مشکل مواجه شده است.

البته با توجه به نزدیکی به ماه رمضان، بیشتر معامله‌گران در انتظار بازاری آرام و به دور از هیجانات هستند، با این حال نمی‌توان آینده بازار پتروشیمی را به روشنی ارزیابی کرد؛ چرا که اصولا بازار پتروشیمی به خریدهای کلان بازاریان و عده‌ای خاص از تاجران برمی‌گردد و ورود این گروه می‌تواند روال بازار را با جریان دیگری همراه سازد. با این حال عده‌ای از معامله‌گران می‌گویند بعید به نظر می‌رسد تا شروع مذاکرات مسکو، بازار پتروشیمی با تغییر جهت خاصی همراه شود.