گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه که گمان می‌رفت تا روزهای پایانی هفته تحرکات مثبت متوالی، اما اندکی را شاهد باشد، طی روز گذشته افت محدودی را تجربه کرد.

مبادلات بازار آتی روز گذشته متناسب با بازار نقدی و به تاثیر از اخبار غیر‌رسمی از مذاکرات ایران و آژانس با جو روانی آرامی سپری شد. این در حالی بود که در کنار فضای آرام دادوستدها، قیمت‌ها نیز سیر کاهشی یافت. البته برخی بر این باورند کاهش قیمت‌ها با توجه به افزایش متوالی طی چند روز گذشته، طبیعی و به نوعی اصلاح قیمت‌ها است. این در شرایطی است که تنها عامل تاثیرگذار در بازار، اخبار منتشر شده غیر‌اقتصادی است. با وجود اینکه انتظارات از بازار افزایشی بود اما انتشار گزارش‌ها و گمانه زنی‌های مثبت از مذاکرات هسته‌ای باعث شد دادوستدها روند نزولی به خود بگیرد. کارشناسان با اشاره به موضوع افزایش وجه تضمین در پایان مبادلات دیروز، بر این باورند اگر افزایش قیمت‌ها در چند روز آینده ادامه پیدا کند ممکن است تعدادی از فروشندگان مارجین کال (Margin Call) شوند. البته روند مبادلات در بازار دیروز در شرایطی آرام بود و قیمت‌ها تغییر زیادی نداشت که احتمال تحرکات مثبت قیمتی تا روز نشست مسکو (۲۹ و ۳۰ خردادماه) وجود دارد.
در کنار پارامترهای تاثیرگذار که کارشناسان همواره به عنوان دلایل رونق بازارهای سکه (نقدی و آتی) از آن نام می‌برند، آمار از برتری بازار سکه (چه نقدی و چه آتی) بر دیگر بازارها حکایت دارد. براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سایت مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم، ارزش سکه در پایان سال 1390 نسبت به ابتدای سال 1380، 1273 درصد رشد کرده یا به عبارت بهتر ارزش سکه طی این دوره، 73/13 برابر شده است. پس از سکه، سهام قرار دارد؛ طی همین دوره ارزش سبد شاخص سهام در بورس تهران 8/769 درصد رشد کرده که بیانگر این است که ارزش سبد سهام شاخص طی این دوره، 69/8 برابر شده است. پس از سکه و سهام، مسکن با رشد 7/572 درصدی قرار دارد که نشان می‌دهد قیمت مسکن طی دهه اخیر 72/6 برابر شده است. در نهایت اینکه دلار با رشد 4/137 درصدی در رتبه آخر قرار گرفته و ارزش آن طی دهه اخیر 37/2 برابر شده است.البته اختلاف قیمت‌ها در بازار آتی در هر یک از سررسیدها طی چند روز گذشته افزایش محسوسی داشته و دلیل اصلی این وضعیت، تحرکات مثبت قیمتی و شدت گرفتن موقعیت‌های خرید در سررسیدهای دور بوده است. مبادلات بازار آتی اگر چه نوسانات اندکی را سپری می‌کند، اما معامله‌گران برای هر یک از سررسیدها تصمیم‌های معاملاتی مختلفی می‌گیرند. در حالی که برای سررسیدهای نزدیک، قیمت‌ها متناسب با بازار نقدی حرکت کندی را دارد، برای سررسیدهای دور تحرکات رو به بالای قیمتی سرعت بیشتری یافته و بیشتر فعالان سعی می‌کنند همچنان به خریدهای خود در این سررسیدها ادامه دهند؛ چراکه معتقدند شرایط فعلی موقعیت مناسبی برای خرید است، اما به نظر می‌رسد این تحلیل‌ها تنها از یک زاویه به بازار نگاه می‌کند و به دیگر فاکتورهای تاثیرگذار که کاهش قیمت‌ها را در پی دارد، بی‌توجه است. تصمیمات بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه و کنترل این بازارها همانند دو ماهه ابتدایی سال جاری که التهاب در بازارها را به پایین‌ترین سطح کشانده در کنار اخبار بهبود روند مذاکرات (وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده به مذاکرات مسکو و نتایج آن خوش‌بین است) از مهم‌ترین فاکتورهای کاهشی خواهند بود. در کنار عوامل داخلی نباید از تغییرات بازار طلای جهانی غافل شد؛ کاهش اندک قیمت طلا در بازارهای جهانی طی روز گذشته و از سویی انتظارات متفاوت از آینده بازار طلا می‌تواند معادلات بازارهای داخلی را بر هم زند، هر چند که تحلیلگران سهم اندکی توسط بازارهای جهانی برای تاثیرگذاری روی بازارهای داخلی قائل هستند. افزایش تقاضای خرید توسط چینی‌ها پس از تازه‌ترین گزارش منتشر شده از این کشور و تقویت یورو پس از تصویب اعطای وام به اسپانیا در جلسه شنبه شب وزرای مالی اتحادیه اروپا باعث شده با تغییر قیمت دلار در بازارهای معتبر جهانی، قیمت طلا نیز با افت و خیز رو به رو شود. این در حالی است که نوسان قیمت سکه دیروز در بازار آتی زیر 2 درصد دنبال شد؛ به طوری که قراردادهای خردادماه با افت 94/0 درصدی در محدوده 685 تا 690 هزار تومان، قراردادهای تیرماه با 47/1 درصد کاهش در محدوده 713 تا 721 هزار تومان، قراردادهای مردادماه با افت 63/1 درصدی در محدوده 750 تا 760 هزار تومان و قراردادهای شهریورماه با 40/1 درصد افت در مبادلات صبح و 05/0 درصد افزایش در مبادلات بعدازظهر در محدوده 793 تا 805 هزار تومان قرار گرفت.