گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه روز گذشته با افزایش 5 درصدی روبه‌رو شد؛ در حالی که احتمال کاهش محسوس قیمت‌ها با توجه به پارامترهای موجود در روزهای آینده کمرنگ شده است.

مبادلات بازار آتی بورس کالای ایران در شرایطی دیروز آغاز شد که دامنه رشد قیمت سکه به ۵ درصد رسید. تحلیلگران دلیل اصلی رشد قیمت‌ها را بیشتر ناشی از جو روانی اخبار رسمی و غیر رسمی منتشر شده از مذاکرات بغداد ‌می‌دانند. این در حالی است که روایت‌ها از آینده بازار متفاوت است؛ در شرایطی که برخی افزایش قیمت‌ها در آینده نزدیک را تا تیر ماه و قبل از نشست مسکو حتمی ‌می‌دانند. بعضی تصمیمات بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه‌های پیش فروش شده را عامل مهمی در تقلیل التهابات بازار ‌می‌دانند.
فعالان بازار بر این باورند شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که تصور درست و روشنی از آینده وجود ندارد و بیشتر تصمیم‌ها نیز در همین چارچوب صورت ‌می‌گیرد. این در شرایطی است که گزارش‌های رسمی و غیر رسمی از وضعیت موجود حاکی از این است که نمی‌توان به کاهش موج التهاب‌ها در بازار امیدوار بود و بهتر است تا زمان نشست بعدی که نزدیک سه هفته دیگر در مسکو برگزار ‌می‌شود، منتظر ماند. البته برخی دیگر بر این باورند بازار در شرایط کنونی تنها متاثر از جو روانی مذاکرات حرکت ‌می‌کند و عرضه و تقاضاها بر شرایط کنونی تاثیر زیادی ندارد. این در حالی است که روز گذشته آخرین روز گرفتن اوراق سپرده به جای سکه‌های پیش فروش شده بود و به نظر ‌می‌آید با توجه به اینکه موعد تحویل سکه‌های پیش فروش شده 6 ماهه هنوز نرسیده به احتمال زیاد بازار در روزهای آینده شاهد تاثیرپذیری از شرایط و پارامترهای موجود باشد. فعالان صحبت‌های روز گذشته رییس بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه را نیز تاثیرگذار دانستند. بهمنی در صحبتی اعلام کرده که التهاب بازار ارز و سکه تقلیل یافته، اما هنوز به قیمت واقعی سکه نرسیده‌ایم.
این در حالی است که وی در ادامه صحبت‌هایش به منابع بانک‌ها هم اشاره کرده و گفته بانک‌ها کل منابع خود را مصرف کرده‌اند. کارشناسان علاوه بر فاکتورهای موجود، به وضعیت طلا در بازارهای جهانی نیز اشاره ‌می‌کنند و بر این باورند که تازه‌ترین گزارش منتشر شده صندوق بین‌المللی پول در رابطه با آخرین آمار رسمی ذخایر طلای بانک‌های مرکزی جهان،
نشان‌دهنده ادامه خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی است. بر اساس این گزارش، اگر روند ادامه داشته باشد، پیش‌بینی ‌می‌شود افزایش ذخایر طلا در سال جاری ادامه پیدا کند. این در حالی است که با توجه به اینکه این اطلاعات مربوط به کشورهایی است که آمار ذخایرشان را منتشر ‌می‌کنند، آمار واقعی حتی ‌می‌تواند بیش از این باشد.
به نظر ‌می‌رسد وضعیت بدهی‌ها در اروپا و گمانه زنی‌ها بابت خروج یونان از منطقه یورو روی تغییرات ارزش یورو در برابر دلار و از سویی استفاده از طلا به عنوان دارایی جایگزین یکی از پارامترهای اساسی در تعیین قیمت طلا در بازارهای جهانی باشد. البته وضعیت دادوستدهای طلا در هند و چین و کاهش سطح تقاضا روی مبادلات جهانی نیز تاثیرگذار بوده است. این در حالی است که انتشار آمار جدید از شاخص‌های مختلف اقتصادی
ایالات متحده به خصوص آمار اشتغال ‌می‌تواند روی ارزش دلار و نوسانات طلا موثر باشد. البته بامداد دیروز در بازارهای نیویورک قیمت طلا روی یک هزار و 573 دلار و 70 سنت به ازای هر اونس بسته شد که نسبت به ساعت شروع معاملات افزایش 16 دلاری را تجربه کرد. این در شرایطی است که برای هفته جاری نیز انتظارات حاکی از تحرکات مثبت قیمتی طلا دارد؛ اما برای افزایش یا کاهش قیمت در بازارها دلایل منطقی ارائه نشده است.
روند دادوستدها در بازار آتی دیروز در ۱۵ دقیقه ابتدایی با نوسانات محسوسی دنبال شد، اما در ادامه، افزایش قیمت‌ها از سر گرفته شد و بازار پس از ایجاد موقعیت‌های خرید زیاد، شاهد تشکیل صف‌های خرید نیز بود. البته رشد قیمت دلار بر افزایش قیمت سکه در بازار نقدی و متناسب با آن بازار آتی تاثیر گذار بود. در مجموع روز گذشته بازار بیشتر با روند افزایشی رو‌به‌رو شد، اما از شدت آن کاسته شد. قیمت سکه سررسید خردادماه با ۶۶/۴ درصد افزایش در محدوده ۶۷۰ تا ۶۹۴ هزار تومان، سررسید تیر ماه با ۵ درصد افزایش در محدوده ۶۸۰ تا ۷۰۳ هزار تومان، سررسید مرداد ماه با ۹/۴۴ درصد افزایش در محدوده ۷۰۵ تا ۷۲۵ هزار تومان و سررسید شهریورماه با ۹۹/۴ درصد افزایش در محدوده ۷۲۲ تا ۷۳۶ هزار تومان قرار گرفت.