گروه بورس کالا - هفته گذشته بازار جهانی فولاد با کاهش قیمت مواد اولیه و محصول نهایی مواجه شد. همچنین رکود در بازار ترکیه تاثیر زیادی بر کاهش نرخ جهانی قراضه داشت. پیش‌بینی‌های منفی از اقتصاد چین نیز بر بازار محصولات نهایی تاثیر زیادی داشت اما موضوع اصلی ‌این است که بیشتر فعالان بازار انتظار دارند ‌این روند در بیشتر بازارها ادامه یابد. در بازارهای داخلی نیز سیاست خریداران و فروشنده‌ها، صبر و انتظار بود و کمتر تاجر و مصرف کننده‌ای وارد بازار شد اما به دلیل مشخص نبودن فاکتورهای متعدد، پیش‌بینی از روند‌ آینده نیز برای معامله‌گران سخت شده و همین موضوع سردرگمی‌زیادی را در میان فعالان بازار‌ایجاد کرده است. سایت مرکز خدمات فولاد ‌ایران به بررسی تحولات هفتگی بازارهای جهانی و داخلی پرداخته که در ادامه می‌خوانید: کاهش میانگین قیمت جهانی بیلت

هفته گذشته قیمت بیلت در بیشتر بازارهای جهان در رکود بود اما حتی کاهش نرخ نیز نتوانست در فرآیند بازار تغییر خاصی ‌ایجاد کند و بازار را از رکود در آورد. بر اساس گزارش‌ها طی هفته گذشته در بازار اروپا میزان فروش بیلت همچنان پایین بود و افت ارزش یورو نسبت به دلار نتوانست موجب بیشتر شدن معاملات آن شود. در ‌این مدت بازار بیلت سی ‌آی اس نیز همچنان در رکود بود.

طی هفته‌های اخیر قیمت‌های بالا نتوانست توجه خریداران را جلب کند، بنابراین در هفته گذشته نرخ پیشنهادی بیشتر عرضه کننده‌ها برای شمش ۵۸۰ دلار در هر تن (فوب) بود؛ هر چند پیشنهادهایی نیز با نرخ ۵۹۰ دلار مطرح شد.

هفته گذشته جو بازار بیلت وارداتی جنوب شرق آسیا وخیم تر شد و ‌اندونزی بیلت ژاپن را ۶۵۵ دلار در هر تن (سی اف آر) خریداری کرد در حالی که قیمت پیشنهادی ژاپن ۶۸۵ دلار در هر تن (سی اف آر) بود.

بیلت سی‌آی اس در دو هفته اخیر ۶۵۰ تا ۶۵۵ دلار در هر تن (سی اف آر) بوده البته قیمت پیشنهادی روسیه ۵ تا ۱۰ دلار بالاتر بود.

هفته گذشته قیمت پیشنهادی بیلت در بازار داخلی ترکیه ۵ تا ۱۰ دلار ارزان تر شد و به ۶۱۵ تا ۶۲۰ دلار در هر تن (درب کارخانه) رسید و فعالان بازار مطمئن هستند خرید با نرخ ۶۰۵ تا ۶۱۰ دلار نیز ممکن است.

با توجه به کاهش ۱۴ دلاری قیمت بیلت چین از جمعه هفته قبل، قیمت‌این محصول طی هفته گذشته با نرخ ۵۵۶ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) اعلام شده است. بازرگانان کره به دنبال فروش بیلت خود با نرخ ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلار در هر تن (فوب تحویل جولای) بودند ولی خریداران در ۵ تا ۱۰ دلار ارزان تر حاضر به معامله هستند.

هفته گذشته متوسط قیمت بیلت در بورس لندن کاهش شدیدی داشت و به ۴۴۱ دلار در هر تن رسید در حالی که هفته قبل از آن ۴۷۰ دلار بود.

احتمال محدود تر شدن عرضه بیلت ‌ایران

بازار بیلت طی هفته گذشته در کشورمان در سکوت بود، به طوری که از اول هفته بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتری در بندر انزلی با قیمت ۱۰۶۰ تومان در هر کیلو پیشنهاد می‌شد و با نوسانی جزئی تا آخر هفته تقریبا ثابت ماند.

از یک طرف با توجه به مشکلات مربوط به اعتبار اسنادی امکان واردات محدود شده؛ ضمن ‌اینکه سایه مذاکرات هسته‌ای و امیدواری به رفع مسائل مربوط به واردات تحلیل‌های زیادی را در مورد نرخ ارز در میان تجار ‌ایجاد کرده و بنابراین فروشنده‌ها دست از عرضه برداشته‌اند.

از طرف دیگر به علت توقف معاملات مقاطع و رکود بازار، خریدارها نیز تمایلی به انجام معامله نداشتند و حجم سفارش‌های خود را به حداقل رساندند. انتظار و سردرگمی ‌معامله‌گران نیز در بازار بیلت تا روز چهارشنبه ادامه یافت؛ اما اوج آن از سومین روز هفته شروع شد؛ به طوری که همه دست از معامله کشیده و در انتظار نتیجه مذاکرات بودند.

واردات بیلت در فروردین ماه بیش از ۲۸۵ هزار و ۸۱۷ تن بود که سهمی‌ از آن مربوط به سفارش‌های ماه بهمن است.

واردات ۱۹۴ هزار و ۱۵۹ تنی اردیبهشت نشان‌دهنده کاهش ۳۳ درصدی آن است. به گفته معامله‌گران، رکود فروردین و اردیبهشت ماه همراه با افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی باعث شده تا حجم واردات برای خرداد نیز چندان جذاب به نظر نرسد. با ‌این شرایط پیش‌بینی می‌شود عرضه بیلت محدود شود به‌رغم آنکه کارخانه‌های داخلی بیشتری در مقایسه با قبل به تولید بیلت مشغول شده‌اند.

با توجه به رکود و انتظار در بازار آهن، بعید است تغییر خاصی در شرایط بازار تا آخر خرداد‌ماه اتفاق بیفتد؛ به خصوص‌اینکه دولت قیمت مقاطع را در بورس تحت کنترل دارد. البته برخی پیش‌بینی می‌کنند تجار بازار آهن در هفته‌های آتی به جای خرید بیلت و تبدیل آن به محصول نهایی و فعالیت کارمزدی با کارخانه‌ها، به سمت خرید مقاطع از بورس روی بیاورند؛ مگر آنکه مشکلات گشایش اعتبار برطرف شود و دوباره به سمت بازار بیلت گرایش پیدا کنند کما ‌اینکه با ‌این شرایط، فروش بیلت وارداتی حتی با نرخ‌های جاری سود خوبی برای تجار خواهد داشت.

رکورد کاهش قیمت میلگرد در چین

طی هفته گذشته روند نزولی قیمت آهن‌آلات در بازار ترکیه بر معاملات منطقه سی‌آی‌اس اثر گذاشت و فروشنده‌ها مجبور به کاهش نرخ شدند. بر اساس ‌این گزارش، طی هفته گذشته میلگرد منطقه سی ‌آی اس ۶۲۵ دلار در هر تن (فوب اودسا) پیشنهاد شد در حالی که هفته قبل قیمت ‌این کالا ۶۲۵ تا ۶۳۰ دلار در هر تن (فوب) بود.

در بازار داخلی ترکیه قیمت میلگرد ۶ تا ۹ دلار افت کرد و به ۶۴۴ تا ۶۶۲ دلار در هر تن (درب کارخانه و بدون مالیات بر ارزش افزوده) رسید. به نظر فعالان بازار امکان معامله میلگرد ترکیه با نرخ ۶۳۰ تا ۶۴۴ دلار نیز وجود دارد.

هفته گذشته قیمت‌ها در بازار مقاطع آمریکا ثابت ماند؛ ولی با توجه به روند نزولی قیمت قراضه و قیمت‌های رقابتی وارداتی، افت قیمت در‌ آینده نزدیک دور از انتظار نیست و بسیاری از خریدارها با پیش‌بینی کاهش قیمت، خرید‌ها را متوقف کرده‌اند.

هفته گذشته شاخص قیمت میلگرد در شمال اروپا ۱۵ یورو در هر تن افت داشت و به ۵۱۵ یورو در هر تن (درب کارخانه) رسید و شاخص قیمت میلگرد جنوب اروپا نیز ۷ یورو در هر تن ارزان شد.

در بازار‌ایتالیا در هفته گذشته قیمت میلگرد ۵ تا ۱۰ یورو در هر تن ارزان‌تر شد و به ۵۲۰ تا ۵۲۵ یورو در هر تن (درب کارخانه) رسید.

در جنوب اروپا قیمت پیشنهادی برای میلگرد صادراتی ۵۱۰ یورو در هر تن (فوب) بود؛ ولی بازار رقابتی بود و به نظر می‌رسد تثبیت قیمت دشوار است. در آلمان نیز قیمت میلگرد ۵۲۰ تا ۵۳۰ یورو پیشنهاد شد. در ‌این بازار واردات ارزان قیمت هنوز یک مشکل است و در کل فعلا در شمال اروپا قیمت‌ها ثابت است؛ اما در عین حال نگرانی از افت قیمت‌ها نیز وجود دارد.

قیمت پیشنهادی میلگرد چین در بازار شرق آسیا ۱۰ تا ۱۵ دلار در هر تن از اوایل ماه مه پایین آمد و به ۶۳۵ تا ۶۴۰ دلار در هر تن (سی اف آر) رسید. گفته می‌شود معاملاتی با نرخ ۶۱۵ دلار (سی اف آر) نیز در مواردی انجام شده است.

هفته گذشته قیمت میلگرد در بازار ترکیه ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار در هر تن (سی اف آر) بود، در حالی که اوایل ماه ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار در هر تن (سی اف آر) بود.

میلگرد ترکیه به بازار امارات با نرخ ۶۷۰ تا ۶۷۵ دلار در هر تن (سی اف آر) پیشنهاد شد، ولی خریداری برای‌این کالا با‌ این نرخ نبود و خریداران ۶۵۰ دلار درخواست داشتند.

همان طور که انتظار می‌رفت قیمت میلگرد در بازار چین باز هم نزولی بود، به طوری که در بازار نقدی چین میلگرد ۶۵۴ تا ۶۵۵ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) بود و در معاملات فیوچرز نیز رکورد جدیدی در سال جاری ثبت شد و به ۶۳۵ دلار در هر تن رسید.

ابلاغ سریع بودجه، راه چاره‌ای برای رونق بازار

هفته گذشته بازار مقاطع در ‌ایران هفته بسیار آرامی‌را پشت سر گذاشت و علت آن عدم تقاضا از طرف خریداران بود.

به‌رغم ‌اینکه کارخانه‌ها و فروشنده‌ها قیمت‌ها را پایین نیاوردند، ولی مصرف‌کننده‌ها به انتظار نتایج مذاکره‌های بغداد بودند. ‌این تفکر که بعد از توافق بغداد قیمت دلار کاهش می‌یابد باعث شد تا همه خریدارها با احتیاط برخورد کنند، ولی از روز چهارشنبه شرایط تغییر کرد و روز پنج‌شنبه خریدارها به بازار بازگشتند.

با توجه به‌اینکه فروشنده‌ها در طول هفته قیمت را ثابت نگه داشته بودند عملا تغییری در قیمت مقاطع دیده نشد.

میلگرد قطر ۸ تا ۳۲ میلیمتر که روز شنبه در اهواز ۱۲ هزار و ۶۱۱ ریال میانگین قیمت داشت، در پایان هفته با قیمت ۱۲ هزار و ۶۱۰ ریال معامله شد.

روز شنبه در بازار اصفهان، نرخ میلگرد (سایز ۱۶ تا ۲۵ میلیمتری) ۱۲ هزار و ۹۴۰ ریال بود، اما در آخر هفته با نرخ ۱۲ هزار و ۷۸۳ ریال معامله شد.

روز یکشنبه تیر آهن کمی‌بالا رفت، اما از روز دوشنبه با افت قیمت روبه‌رو شد که تا آخر هفته‌ این روند کاهشی ادامه داشت. واردات تیرآهن در فروردین ماه ۶ هزار و ۷۱۰ تن بود، ولی در اردیبهشت به ۳۰ هزار و ۹۶۴ تن رسید که بیشتر ‌این واردات مربوط به سایزهای ۲۲ به بالا بوده است.

البته بیشتر واردکننده‌ها کمتر به واردات ‌این کالا علاقه‌مندند؛ چرا که در شرایط فعلی فروش آن زمان می‌برد.

مشکل اصلی بازار مقاطع در هفته گذشته در کنار مسائل سیاسی، مساله بودجه بود که چهارشنبه بعدازظهر ابلاغ شد.

اگر بودجه به سرعت اجرایی شود می‌توان انتظار داشت که روند معاملات بازار بهتر شود، اما در غیر‌این صورت بازار مقاطع دچار مشکل جدی خواهد شد؛ چرا که ظرفیت تولید بیشتر از تقاضا است.

طبق آمارهای اعلام شده کالاهای فروش رفته در بورس در ۱۲ روز کاری فروردین ماه ۱۳۶‌هزار و ۱۹۰ تن بود، ولی در ماه اردیبهشت کل میلگرد و تیر آهن معامله شده در بورس ۲۵۵ هزار و ۷۰۱ تن بوده است. از‌ این رو اگر ‌این روند ادامه پیدا کند کل فروش مقاطع در بورس تا پایان سال بیش از ۳ میلیون تن نخواهد بود که برای بخش تولید پیامدهای مطلوبی نخواهد داشت.

سقوط قیمت جهانی ورق ادامه دارد

هفته گذشته قیمت‌ها در بازار ورق گرم داخلی ترکیه ۶۶۰ تا ۶۹۰ دلار در هر تن (درب کارخانه) بود که تغییری نسبت به هفته قبل نداشت. از ‌این رو برخی پیش‌بینی می‌کنند هنوز بازار ورق ترکیه طبق انتظارها نزولی نشده است.

انتظار می‌رود در‌این بازار، نرخ ورق گرم به ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار در هر تن برسد و ورق گرم اوکراین نیز اخیرا ۶۰۰ دلار در هر تن (سی اف آر) معامله شد؛ در حالی که قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها در ابتدا ۶۲۰ دلار بوده است.

قیمت فعلی بازار نقدی ورق گرم آمریکا ۶۵۰ دلار در هر شورت تن (درب کارخانه) است و انتظار می‌رود به ۶۴۰ دلار برسد که از نوامبر سال گذشته تاکنون پایین ترین قیمت است.

در شمال اروپا متوسط شاخص قیمت ورق گرم ۳ یورو در هر تن افت داشت و قیمت ورق گرم در جنوب اروپا ۲/۰ درصد بالا رفت و به ۵۱۲ یورو رسید.

مشکلات واردات ورق پا برجا است

قیمت ورق گرم (ضخامت ۲ میلیمتر رول) در بندر انزلی در روز شنبه در هر کیلو ۱۰ هزار و ۱۵۰ ریال بود ولی روند نزولی قیمت و افت شدید تقاضا تا آخر هفته ادامه یافت.

واردات فروردین ماه ‌این کالا ۲۳۶ هزار و ۶۳۹ تن بود اما در اردیبهشت به ۱۳۲ هزار و ۱۴۳ تن رسیده که ‌این به معنای کاهشی معادل ۴۵ درصدی در واردات ‌این کالا است.

با احتساب قیمت ۶۵۰ دلار (سی اف آر بنادر شمالی‌ایران) واردات ‌این کالا سودآور است ولی مشکلات مربوط به گشایش اعتبار باعث شده تا فشار سنگینی روی نقدینگی تجار وارد شود.

به همین دلیل بعید است واردات‌این کالا در خرداد ماه افزایش چشمگیری نشان دهد.

هفته گذشته ورق‌های ضخامت ۳ تا ۱۵ میلیمتر مبارکه تغییر قیمت نداشت ولی خریدارها نیز تمایلی برای خرید کالا نشان ندادند.

در ابتدای هفته قیمت ورق‌های اکسین و کاویان افزایش یافت ولی از یکشنبه به بعد با رکود بازار مواجه شد.

هفته گذشته حجم معاملات بازار ورق به حداقل رسید و فروشنده و خریدار به انتظار روز پنج‌شنبه نشستند.

در ‌این مدت ورق سرد با عرضه محصولات انباری مبارکه روبه‌رو شد.

با وجود‌ اینکه در مورد بازار ورق سرد محدودیت عرضه کالاهای وارداتی بسیار چشمگیر شده ولی از آنجا که بازار در حالت صبر و انتظار بود قیمت‌ها بالا نرفت و برای بعضی از اقلام مبارکه کاهش نرخ نیز در بازار آزاد ثبت شد؛ به خصوص در مورد ضخامت‌های ۸۰/۰ تا ۲/۱ میلیمتر.

هفته گذشته واردات ورق سرد سود خوبی برای تجار داشت ولی مشکلات اعتبار اسنادی واردات را محدود کرد و از طرف دیگر افت تقاضا باعث شد تا واردکننده‌ها با احتیاط عمل کنند چرا که عرضه‌ این کالا در اردیبهشت ماه در بورس از ۲۵ هزار و ۱۵۰ تن در فروردین ماه به ۹۳ هزار و ۳۹۰ تن رسیده است.

اگر مبارکه سیاست عرضه خود را تغییر دهد و اجازه دهد حجم بیشتری از ‌این کالا توسط تجار در بورس معامله شود قیمت‌ این کالا کاهش خواهد یافت.

ورق گالوانیزه نیز بازار آرامی‌را پشت سر گذاشت به‌رغم آنکه بعضی ضخامت‌های آن با کمبود روبه‌روست؛ ولی سایه مذاکرات هسته‌ای معاملات را کند کرده بود. با توجه به محدودیت ورق سرد وارداتی، احتمال افزایش قیمت‌این کالا در‌ آینده بعید نیست.مذاکرات هسته‌ای آزمون خوبی برای بازار بود. از یک طرف بازار و نرخ ارز واکنش مستقیم و سریعی به‌این مذاکرات داشتند؛ آنچنان که از روز پنج‌شنبه خریدارها که تقاضای خود را عقب‌انداخته بودند به بازار برگشتند. نرخ ارز هم کاهش یافت اما از طرف دیگر وارد کننده‌ها هم دست از سفارش کشیدند که ‌این امر در معاملات بورس هم محسوس بود.به نظر می‌رسد با کشیده شدن مذاکرات به پایان خرداد سیاست صبر و انتظار ادامه پیدا کند ابلاغ بودجه ممکن است تقاضای دولت را به بازار وارد کند.