Untitled-3 copy

هیجان در بازار کاتد مس ادامه‌‌‌دار می‌شود

معاملات دیروز کاتد مس در بورس‌کالا همچون هفته‌‌‌های گذشته، حاکی از تقاضای بالا برای این فلز سرخ بود. گرچه روند کلی بازار عموما به گونه‌ای بوده که عرضه مس در تالار بورس‌کالا بسیار بیشتر از تقاضا برای این فلز بوده است؛ اما آمار به‌‌‌دست آمده از معاملات هفته‌‌‌های اخیر و دیروز نشان می‌دهد که میزان سفارش‌ها بیشتر از این عدد و برابر 7هزار و 200تن بوده و در نهایت میزان مچ‌شده برای فروش به 4هزار تن رسیده است. عدم‌تناسب میان عرضه و تقاضا سبب رقابت قیمتی 20‌هزار تومانی و رشد 11درصدی قیمت در این بازار شده که با توجه به حجم معاملات انجام‌شده در حالت عادی بازار، رقم قابل‌توجهی است. برخی کارشناسان حوزه فلزات صنعتی معتقدند، دلیل اختلال در این بازار تفاوت قابل‌توجه بین دو نرخ ارز آزاد و نیمایی است که در یک‌ماه اخیر به دلیل رشد معنادار نرخ ارز ازاد نسبت به نیمایی رخ داده است.

 در واقع، افزایش خرید کاتد مس از طرف تولید‌‌‌کنندگان به انگیزه توسعه و رونق تولید نیست، بلکه برخی از فعالان این حوزه به دنبال قاچاق محصولات تولیدی و دریافت ارز بر مبنای نرخ ارز آزاد هستند. برخی از فعالان این بازار نیز اعتقاد دارند، توجه به رویدادهای ماه اخیر این بازار نشان می‌دهد که این سوداگران در صورت ادامه تفاوت نرخ دو ارز قصد توقف فعالیت‌های خود را ندارند و این فعالیت‌های کاذب جز با دخالت نهادهای مربوطه همچون وزارت صمت متوقف نمی‌شود. البته برخی نیز پیش‌بینی می‌کنند که در چندماه آتی با وجود ثبات ارز آزاد در کانال 30هزار تومانی، نرخ ارز نیمایی نیز با شیبی ملایم افزایش پیدا می‌کند تا به اختلاف محدود با ارز آزاد برسد. این گمانه‌‌‌زنی‌ها در مورد فعالیت‌های غیرواقعی در بازار داخلی با توجه به کنش‌های جهانی در بازار کاتد مس و رکورد‌های پی درپی کاهشی بهای این این فلز بیشتر قوت می‌گیرد.

سقوط نرخ مس در بازارهای جهانی

در اوایل سال میلادی به دلیل جنگ اوکراین و روسیه بهای مس به همراه دیگر فلزات صنعتی افزایش یافت. روسیه حدود 4‌درصد از مس موردنیاز جهانی را تامین می‌کند و تجار جهانی نگران بودند که به علت درگیری روسیه در جنگ، عرضه این فلز کاهش پیدا کند که همین امر سبب رشد تقاضا برای مس شد. در ادامه عواملی همچون سیاست کرونا صفر در چین و افزایش نرخ تورم در کشور‌های غربی موجب عدم‌استقبال از مس شده است. به دلیل سیاست‌های سختگیرانه چین در زمینه کنترل کرونا و تصمیم‌گیری‌های متغیر درباره محدودیت‌ها و بازگشایی‌های چند‌‌‌باره صنعتگران شرقی سردرگم شده و در حال حاضر تقاضای خود برای خرید مس را کاهش داده‌اند. همچنین افزایش چندباره نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و عزم جدی بانک مرکزی ایالات متحده برای مهار تورم حتی با وجود ریسک ایجاد رکود، موجب شده تا شاهد کاهش پی‌درپی قیمت این فلز سرخ باشیم؛ به‌‌‌صورتی که بهای مس روز جمعه به پایین‌ترین نرخ خود در 16ماه گذشته رسید و در جمعه اخیر در بورس‌کالا لندن قیمت این فلز به ازای هر تن با نرخ 8‌هزار و 300 دلار معامله شد که کاهش حدود 20 درصدی نسبت به بهای خود در اوایل سال میلادی داشته است. برخی تحلیلگران نیز معتقدند این کاهش قیمت‌ها با توجه به افزایش‌های شدید نرخ بهره در ماه‌‌‌های آتی ادامه دارد؛ اما پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده به دلیل کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی در صنایع، استقبال جهانی از انرژی‌‌‌‌های پاک و الکتریکی شدن محصولات صنعتی و به تبع آن افزایش تقاضا برای مس قیمت این کاتد افزایش پیدا می‌کند.