کرمی در خصوص وضعیت معاملات بازار آتی در سومین ماه سال‌جاری گفت: رکورد ارزش معاملات گواهی‌‌‌های سپرده سکه و صندوق‌های طلا در خرداد امسال نسبت به دوران گذشته خود شکسته شد و بیشترین ارزش معاملات در تاریخ ارائه این دارایی‌‌‌ها را به خود اختصاص داد. به عقیده این کارشناس، داغ‌شدن تب دلار و طلا در بازار فیزیکی از عمده دلایل اصلی افزایش تقاضا برای معامله در بازار آتی بوده است. درسال‌جاری، سیاست‌های پولی اتخاذشده از سوی دولت، از جمله حذف ارز ۴‌هزار و ۲۰۰تومانی و همچنین کاهش امید به نتیجه‌بخشی مذاکرات برجام، باعث رشد انتظارات تورمی شده است که این خود موجب رشد بی‌‌‌سابقه دلار شد، به طوری که نرخ ارز در بازار آزاد وارد کانال ۳۰‌هزار تومانی شده و طی ماه اخیر، ارقامی بالاتر از بیشینه گذشته خود را تجربه کرد. این افزایش در نرخ دلار و به تبع آن، افزایش انتظارات تورمی، اصلی‌ترین عامل جنب‌وجوش در بازار طلا بوده؛ به‌طوری‌که افزایش تقاضا بری انواع طلا به‌خصوص سکه به حدی بوده که باعث ایجاد حباب ۱۳درصدی برای قیمت سکه طلا نسبت به ارزش ذاتی آن شده است.

وی افزود: شرایط جهانی نیز به دلیل وجود بحران‌های مختلف، از جمله جنگ اوکراین و روسیه و تورم جهانی و سیاست‌‌‌های انقباضی فدرال‌رزرو موجب شده است تا سرمایه‌گذاران بخشی از جریان نقدینگی داخل و بیرون بازار سرمایه را صرف خرید سپرده‌‌‌های سکه طلا و صندوق‌های سکه طلا کنند؛ زیرا این صندوق‌ها هزینه نگهداری ندارند و دامنه نوسان بازتری دارند و توسط کارشناسان خبره مدیریت می‌‌‌شوند؛ به همین دلیل حتی استقبال بیشتری از آنها نسبت به سپرده‌های طلا شده است. حتی در ماه گذشته، اقبال به خرید این صندوق‌ها به‌‌‌گونه‌ای بوده است که از حجم رزرو خود کمتر شدند. البته در انتهای ماه نیز اخباری درباره اعمال محدودیت‌هایی جدید از جمله منع شرکت‌های حقوقی از خرید گواهی سپرده سکه طلا به‌استثنای بازارگردان‌‌‌ها به گوش رسید که سبب شد حقوقی‌‌‌های فعال در بازار بیشتر نقدینگی‌هایشان را معطوف به سکه طلا کنند.

کرمی گفت: گزارش‌‌‌ها حاکی از آن است که طی ماه گذشته در بازار آتی نیز در پی رشد قیمت‌ها و افزایش حجم معاملات، قراردادهای آتی صندوق طلا بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. از سال گذشته که این بازار راه‌اندازی شد، فرصتی برای فعالانی که از گذشته در این بازار معامله می‌‌‌کردند و همین طور تازه‌‌‌واردان ایجاد شده است تا روی این بازار سرمایه‌گذاری کنند. همچنین در خردادماه گذشته بیشترین قرارداد‌های آتی، مربوط به معاملات صندوق‌های سکه طلا بوده است.

کرمی همچنین در خصوص پیش‌بینی این بازار در ماه‌‌‌های آتی اظهار کرد: چشم‌انداز تورمی و متعادل‌شدن نرخ ارز در سقف دوسال گذشته خود، نشان‌دهنده پذیرش بازار و جامعه در زمینه نرخ ارز است. همچنین شرایط سیاسی از عوامل مهمی است که می‌‌‌تواند بر قیمت ارز و به تبع آن قیمت سکه تاثیرگذار باشد. از طرفی طلای جهانی نیز در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر سیاست‌های فدرال‌رزرو بوده و بیشینه تورم در کشورهای غربی و ایالات‌متحده و سیاست‌‌‌های انقباضی فدرال‌رزرو ازجمله افزایش مداوم نرخ بهره برای مهار تورم موجب شده است تا در کوتاه‌مدت ترجیح سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی به اوراق خزانه باشد که این نیز دلیلی برای افزایش شاخص دلار شده و در نتیجه فشار عرضه بر طلای جهانی زیاد می‌شود. مشخص است که اگر آمار تورم جهانی کنترل نشود، باوجود جنگ اوکراین و روسیه، افزایش بهای طلا و به تبع آن افزایش نرخ قرارداد‌های سررسید طلا، چه در بازار سپرده و چه در صندوق‌های سکه طلا در ماه‌های جاری پیش‌بینی می‌شود.