1 copy

روز گذشته در جریان معاملات اوراق طلایی بورس‌کالا شاهد سبزپوشی چهره دو بازار گواهی سکه و صندوق طلا بودیم؛ اما هنوز هم انتظارات تورمی برگرفته از دادوستد این اوراق در محدوده منفی قرار دارد. با این حال، نسبت به گذشته تا حد زیادی تعدیل شده و تمایل به تخلیه حباب قیمتی از سوی عملکرد معامله‌‌‌گران به‌وضوح قابل ترسیم است.

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که فرضیه ترمینال نقدینگی در بین ابزارهای طلایی هنوز هم پابرجاست و خبری از ورود و خروج عظیم سرمایه در این بازارها به چشم نمی‌‌‌خورد؛ چرا که معامله‌‌‌گران هنوز شرایط را برای بالابردن حجم معاملات خود منطقی ارزیابی نمی‌کنند و با کوچک‌ترین حرکت بزرگان بازار، پتانسیل ایجاد صف در نمادهای مختلف وجود دارد که قابل سرایت به نمادهای آتی بورس کالاست که از بلوغ بالایی برخوردار نیست. به این ترتیب، ریسک نوسان نرخ، آن هم در شرایط فعلی که دورنمای قیمتی، هم در بازارهای جهانی فلزات گرانبها و هم در بازار آزاد ارز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، منطقی به نظر نمی‌رسد و به نفع معامله‌‌‌گران تمام نخواهد شد. از این رو استراتژی محافظه‌‌‌کارانه با چاشنی  کسب سود از نوسانات لحظه‌ای در بین متغیرهای موثر بر این بازارها، به عنوان استراتژی غالب برگزیده شده که با توجه به تغییر جهت روزانه این بازارها و حرکت سینوسی جریان قیمتی در بین گواهی سکه و صندوق طلا نمایان است.

تعدیل انتظارات تورمی ابزارهای طلایی به سمت تخلیه حباب قیمتی ادامه دارد

واحدهای صندوق طلای بورس‌کالا در عموم نمادهای معاملاتی طی روز گذشته با نرخی کمتر از بهای ابطال خود مبادله شدند که فاصله منفی 41/ 0درصدی متوسط بهای این اوراق با NAV ابطال را نشان داد. این فاصله که طی روزهای اخیر تا حد زیادی تعدیل شده است، به سمت تخلیه حباب قیمتی هدایت می‌شود که می‌‌‌توان عمده‌‌‌ترین دلیل این امر را فضای مبهم معاملات در بازار طلا و ارز دانست که در حال حاضر از روند مشخصی تبعیت نمی‌‌‌کند.

در بازار گواهی سپرده طلا نیز شاهد پایین‌‌‌تر بودن بهای این اوراق نسبت به نرخ بنیادین آن هستیم که این فاصله به میزان 5/ 0‌درصد منفی به ثبت رسیده است. بنابراین نرخ ابطال دارایی‌‌‌های موجود در صندوق‌های طلا نیز که بخش عمده آن طبق امیدنامه منتشرشده، از گواهی سپرده سکه تشکیل شده است، متناسب با نوسان بهای این اوراق به صورت لحظه‌‌‌ای تعدیل می‌شود که ثمره آن نزدیک شدن دو نرخ معاملات و ابطال واحدهای صندوق طلاست. به این ترتیب، محاسبه نرخ انتظاری بهای دلار، مبتنی بر انتظارات برگرفته از دادوستد ابزارهای طلایی بورس‌کالا، قیمت‌های فعلی را تنها اندکی بالا ارزیابی می‌کند که به نظر می‌رسد تا زمان مخابره سیگنال‌‌‌های قطعی از سوی مقامات رسمی ادامه یابد.

تکانه‌‌‌های مثبت ارز، سکان بازار ابزارهای طلایی را در دست گرفت

ابزارهای طلایی بورس‌کالا تحت‌تاثیر نوسان بهای اونس جهانی طلا و بهای آزاد ارز قرار دارند که این روزها چندان مسیر مشخصی از دورنمای نرخ این دو متغیر قابل ترسیم نیست؛ اما معامله‌گران سعی می‌کنند با واکنش سریع و لحظه‌‌‌ای از سودهای کوتاه‌مدت بهره ببرند و از این طریق ریسک نوسان نرخ را به حداقل برسانند. البته بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که بیش از آنکه تکانه‌‌‌های قیمتی در بازارهای جهانی بتواند انتظارات اهالی دو بازار گواهی سپرده سکه و صندوق‌های طلایی بورس‌کالا را تغذیه کند، نوسان بهای آزاد دلار است که می‌‌‌تواند جهت‌گیری کلی این بازارها را تحت‌تاثیر قرار دهد. همان‌طور که روز گذشته بار دیگر این ادعا اثبات شد و به‌رغم روند نزولی بهای طلای جهانی در معاملات روز گذشته، به دلیل تکانه‌‌‌های مثبت بهای آزاد دلار و عبور آن از کانال 28‌هزار تومان، شاهد سبزپوشی بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا بودیم که به‌وضوح سکان این دو بازار را در دست نوسان بهای ارز نشان می‌دهد. پس از انتشار سیگنال‌‌‌های منفی حول محور مذاکرات در اواسط هفته جاری، آن هم در شرایطی که بهای سکه طلا در روندی کاهشی نوسان می‌‌‌کرد، معامله‌‌‌گران این دو بازار به سمت بازار ارز رو آوردند که با افزایش تقاضا در این بازار شاهد تکانه‌‌‌های مثبت بهای ارز در روزهای اخیر بودیم. اگرچه هنوز هم سیگنال‌‌‌های منفی که از سوی توافق هسته‌‌‌ای و نشست‌‌‌های برجام مخابره می‌شوند، از سوی مقامات رسمی تایید نشده‌اند و نمی‌‌‌توان آن را قطعی دانست. بر این اساس تکانه مثبت قیمتی در این بازار می‌‌‌تواند گذرا و بدون پشتوانه تعبیر شود؛ چرا که به گفته کارشناسان بازار ارز، کلیت انتظارات موجود در این بازار هنوز هم نسبت به حصول توافق امیدوار بوده و نوسان شدید قیمت حداقل در شرایط مبهم فعلی چندان منطقی به نظر نمی‌‌‌رسد.

بی‌‌‌توجهی اهالی بازار به نوسان منفی بهای اونس طلا در بازارهای جهانی

اونس جهانی طلا در معاملات روز گذشته (در لحظه تنظیم این گزارش) بیش از 14دلار عقبگرد قیمتی را به ثبت رساند و در محدوده 1890دلار معامله شد. تنزل بهای این فلز گرانبها در هفته جاری به میزان 91/ 2‌درصد ارزیابی می‌شود و در معاملات ماه اخیر نیز برآیند تکانه‌‌‌های قیمتی طلا در بازارهای جهانی روندی کاهشی را به ثبت رسانده است. به عبارت دقیق‌‌‌تر، قیمت طلا در معاملات آتی روز چهارشنبه بازارهای جهانی به سطوح قیمتی پایین‌‌‌تر از 1900دلار در هر اونس کاهش یافت. این عقبگرد بهای اونس طلا، افزایش قیمت در جلسه قبل را خنثی کرد؛ زیرا شاخص دلار در بالاترین حد خود طی دوسال گذشته تاکنون، ثابت مانده، از این رو تقاضا برای شمش طلا، آن‌هم با نرخ‌های دلاری را تحت فشار قرار داده است. دلیل اصلی ثبات شاخص دلار پس از صعود به بالاترین حد خود از ماه مارس 2020، نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد اقتصادی چین و انتظارات برای افزایش سریع‌تر نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو است که باعث افزایش تقاضا برای دلار شد. قیمت طلا در روز سه‌‌‌شنبه تا حدی تحریک شد که به دلیل ترس از توقف رشد اقتصاد جهانی و افزایش تورم، بازارهای مالی متزلزل شد و جریان‌‌‌ سرمایه‌گذاری را به سمت این فلز گرانبها هدایت کرد، از این رو بهای اونس جهانی طلا تا حدی حمایت شد. پس از اینکه روسیه اعلام کرد از روز چهارشنبه عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف می‌کند، سرمایه‌گذاران نیز تشدید تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک را زیر نظر گرفتند؛ زیرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پرداخت روبل بابت واردات گاز خودداری کردند.