انعکاس عدم‌قطعیت‌‌‌های دو بازار طلا و ارز

این روزها افت و خیزهای بهای ارز و عدم‌قطعیت‌‌‌های مربوط به دورنمای قیمتی سیگنال‌‌‌های اثرگذار بر ابزارهای طلایی بورس‌کالا سبب شده است که معامله‌‌‌گران این بازارها جریان قیمتی دادوستدهای خود را با تمایل به افت نرخ، نزدیک به قیمت‌های بنیادین خود حفظ کنند تا در زمان تغییر شدید بهای معاملاتی ابزارهای طلایی کمترین زیان را متحمل شوند. دو متغیر کلیدی در پیش‌بینی‌‌‌های اهالی بازار، نرخ طلای جهانی و بهای ارز است که تکانه‌‌‌های قیمتی آنها می‌تواند دورنمای ذهنی این افراد را تغذیه کند. شواهد نشان می‌دهد که هر دوی این بازارها با عدم‌قطعیت‌‌‌های زیادی مواجه هستند که اثر مستقیمی بر معاملات افراد دارد. اینکه اونس جهانی طلا از حفظ کانال ۱۸۰۰دلاری باز ماند، احتمال تضعیف بیشتر آن یا در بهترین حالت، ماندن در قیمت‌های فعلی را تقویت کرد. البته باز هم این شرایط بسیار ناپایدار و کاملا وابسته به سیاستگذاری‌‌‌های پولی بانک‌های مرکزی اقصی‌نقاط دنیا و مهار ویروس کروناست. اما آنچه مشخص است، رشد نرخ بهره از سوی بسیاری از کشورها بوده که می‌تواند بهای طلا در معاملات جهانی را تضعیف کند. دیگر متغیر موثر بر ابزارهای طلایی بورس‌کالا، یعنی بهای ارز، بر مبنای اخبار سیاسی، نوسان‌‌‌های مکرری را تجربه می‌کند که خبری از ثبات قیمتی در این بازار نیز به گوش نمی‌‌‌رسد. بنابراین هر دو اهرم موثر بر معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا با دورنمای مبهم قیمتی دست و پنجه نرم می‌کنند که دادوستد اوراق این دو بازار را نیز تحت‌الشعاع قرار داده‌‌‌اند.

  همگرایی انتظارات قیمتی در محدوده منفی

در جریان معاملات روز گذشته در بازار صندوق‌های طلایی بورس‌کالا شاهد معامله اوراق هر پنج‌صندوق قابل معامله در این بازار با نرخی نزدیک به بهای ابطال آنها بودیم. از این رو متوسط اختلاف دو نرخ پایانی و NAV  ابطال این اوراق به میزان منفی ۳۴/ ۰‌درصد ارزیابی شد. این رقم از تخلیه نسبی حباب قیمتی در این بازار حکایت دارد که به دنبال عدم‌قطعیت‌‌‌های مربوط به بهای متغیرهای اثرگذار بر بازار صندوق‌های طلایی بورس‌کالا به ثبت رسیده است.

در بازار گواهی سپرده سکه طلا نیز انتظارات تورمی منفی به چشم می‌‌‌خورد؛ چرا که بهای هر ۱۰۰ورقه گواهی سپرده که به میزان یک سکه تمام بهار آزادی است، کمتر از بهای سکه فیزیکی در بازار آزاد مورد دادوستد قرار گرفت. این مطلب به معنی ذهنیت کاهشی غالب در بین اهالی این بازار است که به دنبال تکانه‌‌‌های مکرر قیمتی اخیر، سعی دارند با استراتژی محافظه‌‌‌کارانه به دادوستد این اوراق طلایی بپردازند. از آنجا که گواهی سپرده سکه طلا بخش عمده دارایی پایه واحدهای صندوق طلا به شمار می‌رود و این روزها در محدوده منفی، نوسان محدودی را تجربه می‌کند، پتانسیل تعدیل نرخ ابطال واحدهای صندوق طلا را در بردارد که به صورت لحظه‌‌‌ای محاسبه می‌شود. اگر بخواهیم برآیند انتظارات تورمی ناشی از دادوستد اوراق این دو بازار را محاسبه کنیم، به رقم منفی ۶۳/ ۱‌درصد می‌‌‌رسیم که به نوعی از همگرایی معاملات ابزارهای طلایی بورس کالا حکایت دارد. بر اساس این پیش‌بینی، بهای انتظاری دلار آزاد با نرخی کمتر از قیمت‌های فعلی محاسبه می‌شود که به معنی عدم‌حمایت از رشد قیمت‌ها در بازار ارز است.

 بازار طلا در آستانه سال نو میلادی

بهای اونس طلا در معاملات روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش به ۱۷۹۷دلار رسید که از رشد روزانه ۴۴/ ۰درصدی حکایت دارد. برآیند نوسان قیمت این فلز گرانبها در معاملات جهانی طی هفته گذشته به نسبت محدود و به میزان ۴۴/ ۱‌درصد مثبت ارزیابی می‌شود. با این حال طلا در معاملات آتی روز سه‌‌‌شنبه (تا لحظه تنظیم این گزارش) زیر ۱۸۰۰دلار در هر اونس معامله شد که طبق ارزیابی سرمایه‌گذاران متاثر از افزایش موارد ابتلا به سویه «اُمیکرون» کرونا و چشم‌‌‌انداز افزایشی نرخ‌های بهره، بهای اونس طلا در معاملات جهانی خود تضعیف شد. با جهش بهای سهام جهانی در معاملات بازارهای آسیایی در روز سه‌‌‌شنبه در کنار آمار مبتلایان به کرونا، جریان ورود سرمایه به بازار طلا به نسبت کاهش یافت. تحلیلگران همچنین خاطرنشان کردند که کاهش ریسک‌پذیری افراد و معاملات کم‌حجم تا پایان سال‌جاری میلادی، کمک چندانی به رشد بهای فلز زرد نخواهد کرد. در سایر نقاط دنیا، به‌رغم جذابیت طلا به عنوان پوششی در برابر تورم و عدم‌اطمینان از آینده بازارها، افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده را افزایش می‌دهد.

با این حال، تحلیلگران هشدار دادند که ریسک‌‌‌های مرتبط با «اُمیکرون»، می‌تواند به روایت نامطلوب‌‌‌تر بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۲ منجر شود که ممکن است از قیمت طلا حمایت کند. به گزارش کیتکو، روند نوسان بهای طلا تا سال ۲۰۲۱ ناامید‌کننده بود؛ زیرا این فلز گرانبها با تقاضای ضعیف سرمایه‌گذاران مواجه شد. جورجت بوئل، استراتژیست ارشد فلزات گرانبها در بانک هلندی، در پیش‌بینی اخیر خود از قیمت طلا در سال ۲۰۲۲، گفت که پیش‌بینی می‌کند قیمت طلا تا پایان سال آینده به ۱۵۰۰دلار در هر اونس و تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۳۰۰دلار در هر اونس کاهش یابد. دورنمای نزولی در شرایطی متصور است که قیمت طلا نتوانسته صعود بالای ۱۸۰۰دلار در هر اونس را حفظ کند. آتی طلا در ماه فوریه آخرین بار با قیمت ۱۷۹۵دلار در هر اونس معامله شد که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۶‌درصد کاهش داشت. این کارشناس بازار طلا اظهار کرد که سیاست‌‌‌های پولی جهانی عامل اصلی کاهش بهای طلا در سال آینده خواهد بود. در حالی که تصمیمات فدرال‌رزرو بیشترین توجه را به خود جلب کرده است، بوئل خاطرنشان کرد که چند بانک مرکزی نیز در آستانه تشدید سیاست‌‌‌های پولی خود در سال ۲۰۲۲ هستند. بانک انگلستان با افزایش نرخ بهره در هفته گذشته پیشتاز این بسته است. فدرال‌رزرو هفته گذشته نشان داد که می‌تواند نرخ بهره را سه‌بار در سال آینده افزایش دهد. بوئل خاطرنشان کرد که حتی بانک‌های مرکزی ضعیف مانند بانک مرکزی اروپا در حال حرکت به سمت تشدید سیاست‌‌‌های پولی خود هستند. او گفت: بانک مرکزی اروپا، بانک ژاپن، بانک مرکزی استرالیا، ریکس‌‌‌بانک و بانک ملی سوئیس در مقایسه با سایر بانک‌های مرکزی احتمالا دیرتر نرخ بهره را افزایش می‌دهند، اما جهت‌‌‌گیری کلی به سمت سیاست‌‌‌های انقباضی است. در واقع سیاست‌‌‌های پولی سخت‌‌‌تر سبب فشار بر قیمت طلا خواهند شد و تمایل افزایشی بازده اوراق قرضه دولتی مزید بر علت می‌شود. وی همچنین خاطرنشان کرد که سیاست‌‌‌های پولی سخت‌‌‌تر ایالات‌متحده، شاخص دلار آمریکا را تقویت و محرک کاهشی دیگری را بر این فلز گرانبها ایجاد می‌کند.