درحالی که در ماه‌های گذشته جنجال میان حلقه‌های مختلف زنجیره تولید فولاد از معدن تا شمش در نحوه تعیین قیمت زیاد بود، معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تشکل‌های فعال در بخش معدن و صنایع معدنی کشور خواست با برگزاری جلسه با یکدیگر درخصوص ضرایب قیمت به نتیجه‌ رسیده و از سویی منافع ملی را تامین کند و از طرف دیگر منافع جمعی تمامی حلقه‌ها را دربر داشته و آن را اعلام کنند. در همین راستا با نظر اتاق بازرگانی ایران، جلسات مشترکی میان کمیسیون اقتصاد کلان، کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق، انجمن سنگ‌آهن، انجمن تولیدکنندگان فولاد و همچنین مدیران عامل شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی برگزار شد.بخش‌های مختلف زنجیره نظرات و ادله خود را در زمینه ضریب قیمت‌گذاری اعلام کرده اما درنهایت نتیجه مشترکی میان آنها حاصل نشد.

در نهایت کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی با بررسی نتایج ضرایب استفاده شده در تعیین بهای محصولات زنجیره تولید فولاد در دنیا و پیشنهاد‌های مطرح شده در این خصوص توسط بخش معدن و بخش فولاد کشور و همچنین با بررسی نظرات و دلایل بیان شده از سوی هر دو طرف معدن و فولاد نظر نهایی خود را در این رابطه به سرپرست وزارت صنعت اعلام کرد. مطابق این اعلام پیشنهاد شد که بهای سنگ آهن براساس ۵/ ۸ درصد نرخ جهانی، کنسانتره ۱۹ درصد، گندله ۲۶ درصد و آهن‌اسفنجی ۵۳ درصد بهای شمش صادراتی فولاد خورستان تعیین شود.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن کشور درخصوص تصویب ضرایب پیشنهادی اتاق از سوی سرپرست وزارت صمت به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تا ساعت ۱۵:۳۰ روز سه شنبه ۲۵ تیر ماه هنوز ضرایب پیشنهادی اتاق بازرگانی به تایید سرپرست وزارت صمت نرسیده است. فعالان مختلف زنجیره در انتظار اعلام نتیجه هستند اما طبیعی است که تایید و ابلاغ این مصوبه باتوجه به اهمیتی که برای حلقه‌های مختلف زنجیره دارد نیاز به بررسی بیشتر از سوی وزارتخانه و سنجش تبعات آن دارد. وی ادامه داد: بهترین حالت تعامل میان حلقه‌های مختلف زنجیره و به نتیجه واحد رسیدن بود، ضریب قیمتی در بخش بالادستی زنجیره فولاد کشور شامل سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نسبت به دنیا کمتر بود و پیشنهاد داده شده، تنها تعدیل قیمتی است. بنابراین فولادسازان نباید تصویب این افزایش ضریب را جانبداری از بخش بالادستی تعبیر کنند. بهرامن افزود: تعدیل قیمتی پیشنهادی در بخش بالادستی زنجیره فولاد نفع ملی را درپی دارد، چرا که تقویت بخش ابتدایی زنجیره با جذب سرمایه‌گذاران به بخش اکتشاف به نفع سرمایه‌های ملی تمام خواهد شد. درحالی که امروز دنیا درحال اکتشاف در عمق ۱۵۰۰ متری است همچنان فعالیت اکتشاف و استخراج ما در سطح قرار دارد. واقعی شدن بهای سنگ آهن باعث جذب سرمایه‌گذاران در این بخش و رفتن به سمت اکتشاف و استخراج زیرزمینی می‌شود. رئیس خانه معدن کشور گفت: اگر بخش‌های مختلف زنجیره بتوانند به این قضیه فراتر از سود و زیان بنگاهی نگاه کنند با تعدیل قیمتی همراه خواهند شد، چرا که خود نیز به این نتیجه می‌رسند که تعدیل قیمتی با اقتصادی شدن فعالیت در بخش ابتدایی زنجیره و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر به اکتشاف و استخراج به افزایش ذخایر کشور می‌انجامد که این موضوع نفع بلند مدت تمامی حلقه‌ها و کشور را به دنبال دارد.