آمارهای ضد و نقیض سنگ‌آهن

یک احتمال دیگر اما در این ارتباط وجود دارد که شاید رشد واردات سنگ‌آهن با تغییر جهت از سمت واردات محصول کم‌کیفیت به سمت محصولات با عیار بالا بوده است که البته هنوز آماری در این ارتباط در دسترس نیست. به عقیده این گروه از تحلیلگران، مسائل زیست‌محیطی خواه‌ناخواه تولیدکنندگان را مجبور می‌کند شیوه‌های تولید فولاد را تغییر دهند به‌عنوان مثال سنگ‌آهن با عیار بالاتر از ۶۲ درصد را جایگزین محصولات با عیار پایین کنند یا مصرف زغال‌سنگ را کاهش دهند یا واردات قراضه را در دستور کار خود قرار دهند که تمام این موارد روی بازارهای فولاد و سنگ‌آهن اثرات مختلفی دارد.

 بر اساس این آمارها در ماه سپتامبر بالاترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن جهان ۳۶/ ۹۹ میلیون تن از این محصول را خریداری کرده است که بزرگ‌ترین خرید از ژانویه سال ۲۰۱۸ تاکنون محسوب می‌شود. این رقم در مقایسه با ماه اوت با ۸/ ۴ درصد افزایش روبه‌رو شده و ۴/ ۱ میلیون تن از رقم مشابه پارسال بالاتر است. با این حال در ۹ ماه اول سال‌جاری، وارد‌کنندگان چینی در کل ۷۸۴ میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/ ۲ درصد پایین‌تر است. به عبارتی به‌رغم آنکه در مجموع در ۹ ماه کاهشی است اما در ماه گذشته و با آنکه سختگیری‌ها تقویت شده‌اند با رشد روبه‌رو شده است.

نکته دیگر که رویترز در این گزارش به آن اشاره کرده آن است که میزان بهره‌برداری در کارخانه‌های فولادی در سراسر چین در سه هفته اول ماه سپتامبر حدود ۶۸ درصد بوده، اما این رقم در هفته آخر ماه به ۶/ ۵۷ درصد رسیده که کمترین میزان از آگوست ۲۰۱۲ تاکنون است. این بدان معنا است که بازهم برای تحلیل نهایی و یک پیش‌بینی قاطع هنوز زود است. آمار دیگر درباره سنگ‌آهن در چین نیز مربوط به ذخایر سنگ‌آهن در بنادر مهم این کشور در پایان ماه سپتامبر است که برابر با ۱۲۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تن بوده است. به عقیده کارشناسان تولیدکنندگان فولاد در ماه گذشته بسیار تحت‌فشار بودند تا تولید خود را کاهش دهند اما در برابر این تصمیم مقاومت کردند.

 این نکته را باید در برابر این واقعیت قرار داد که تولید در حال سازگار شدن با شرایط محیط‌زیست است. به عبارتی در سال‌های گذشته تولیدکنندگان به دلیل الزام به رعایت این مسائل خود را با این شرایط وفق داده‌اند و به همین دلیل دست آنها برای تولید باز است. در سمت دیگر اخبار مربوط به عرضه بهتر سنگ‌آهن این پیش‌بینی را ایجاد کرده که بازار به سمت کاهش قیمت سنگ‌آهن پیش خواهد رفت. طی یک ماه گذشته بهای این کالا در بازارهای جهانی ۲ درصد افت کرده و این روند کاهشی ماهانه در ۳ ماه گذشته مداوم بوده است. دلیل این موضوع نیز همانطور که در گزارش‌های قبل اشاره کرده بودیم، پیش‌بینی کاهش تولید فولاد، کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن و بهبود عرضه توسط واله بوده است.

با این حال «فایننشال‌ریویو» در گزارشی اعلام کرده که ریوتینتو یکی از بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن دنیا، عملیات تعمیر و نگهداری خود را آغاز کرده و این موضوع در نیمه دوم سال صادرات و تولید را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. این مساله می‌تواند مانع افت شدید قیمت شود بنابراین احتمال اینکه قیمت در سطوح بالا باقی بماند هست. نگاهی به تغییرات قیمت‌های سالانه برای سنگ‌آهن نشان می‌دهد قیمت این محصول در یک سال گذشته تاکنون و با فرض تمام افت و خیزها ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ یعنی قیمت اکنون در یک اوج قیمتی مناسب قرار دارد که دو فاکتور تعطیلی واله و تعمیر و نگهداری در ریوتینتو می‌تواند این مساله را تقویت کند؛ هرچند این دوره خیلی طولانی‌مدت نیست و بعد از آن ریوتینتو بار دیگر صادرات خود را افزایش خواهد داداما براساس تخمین‌ها تا پایان ماه دسامبر شرایط با نوعی مقاومت در برابر ریزش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد. واله برزیل نیز در این‌باره می‌گوید نزدیک به ۳۱۹ میلیون تن سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۹ توسط این شرکت تولید می‌شود که در مقایسه با رقم ۳۸۴ میلیون تنی سال گذشته ۱۷ درصد پایین‌تر است.