حمزه بهادیوند چگینی : بررسی‌های موسسه Intelligence Mine از ۱۰ شرکت بزرگ معدنی مس در جهان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۹ هزار و ۴۴۸ کیلوتن از این محصول توسط این شرکت‌ها تولید شده که در مقایسه با رقم سال قبل از آن در حدود ۴درصد رشد را نشان می‌دهد و ۴۹ درصد از کل تولید مس دنیا را که رقمی بالغ بر ۱۹ هزار و ۴۰۰ کیلوتن است شامل می‌شود. در این بین ۶ شرکت از این ۱۰ شرکت در سال گذشته با رشد تولید و ۴ شرکت نیز با کاهش تولید روبه‌رو شده‌اند و این در حالی است که همه این شرکت‌ها تلاش کرده‌اند هزینه‌های نهایی و متوسط تولید محصولات خود را در سال گذشته با روند کاهشی روبه‌رو کنند.

بر اساس این گزارش کودلکوی شیلی نخستین و بالاترین میزان تولید مس دنیا را با حجم هزار و ۸۲۷ کیلوتن در اختیار دارد. این معدن با آنکه رتبه نخست را در بیشترین میزان تولید در اختیار دارد در سال گذشته با دو رویه روبه‌رو شده؛ نخست آنکه میزان تولید آن در قیاس با سال ۲۰۱۵ با ۳ درصد افت روبه‌رو شده و ثانیا هزینه‌های تولید برای محصولات این شرکت در سال گذشته در قیاس با سال ۲۰۱۵ در حدود ۹درصد کاهش یافته است. هزینه تولید مس در این معدن در سال گذشته ۱.۲۶ دلار به ازای هر پوند (واحد وزن معادل ۰.۴۵ کیلوگرم) بوده که به عقیده کارشناسان دلیل کاهش هزینه‌های تولید در این معدن افت هزینه‌های عملیاتی و تحرکات مطلوب نرخ ارز بوده است. دومین شرکت بزرگ معدنی تولید‌کننده مس دنیا در رده بندی Intelligence Mine در کشور پرو قرار دارد.

فری پورت واقع در کروورده پرو در سال گذشته هزار و ۶۹۶ کیلوتن مس تولید کرده که در حدود ۱۲ درصد در مقایسه با سال قبل از آن با رشد روبه‌رو شده است. به عقیده کارشناسان، طرح‌های توسعه معدنی در این شرکت که منجر به توسعه ظرفیت تولید مس در آن شده یکی از مهمترین دلایل رشد ۱۲ درصدی تولید این محصول بوده است. در عین حال توسعه تولید در معدن گراسبرگ که منابع بالای مس با عیار بالا و طلا را شامل شده بر افزایش تولید در این معدن اثر گذاشته است. نکته جالب توجه دیگر، اما کاهش محسوس ۱۸ درصدی هزینه‌های تولید در سال گذشته است که این هزینه به ۲۶/ ۱ دلار در هر پوند رسیده است. دلیل کاهش هزینه‌های تولید در این معدن به واسطه همین رشد ظرفیت‌های تولید بیشتر و استفاده از پتانسیل‌های جدید توسعه معدنی بوده است.

گلنکور اما سومین معدن بزرگ تولید مس در جهان است که دفتر مرکزی آن در سوئیس واقع است. این شرکت در سال گذشته هزار و ۲۸۸ کیلوتن مس تولید کرده که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. از طرفی هزینه تولید هر پوند از این محصول در این شرکت رقمی معادل ۸۷/ ۰ دلار بوده که در مقایسه با سال قبل از آن با روند رو به بهبودی روبه‌رو شده است. کارشناسان در رابطه با این معدن مهم مس دنیا می‌گویند تعلیق تولید مس در آفریقای جنوبی و کاهش دارایی‌های آن در آمریکای جنوبی باعث شده تولید این معدن کاهشی باشد، هرچند میزان این کاهش چندان چشمگیر نیست.

بی اچ پی بیلیتون اما چهارمین معدن تولیدکننده مس دنیا در شیلی که معدنی انگلیسی استرالیایی است میزان تولید خود را از طلای سرخ در سال گذشته ۶ درصد کاهش داده و به هزار و ۱۱۵ کیلوتن رساند. دلیل این کاهش نیز عواملی همچون عملیات تعمیر و نگهداری در منطقه پامپا نورت و کاهش عیار تولید مس در منطقه آنتامینا در پرو بوده است. در این بین کاهش هزینه‌های نقدی در نیمه اول سال گذشته از یکسو و افزایش دسترسی به مس قابل برداشت از سوی دیگر که هزینه‌های تولید را سرشکن کرده است و به علاوه توسعه ظرفیت‌های برداشت این محصول در بخش‌های مختلف که با صرف هزینه‌های پیش‌راه‌اندازی همراه بوده باعث شده هزینه‌های تولید در این معدن مهم با کاهش روبه‌رو شود.

معدن ساوترن کاپر در پرو اما پنجمین غول بزرگ تولید مس در جهان است که در سال گذشته توانست ۹۰۰ هزار تن از این محصول را تولید کند که ۲۱ درصد بالاتر از رقم سال ۲۰۱۵ بوده است. این میزان افزایش تولید البته در بین معادن بزرگ مس دنیا یک رکورد محسوب می‌شود که این شرکت توانست با اتکا به توسعه ۵۷ درصدی در یکی از معادن خود در این کشور به ثبت برساند. ساوترن کاپر با رشد و توسعه جهشی در ظرفیت‌های تولید معدن بوئناویستا توانست میزان تولید خود را با رشد همراه سازد و در عین حال میزان هزینه‌های تولید خود را حدود ۱۴ درصد کاهش دهد و از ۱۱/ ۱ دلار در هر پوند به زیر یک دلار برساند. بررسی‌های Intelligence Mine نشان می‌دهد علاوه بر ۵ غول بزرگ معدنی اشاره شده، شرکت‌های KGHM، ریوتینتو،First Quantum، Antofagasta و واله عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی را در اختیار دارند (رتبه‌های ششم تا دهم). بر اساس این گزارش، گروه معدنی KGHM ۶۷۷ هزار تن مس در سال گذشته تولید کرده که ۶ درصد از رقم سال ۲۰۱۵ کمتر بوده است که دلیل آن نیز کاهش تولید کاتد مس در این شرکت بوده است. ریوتینتو نیز که هفتمین غول معدنی مس دنیا است در دوره مورد بررسی ۴ درصد رشد را در کارنامه تولیدی خود ثبت کرده است و توانسته ۵۲۳ هزار تن از این محصول را تولید کند که کاهش در تولید میدان اسکاندیدا، افزایش در حوزه بینگهام و عدم تغییر تولید در معدن گراسبرگ، کارنامه تولید در این معدن بزرگ است. معدن First Quantum لاس کروسس در اسپانیا نیز سال گذشته در لیست ۱۰ شرکت بزرگ تولیدکننده مس دنیا قرار گرفت. این شرکت ۴۹۴ هزار تن مس در این سال تولید کرد و هزینه تولید خود را به ۰۶/ ۱ دلار در هر پوند رساند که در مقایسه با رقم ۲۱/ ۱ دلار در سال ۲۰۱۵ با کاهش روبه‌رو شده است.

همچنین تولید ۴۷۷ هزار تنی در معدن آنتوفاگاستا در شیلی که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ توانست ۱۵ درصد رشد را به ثبت برساند باعث شد این شرکت به‌عنوان نهمین غول تولید مس در جهان در سال گذشته شناخته شود. یکی از دلایل رشد تولید در این معدن برنامه ادغام دو میدان مهم تولیدی و برنامه‌های جدید توسعه تولید بوده است که علاوه بر رشد بهره‌وری منجر به بهبود سطح تولید نیز شده و در عین حال به افت ۲۰ درصدی در هزینه منتهی شده است. در نهایت دهمین معدن بزرگ تولیدکننده مس دنیا در برزیل واقع است. واله با تولید ۴۵۳هزار تن مس (رشد ۷ درصدی نسبت به ۲۰۱۵) در جایگاه دهم این رتبه‌بندی قرار گرفته است.

10 غول مس دنیا در 2016