دنیای اقتصاد: برق را می‌توان یکی از زیرساخت‌های مهم و اصلی توسعه صنعتی هر کشوری به شمار آورد، اگرچه در ایران مشکلاتی پیش روی این انرژی قرار دارد. هم‌اکنون قیمت برق نه در بورس انرژی بلکه به‌صورت دستوری از سوی دولت تعیین شده، اگرچه حضور خریداران نهایی در این بورس می‌تواند چهره کلی این صنعت را دگرگون سازد. افزایش حجم معاملات مستقیم بین نیروگاه و مصرف‌کننده نهایی رخداد بزرگی محسوب می‌شود که از یکسو تصدی‌گری دولت را در این بخش کاهش داده و همچنین به رقابتی شدن قیمت‌ها منتهی می‌شود. افزایش شفافیت در عرضه و تقاضای آزادانه برق، نهایی شدن اوراق صندوق پروژه به‌عنوان بستری امن برای تامین مالی پروژه‌ها در بورس انرژی و افزایش تقاضای برق در سال‌های آینده مواردی است که سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی را در این صنعت توجیه پذیر کرده که می‌تواند دورنمای بهتری را پیش روی تولید در این بخش مهم فراهم سازد. این در حالی است که هم‌اکنون دوره‌های مختلف کم باری، میان باری و بار پیک روزانه در بورس انرژی مورد داد و ستد قرار می‌گیرد که امکان تعیین این نرخ برای مصرف‌کنندگان نهایی با ظرفیت بیش از ۵ مگاوات در این بورس فراهم است.

به گزارش «ایلنا» اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا اقتصاد برق منطقی نیست تا توسعه این صنعت نیز به درستی صورت گیرد، گفت: واضح است که تعرفه برق باید دارای نظم و منطق و مقوله قیمت‌گذاری نظام‌مند باشد؛ تعرفه برق باید از یک رویه مشخص پیروی کند و لازم است که این رویه در حوزه‌های گوناگون صنعتی، کشاورزی و خانگی شفاف باشد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه تعرفه برق برای مشترکین پرمصرف و کم‌مصرف باید مشخص باشد، گفت: تعرفه‌گذاری باید دارای چارچوب مشخص و اصول خاص خود باشد؛ نباید تعرفه برق برای مشترکان پرمصرف با تعرفه برق برای مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، برابر و کم باشد و به گونه‌ای که مشترکین پرمصرف بدون توجه، همچنان برق بیشتری مصرف کنند.

قره‌خانی با اشاره به اینکه می‌توان برای گذر راحت‌تر از زمان پیک بار شبکه در تابستان، تعرفه‌های متفاوت و بیشتری را در ساعات پیک مصرف و پرکاری وضع کرد، گفت: درواقع با منطقی کردن قیمت برق می‌توان در احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی به ارزش حداقل ۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی کرد.سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر توان تولید برق در کشور یادآور شد: هم‌اکنون کمبود ظرفیت تولید برق در کشور نداریم، اما این موضوع به معنای عدم نیاز برای ایجاد ظرفیت نیروگاهی و پرهیز از سرمایه‌گذاری در این حوزه در آینده نیست. به دو دلیل نیازمند سرمایه‌گذاری در صنعت برق هستیم. تجهیزات برق و نیروگاه‌های موجود درحال فرسوده شدن هستند و لازم است ظرفیت‌های جدید نیروگاهی ایجاد شود، چرا‌که در پی فرسوده شدن تجهیزات، راندمان تولید برق نیز کاهش می‌یابد.