دنیای اقتصاد: بازار سیمان گویی به رشد قیمت‌ها چندان امیدوار نیست و رقابت منفی بعد از بازار فولاد، در بازار سیمان نیز خودنمایی می‌کند. رکود در بازار سیمان جدی تر از چیزی است که بتوان قیمت این کالا را در بازار داخلی به‌صورت‌های مختلف افزایش داد. برتری عرضه بر تقاضا تاکنون مهم‌ترین دلیل برای رخوت حاکم بر نوسان قیمت سیمان است و تا زمانی که تقاضا به کمک رونق پروژه‌های عمرانی یا از جهش شتابان صادرات بهبود پیدا نکند، ممکن است شرایط سخت فعلی باز هم ادامه یابد. هرچند که در سال جاری شاهد کاهش حجم تولید سیمان در کشور بوده‌ایم، ولی باز هم شرایط متعادلی بر این بازار حاکم نشده و قیمت‌ها از شرایط واقعی عرضه و تقاضا تمکین می‌کنند. اولتیماتوم به تولیدکنندگان برای حذف تخفیفات هم تاکنون کارساز نبوده است. با توجه به تمامی این شرایط نیاز به حضور سیمان در یک بازار رسمی جدی‌تر از قبل خودنمایی می‌کند، زیرا باعث خواهد شد تا عرضه‌کنندگان در این بازار رسمی با شفافیت معاملاتی، کالاهای خود را به فروش برسانند هرچند که معافیت‌های مالیاتی و امکان تامین مالی این صنعت در بورس کالا نیز وجود دارد.

تخفیف‌ به بازار سیمان برگشت

در حالی‌که تلاش می‌شد برای کنترل بازار سیمان، قیمت‌ها واقعی شود رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از بازگشت تخفیف به بازار سیمان و تعویق افزایش قیمت این محصول معدنی خبر داد.عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه با تمام تلاشی که شد در زمستان مجددا کارخانه‌ها سیمان را با تخفیف عرضه کردند، گفت: با تمام تلاش‌هایی که انجام شد و گزارش‌هایی که از بازار سیمان تهیه شد، اما هنوز بستر برای برگرداندن قیمت سیمان به نرخ‌های مصوب سال ۱۳۹۳ فراهم نشده است.وی افزود: با وجود اینکه در مقطعی به‌طور امیدوارکننده تخفیف‌ها در عرضه سیمان از سوی کارخانه‌ها حذف شده بود، اما مجددا با وضعیتی که در زمستان به وجود آمد و رکود ساخت و ساز موجب کاهش تقاضا شد، کارخانه‌ها از بهمن‌ تخفیفات را به این محصول بازگرداندند.

اولتیماتوم به تولیدکنندگان برای حذف تخفیفات

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال با گزارش‌هایی که به دست آمده، مدیران عامل صنعت سیمان را قانع کنیم که دیگر نیازی به تخفیفات نیست و البته تا این هفته به آنها اولتیماتوم دادیم تخفیفات خود را حذف کنند که روند قیمت‌گذاری را بتوانیم به شکل بهتری پیگیری کنیم.وی در ادامه با اشاره به وضعیت تولید سیمان تا انتهای سال با تایید اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون حدود ۵۸ میلیون تن سیمان تولید شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به ۶۰ میلیون تن برسد که البته نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

هرچند که مدت هاست بحث ورود سیمان به بورس کالا مطرح بوده و هست، ولی تاکنون شاهد عرضه قدرتمند این کالا به این بازار رسمی و شفاف نبوده‌ایم که همین رخداد انتقادات بسیاری را موجب شده است. به نظر می‌رسد این بار رقابت منفی پس از بازار فولاد به بازار سیمان وارد شود که می‌تواند منافع جمعی این صنعت را به مخاطره اندازد. تجربه نشان داده است که شفافیت قیمتی در کنار استفاده از ساز‌و‌کارهای مدرن بازاریابی و فروش می‌تواند این تنگنای قیمتی را به سلامت سپری کند که غالب این ابزارها بدون پرداخت هزینه اولیه خاصی در بورس کالا فراهم است. ورود پروژه‌های صنعتی و ساختمانی به بورس کالا برای تامین مصالح مورد نیاز و عدم نیاز به برگزاری هرگونه مناقصه یا مزایده‌ای در بورس کالا، این جذابیت را مضاعف می‌سازد که شرکت‌های عرضه‌کننده و خریدار سیمان، معاملات خود را به این بازار رسمی وارد ساخته تا پس از برخورداری از معافیت‌های مالیاتی بتوانند تامین مالی خود را نیز از طریق همین نهاد مالی انجام داده و به کمک شفافیت قیمتی، فضایی رقابتی و ایده‌آل برای تعیین قیمت‌ها را به‌دست آورند. تجربه نشان داده است که در شرایط سخت بازار و نیاز به حمایت‌های رسمی و دولتی، بورس کالا می‌تواند به کمک ترسیم شفافیت واقعیت‌های هر صنعت، چهره صحیح و واقعی هر بازار را به‌صورت رسمی، شفاف و عادلانه به مخاطبان دولتی خود ارائه کنند. به نظر می‌رسد مزایای ورود محصولات مختلف همچون سیمان بیش از معایب آن است، حال چرا تاکنون سیمان جای پای خود را در بورس کالا باز نکرده، به بحث و بررسی مجزایی نیاز دارد. در آینده به واکاوی زمینه‌های حضور یا دلایل عدم حضور صنعت سیمان در بورس کالا خواهیم پرداخت.