گروه بنگاه‌ها: مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه گفت: تداوم رویکردهای برنامه‌ریزی شده برای تحقق اهداف سال ۹۵ ضروری است. بهرام سبحانی ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته کارکنان شرکت، عملکرد ۹ ماهه فولاد مبارکه را موجب افتخار دانست و تداوم رویکردهای اتخاذ شده در حوزه‌های مختلف را خواستار شد. وی ضمن تایید رویکردهای حوزه فروش در تامین نیاز بازار داخل، بر تداوم آن تاکیدکرد و توجه مدیران و سایر همکاران را در ارتقای بهره‌وری در افزایش سودآوری شرکت موثر دانست.

مدیر عامل فولاد مبارکه با اشاره به شرایط بازار و نیاز صنایع داخلی، راه‌اندازی و توسعه فولاد‌سازی و ریخته‌گری سبا را با کمترین توقف در سال جاری عنوان کرد و راه‌اندازی توسعه در نورد گرم سبا را در توقف‌های برنامه ریزی شده سال آینده مطلوب ارزیابی کرد. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه منافع این روش را به حداقل رساندن زمان توقف خط تولید همزمان با افزایش در ظرفیت تولید دانست. محمود اکبری، معاون فروش و بازاریابی شرکت نیز در جلسه شورای معاونان شرکت فولاد مبارکه با تشریح آخرین وضعیت بازار فولاد در سطح بین‌المللی و ملی به عملکرد شرکت در این حوزه اشاره کرد و افزود: تحویل محصول فولاد مبارکه به مشتریان داخلی در ۹ ماهه سال ۹۵ بیش از کل تحویل محصول در سال ۹۴ بوده است. وی همچنین از برگزاری جلسات مشترک با مشتریان عمده در راستای توسعه تعاملات در زنجیره تولید و مصرف فولاد خبر داد. همچنین امیر‌حسین نادری، معاون اقتصادی و مالی شرکت ‌با اشاره به عملکرد ۹ ماهه فولاد مبارکه در این حوزه به برخی از اقدامات و توفیقات جدید در حوزه مالیاتی و هزینه‌های مالی اشاره و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت ثبات قیمت و تداوم تحقق اهداف تولید محصولات، تعدیل مناسبی در سودآوری شرکت شاهد باشیم. تولائیان معاون خرید شرکت نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات عمده انجام شده در حوزه خرید، عقد قراردادهای جدید درخصوص بهینه‌سازی کوره‌های ۳ و ۴ نورد گرم و قرارداد خرید دو عدد ماشین لبه بری در نورد سرد را از جدیدترین اقدامات این معاونت برشمرد.سعیدبخش معاون اجرای پروژه‌ها نیز در این جلسه آخرین وضعیت طرح‌های توسعه شرکت از جمله توسعه فولاد‌سازی و نورد پیوسته سبا و گندله‌سازی سنگان را تشریح کرد. همچنین ارزانی معاون تکنولوژی به بیان برنامه سه ماهه پایانی سال در تدوین اهداف استراتژیک شرکت در سال ۹۶ پرداخت و آخرین وضعیت پیشرفت پروژه نورد گرم شهید خرازی را تشریح کرد.

ارزش‌افزوده 21 میلیارد ریالی در فولاد مبارکه

بر اساس این گزارش، با اجرای یک طرح ویژه و روشی نوین در فرآیند تصفیه و بازیافت پساب‌های صنعتی ناشی از خطوط تولید فولاد مبارکه و عملیاتی کردن پیشنهاد کاهش مصرف مواد شیمیایی (آهک هیدراته)، به‌طور میانگین سالانه با بازیابی ۱۵ هزار تن سنگ‌آهن موجود در پسماند تصفیه‌خانه، ۲۱ میلیارد ریال ارزش‌افزوده اقتصادی در فولاد مبارکه به دست آمد.سیامک نوایی مسوول شیفت واحد تصفیه پساب فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر با بیان اینکه تصفیه‌خانه پساب صنعتی شرکت فولاد مبارکه (pu۲۱) در سال ۱۳۷۴ با دبی ۷۰۰ مترمکعب در ساعت راه‌اندازی شد، گفت: در این واحد، پساب پس از مرحله آشغال‌گیری، چربی زدایی، هوادهی، تصفیه شیمیایی با آهک هیدراته، کلرورفریک و پلی الکترولیت و گذراندن فرآیند انعقاد و لخته‌سازی، وارد کلاریفایرها شده و بعد از ترسیب و تنظیمpH با اسیدسولفوریک در فضای سبز شرکت مورداستفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ذرات معلق در پساب به شکل پسماند لجن به لاگون‌های جمع‌آوری لجن پمپاژ و پس از خشک شدن به دلیل پایین بودن در‌صد خلوص آهن در آن (حدود ۱۵ درصد) با کامیون به دپوی ضایعات ارسال می‌شود، افزود: در فرآیند تصفیه پساب‌های صنعتی ناشی از خطوط تولید کارخانه‌های فولادسازی حجم بالای پسماند و پایین بودن درصد خلوص آهن به دلیل رسوب املاح آهنی با آهک هیدراته می‌تواند محیط‌زیست را تحت تاثیر قرار دهد، در عین‌حال در افزایش هزینه حمل‌ونقل، مصرف مواد شیمیایی، زمان تخلیه و بارگیری از لاگون‌های جمع‌آوری لجن تاثیر مستقیمی داشته باشد.وی تصریح کرد: با اجرای این طرح پساب‌های تولیدی شرکت فولاد مبارکه به مدت حدود یک سال به‌صورت جداگانه با روش جارتست و آنالیز موردبررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.نوایی با تاکید بر اینکه با حذف مصرف آهک، اسیدسولفوریک و کلرور فریک، در سیستم تصفیه پساب قلیایی واحد تصفیه‌خانه گالوانیزه از این پساب می‌توان در تصفیه‌خانه واحد ۲۱ استفاده کرد، گفت: با کاهش مصرف مواد شیمیایی در واحد تصفیه پساب صنعتی، پسماند خروجی از واحد قابل بازیافت بوده و می‌تواند به‌عنوان ماده اولیه در ناحیه آهن‌سازی مورداستفاده قرار گیرد.

توسعه تولید در فولادسازی و ریخته‌گری مداوم

با راه‌اندازی سیستم هماهنگی تولید در فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، واحدهای تولیدی جدید مانند ماشین ۵ ریخته‌گری، کوره‌های پاتیلی ۷ و ۸ و واحد سولفور‌زدایی عملا در چرخه اتوماتیک هماهنگی تولید فولادسازی قرار گرفت و امکان بهره‌برداری از ظرفیت کامل آنها و تحقق هدف تولید سالانه ۷/ ۲ میلیون تن تختال و همچنین ارتقای کیفیت و تنوع بیشتر محصولات فولاد مبارکه فراهم شد. احمد نصر اصفهانی، مهندس فرآیند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با بیان این مطلب گفت: سیستم هماهنگی تولید (Production Coordination System) به‌عنوان مهم‌ترین سیستم اتوماسیون فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، وظیفه برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، ایجاد هماهنگی بین واحدهای مختلف تولیدی سایت فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، جمع‌آوری اطلاعات تولید و همچنین ارسال آن به سیستم اطلاعات مدیریت فولاد مبارکه(EIS) را به عهده دارد.

وی افزود: با توجه به اجرای برنامه توسعه ۷/ ۲ میلیون تن تختال و افزودن واحدهای تولیدی جدید مثل ماشین ریخته‌گری شماره ۵، کوره‌های پاتیلی ۷ و ۸ و واحد سولفورزدایی لازم بود سیستم مذکور(PCS) به نحوی ارتقا یابد که در فانکشن‌های مختلف آن ازجمله برنامه‌ریزی و زمان‌بندی ذوب‌ها در سایت، آزمایشگاه، هماهنگی پاتیل، کنترل توان کوره‌های قوس، کنترل کیفی تختال، محاسبات دمای ذوب و...، این واحدهای تولیدی جدید نیز لحاظ شوند. نصر درخصوص دیگر مزایای اجرای این پروژه به بومی‌سازی این سیستم و اجرای آن به‌صورت کاملاً داخلی اشاره و اضافه کرد: نسخه‌های پیشین این سیستم با همکاری شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی در فولاد مبارکه پیاده‌سازی شده بود.