سنا - هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود دستورالعمل بازار فرعی بورس کالای ایران را تصویب و ابلاغ کرد. این دستورالعمل مشتمل بر ۴۰ ماده و ۱۵ تبصره است که روز ۲۳ بهمن ماه امسال به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسید.

در این دستورالعمل آمده است: بازار فرعی بازاری است که براساس تبصره ماده ۴ دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران به پیشنهاد بورس به تصویب هیات مدیره سازمان رسیده است. اموال غیرمنقول نیز عبارت است از؛ املاک و مستغلات با کاربری‌های گوناگون اعم از اداری، تجاری، مسکونی و اراضی زراعی. شرایط اموال غیرمنقول قابل معامله در بورس به تصویب هیات پذیرش می‌رسد.

سند تسویه خارج از پایاپای در این دستورالعمل سندی است که جهت اتمام فرآیند معامله در بورس، به اتاق پایاپای ارائه می‌گردد و طی آن فروشنده به ایفای تعهدات طرفین در چارچوب شرایط اعلامی در اطلاعیه عرضه اقرار می‌نماید. فرم این سند به تصویب هیات مدیره بورس می‌رسد.

بر اساس این دستورالعمل، اموال غیرمنقول و کالاهایی که طبق مقررات شرایط پذیرش در بازار معاملات کالای فیزیکی را از دست می‌دهند، امکان معامله در بازار فرعی این بورس را خواهند داشت. در عین حال، پس از پذیرش و تا قبل از عرضه کالا در بازار فرعی هر زمان که کمیته عرضه تشخیص دهد کالا شرایط پذیرش در بازار فرعی را از دست داده یا عرضه‌کننده آن مقررات را نقض کرده است، پذیرش آن کالا در بازار فرعی را لغو و از عرضه کالا در بازار فرعی جلوگیری خواهد کرد.

در بازار فرعی دو نوع عرضه (عرضه به روش حراج حضوری و عرضه یکجا) انجام می‌شود. روش عرضه توسط کمیته عرضه و براساس درخواست عرضه‌کننده تعیین می‌شود. در عرضه به روش حراج حضوری، ثبت سفارش، معاملات، تسویه، پایاپای و تحویل کالا وفق مقررات بازار معاملات کالای فیزیکی بورس خواهد بود.

در عرضه به روش حراج حضوری، در صورت عدم معامله کالا به میزان حداقل خرید جهت کشف نرخ، عرضه‌کننده می‌تواند تا پنج روز کاری پس از اولین عرضه اقدام به عرضه مجددکالای خود نماید. در صورت عدم فروش کالا در دومین عرضه، عرضه کالا در بورس منوط به ارائه درخواست به بورس و طی مجدد فرآیند پذیرش و عرضه خواهد بود.