گروه بنگاه‌ها - آزاده حسینی: با توجه به اهمیت احداث صنایع مادر همچون کارخانه‌های ذوب توسط بخش خصوصی لازم است تا دولت و بانک‌ها در تامین تسهیلات مالی و رفع مشکلات مربوطه توجه ویژه‌ای داشته باشند. مهدی جابریان مدیرعامل مجتمع فولاد آریا ذوب به عنوان یکی از حامیان سومین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران و در حاشیه برگزاری آن، در خصوص ضرورت‌های فعلی صنعت فولاد کشور گفت: شرکت‌های خصوصی فولادی در حال حاضر ضمن حفظ اشتغال‌های ایجاد شده حتی در مواردی اشتغالزایی جدید کرده و همراه تمامی بخش‌های دیگر در خدمت کشور هستند، از این رو در برهه زمانی کنونی لازم است تا با توجه به افزایش نرخ ارز وبالا بودن قیمت مواد اولیه کارخانه‌های فولادی کشور، دست‌اندرکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسوولان نگاه منصفانه و یکسانی نسبت به صنایع فولادی خصوصی به نسبت صنایع فولادی دولتی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این لازم است تا مسوولان نسبت به تقویت جایگاه انجمن فولاد ایران در تصمیم‌گیری‌های کلان این صنعت اقدام کنند و شرکت‌ها و سازمان‌های مربوطه و نیز از جمله ایمیدرو حمایت‌های لازم را با بخش خصوصی داشته باشند.

جابریان گفت: همچنین باید ترتیباتی اتخاذ شود تا ضمن تامین زیرساخت‌های لازم طرح‌های فولادی تسهیلات مورد نیاز که دغدغه مدیران این صنعت است کاهش یابد که نهایتا در صورت توجه کردن به موارد ذکر شده، پیشرفت این پروژهای ملی در حد وسیعی حاصل خواهد شد که گام بلندی در جهت خود کفایی صنعت فولاد کشور است.

مدیرعامل مجتمع فولاد آریا ذوب گفت: پس از بهره‌برداری از خط تولید میلگرد ۴۰۰ هزار تنی مجتمع فولاد آریا ذوب در سال۹۰، این شرکت طرح‌های توسعه و ایجادی دیگری نیز در دست اقدام دارد.

جابریان افزود: با توجه به پتانسیل و غنی بودن کشور از لحاظ مواد معدنی و در جهت خودکفایی محصولات فولادی، این شرکت در فاز اول نسبت به احداث کارخانه ذوب ۵۰۰ هزار تنی اقدام کرده است.

وی افزود: در فاز دوم نیز پس از بهره‌برداری از فاز اول نسبت به راه‌اندازی خط ۴۰۰ هزار تنی مقاطع فولادی اقدام خواهد کرد. میزان پیشرفت فیزیکی این طرح ۳۵ درصد است. ضمن اینکه با راه‌اندازی خط ذوب میزان تولیدات شمش در کشور افزایش یافته و مشکل تامین مواد اولیه کارخانه نورد این مجتمع نیز مرتفع خواهد شد.

مدیر عامل مجتمع فولاد آریا ذوب افزود: خط مشی این شرکت در شرایط حساس کنونی و با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های جهانی بر این اساس استوار است که دانش فنی واحدهای فولادی کشور باید توسط متخصصان و جوانان این کشور صورت پذیرد و از لحاظ کمی و کیفی قابل رقابت با بهترین تکنولوژی روز دنیا باشد.

به گفته وی در صورت بهره‌برداری از خطوط دیگر فولادی یکی دیگر از اهداف این شرکت، هدف قراردادن بازارهای مصرف کشورهای منطقه از جمله عراق و افغانستان و... است که به میزان قابل‌توجهی باعث رونق اقتصادی کشور از لحاظ ارز آوری از محل صادرات محصولات فراهم خواهد شد.