گروه بورس کالا- حمزه بهادیوند چگینی: دیروز معاملات بازار محصولات پتروشیمی در شرایطی آغاز شد که خرید و فروش‌ها در بورس کالا تعطیل و بازار آزاد نیز دستخوش اخبار انتخابات قرار گرفت. با این حال به نظر می‌رسد سناریوی دوم بازار به زودی عملیاتی خواهد شد و آن تزریق تقاضای انباشته به بازار است.

پیش از این گفته شد که در صورت امید به کاهش قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو خریداران تلاش خواهند کرد خریدهای خود را به پس از انتخابات موکول کنند. این موضوع در بعد عرضه نیز قابل بررسی است؛ به این شکل که عرضه کنندگان از احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در هراس بوده و سطح عرضه‌های بازار افزایشی خواهد بود. در عین حال سناریوی دوم، احتمال افزایش قیمت‌ها در هفته‌های پیش رو است و این دقیقا نگرانی کارشناسان و تذکرات پی در پی آنها را به دنبال داشت؛ به طوری که همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده بودیم، با آغاز سیگنال‌های افزایش قیمت در بازار متاثر از مسائل سیاسی، خریداران که با حجم بالایی از نیازهای کالایی مواجهند تمایل بالایی از خود برای خرید نشان می‌دهند و این در شرایطی است که حتی احتمال کاهش سطح عرضه‌ها وجود دارد. در این شرایط انتظار عقلایی افزایش سطح قیمت‌ها در هفته‌های پیش رو و خروج بازار از شرایط رکودی به دلیل ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها است.
به هر حال گزارش دنیای اقتصاد از تالار پتروشیمی بورس کالای ایران حکایت از آن دارد که مشکل پیش‌آمده در سایت بهین‌یاب در روز گذشته باعث شد معاملات به روز شنبه موکول شود. این در حالی است که با ورود به ماه جدید و تقویت ظرفیت‌های خرید انتظار می‌رفت خریدها افزایش یابند. به هر حال قطع ارتباط بورس کالا و وزارت صنایع در روز گذشته مانع از شارژ ظرفیت‌ها شد و در نتیجه در ساعات ابتدایی معاملات قرار بر آن شد که بر اساس ظرفیت‌های مانده از ماه قبل خریدها صورت گیرد؛ اما ساعتی نگذشت که این تصمیم منتفی شد و در نتیجه خریدها و عرضه‌ها به شنبه موکول گردید و متوقف شد. در عین حال فعالان بازار معتقدند روز شنبه جنب و جوش بازار بیشتر از دو هفته اخیر خواهد بود. این در حالی است که مدتی است خریدها کاهش یافته و عرضه‌ها نیز در سطح پایینی صورت می‌گیرد.
در عین حال بر اساس تصمیماتی که اخیرا در زمینه قیمت‌گذاری برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا گرفته شده، قرار است شرکت ملی صنایع پتروشیمی با رصد کردن دامنه تغییرات قیمت محصولات بر اساس فوب خلیج فارس، تغییرات قیمت پایه را مورد بررسی دقیق تری قرار دهد. به این ترتیب که در صورت نوسان قیمت‌های فوب به میزان ۵ درصد قیمت‌های پایه محصولات در داخل نیز تغییر خواهد کرد و این موضوع به کمک فعالان این بخش خواهد آمد تا برنامه‌ریزی را در حوزه فعالیت‌های آنها هموار سازد. بر این اساس انتظار می‌رود تغییرات قیمت‌های پایه بر اساس نوسانات جهانی صورت گیرد و این امر جلوی نوسانات مداوم قیمت‌ها را می‌گیرد.