گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز گذشته شاهد افزایش قیمت انواع سایزهای میلگرد و تیرآهن در بازار آزاد بودیم. این صعود قیمتی که به دنبال افزایش قیمت دلار و طلا بروز کرد موجب شد به طور متوسط قیمت این محصولات با حدود ۵۰ تومان رشد مواجه شود. به گفته فعالان آگاه، این جهش مقطعی بوده و ماندگار نیست؛ چرا که بازار همچنان با رکود چند ماه اخیر دست به گریبان است. بنابراین با فروکش کردن جو سیاسی حاکم بر بازارهای گوناگون، طی چند روز آتی شاهد افت نسبی و ثبات قیمت‌ها در بازار آهن خواهیم بود. درحال حاضر جز تقاضاهای خرد مدت‌ها است خرید عمده‌ای در بازار صورت نگرفته که همین امر لزوم اتخاذ هرچه سریع تر محرک‌های اقتصادی به منظور گذر از شرایط حال حاضر را پررنگ‌تر می‌کند.

این روزها بسیاری از صنوف آهن فروش با ضرری ناشی از کاهش نسبی در قیمت انواع محصولات فروشی خود مواجه شده‌اند؛ چرا که پیش از سال جدید کالاهای خود را با قیمت‌های به نسبت بالاتری خریداری کرده بودند. همین امر موجب شده اجناس در انبارها دپو شده و نقدینگی تجار و فعالان بازار به سبب این رکود با کاهش روبه‌رو شود.

جدای از مسائل سیاسی که تا حدود زیادی بر روند خرید و فروش‌ها تاثیرگذار است، رکود تورمی بازار مسکن طی چند ماه اخیر هم ابعاد گسترده‌تری به رکود بازار فولاد داده است.

در حال حاضر به سبب کمبود نقدینگی متقاضیان مسکن و افزایش بی‌ضابطه در قیمت زمین و مصالح ساختمانی چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در این بازار تیره و تار است. بنابراین تا زمانی که این روال سیر منطقی به خود نگیرد و رونقی به بازار مسکن بازنگردد بازگشت تحرک به بازار فولاد هم دور از انتظار است.

در همین حال به گفته محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن و فولاد کشور در جلسه‌ای که میان اتحادیه تحت مدیریت وی و سازمان امور مالیاتی برگزار شد نتیجه مورد انتظاری حاصل نشد.

وی افزود: این سازمان مصمم به پیش رفتن در مدار قانونی مساله مالیات بر ارزش افزوده است و اتحادیه به سبب نبود فاکتورهای خرید و فروش صنف آهن فروش در سال‌های گذشته اعتقاد دارد این نرخ‌ها به هیچ وجه عادلانه نبوده و در شرایط رکودی بازار آهن فشار مضاعفی را بر این صنف وارد می‌کند.

به نظر می‌رسد اگر مالیات بر ارزش افزوده سنوات گذشته بخشیده نشود ممکن است رکود بازار آهن پس از ارسال کلیه برگه‌های مطالباتی ادامه یابد.

روز نه چندان دلچسب رینگ فولاد!

روز چهارشنبه تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد عرضه سه محصول فولادی بود که هر سه این عرضه‌ها به دنبال بی‌میلی خریداران با ثبت تقاضای صفر در تابلوی معاملات بورس کالا مواجه شد. مجتمع جهان فولاد غرب در قالب یک معامله نقدی یک هزار تن تیرآهن ۱۴ را با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۱۰۰ ریال عرضه کرد که همچون روند گذشته از این عرضه نقدی استقبالی صورت نگرفت. صنایع فولاد کوهپایه و فولاد مبارکه اصفهان هم به ترتیب اقدام به عرضه سلف سبد نبشی سایزهای ۴،۳، ۵ و تختال C کردند که روند معاملاتی روز گذشته نشان داد عرضه‌های سلف هم جذابیت‌های قبلی را در خرید تا حدودی از دست داده‌اند. البته اثر کاهش شدید نقدینگی واحدهای متقاضی در پایان ماه را نیز در عدم خرید عرضه‌های دیروز نباید نادیده گرفت.