گروه بورس کالا- سحر نمایشی: قیمت فلزات پایه در دومین ماه از سال ۹۲ با روند نزولی آغاز شد، البته طی این مدت نوسان‌های مثبتی را نیز تجربه کرد، اما این افزایش قیمت‌ها نسبت به روند نزولی بسیار اندک بوده است. این در شرایطی است که روند قیمت‌ها در فروردین‌ماه از موقعیت بهتری برخوردار بود و فلزات پایه با قدرت بیشتری به سمت صعود پیش می‌رفتند که به گفته فعالان بازار، تقاضای بالای فلزات در ماه گذشته عامل مهم رشد مجدد قیمت‌ها بود، به طوری که پس از افزایش نرخ ارز و تداوم محدودیت‌های بین‌المللی و به دنبال آن کمبود این فلزات در بازار آزاد، کالاها با رشد غیرمنطقی قیمت‌ها مواجه شدند تا جایی که با نرخ فلزات پایه جهانی نیز تفاوت قیمتی زیادی داشتند.

اما از اوایل ماه گذشته روند به کلی تغییر کرد چرا که نرخ ارز آرام گرفته بود و قیمت فلزات در بورس لندن از شتاب خود کاسته بود. با کاهش قیمت جهانی و ثبات نرخ ارز و به‌رغم محدودیت‌هایی که بر سر راه واردات قرار داشت، تجار کالای بیشتری به کشور وارد کردند در حالی که همچنان این شایعه در بازار وجود داشت که با کاهش موجودی انبارها در بازار آزاد رو‌به‌رو هستیم در نتیجه این شایعه سبب افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها شد، اما در زمانی که بازار پاسخگوی نیاز مشتریان بود معامله‌گران پی به شایعات بردند و زمانی که دست از خرید کشیدند بازار به سمت رکود رفت. حال سه هفته از رکود بازار می‌گذرد و قیمت‌ها همچنان در حال ریزش است و کارشناسان حوزه فلزات تنها راه نجات بازار را افزایش تقاضا دانسته‌اند که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی این امر غیر ممکن به نظر می‌رسد.

همچنین در این مدت بحران اقتصادی در بازارهای جهانی، بازار فلزات را به شکل قابل‌توجهی تحت تاثیر خود قرار داده بود و هر نوسانی، وضعیت بازار داخلی را تغییر می‌داد. از طرفی نیز از آنجا که بازار فلزات پایه به دلیل نقش بالایی که در صنایع گوناگون دارد اثرات بالایی را از متغیرهای اقتصادی می‌پذیرد. این موضوع به خصوص در بحران اخیر مالی جهان نمایان شد، به طوری که تاثیر بسزایی بر روند کاهشی کالاهای اساسی به خصوص فلزات طی یک ماه اخیر گذاشت.

البته نا گفته نماند که طی این ماه با اینکه اخبار اقتصادی از گوشه و کنار جهان نشان از نوسان قیمت‌ها داشت، اما در ایران و بازارهای داخلی فلزات پایه، بیش از گذشته شاهد استقلال قیمت‌ها از واقعیت‌های جهانی و چرخش بهای فلزات حول محور ارز و مسائل روانی بازار اعم از اقتصادی و سیاسی بودیم. همین امر باعث شده بود که بازار به شدت در برابر کاهش قیمت‌ها واکنش نشان دهد و در برخی مواقع شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم.

از سوی دیگر وقتی قیمت‌ها از هفته دوم این ماه به سرازیری افتاد، نرخ‌ها در بازار آزاد به حدی رسید که از نظر تولیدکنندگان کاهش بیش از این با توجه به شرایط موجود به صرفه نبود. در نتیجه رکود بازار ذوق خرید و فروش را از معامله‌گران گرفته بود و گویی امید رشد قیمت‌ها در دل تجار کمرنگ شده بود.

البته در میان صاحبان سرمایه در بازارهای جهانی خوش‌بینی‌هایی نیز پیدا می‌شد که نظریه‌های متفاوتی را به همراه داشت. این دسته در انتظار رشد مجدد قیمت‌ها بودند، چرا که در این شرایط که اقتصاد رونقی ندارد و سرمایه‌گذاری‌های مطمئن کمیاب هستند و بازده ناچیزی هم دارند و نرخ بهره اوراق قرضه نیز حدود نیم درصد است، معامله‌گران خرید فلزات پایه را راهی مطلوب برای حفظ سرمایه خود ارزیابی می‌‌کنند که این موضوع تقاضا برای این کالاها و قیمت آنها را بالا می‌برند.

از طرفی نیز به نظر می‌رسید به‌ دلیل بی‌اعتمادی موجود تولیدکنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی، تمایل جدی به افزایش تولید وجود ندارد؛ چرا که نوسان قیمت‌ها این بی‌اعتمادی را در بازار به وجود آورده است.

به گفته فعالان بازار، نوسان قیمت‌ها در هفته دوم اردیبهشت ماه منجر به بی‌اعتمادی تجار شده بود و از آنجا که تولیدکنندگان و معامله‌گران قبل از سال جاری خریدهایشان را انجام داده بودند در نتیجه بازار با کاهش تقاضا مواجه شده بود؛ به طوری که خرید و فروش‌ها تا انتهای ماه راکد مانده بود. البته این در حالی است که در آخرین روز از اردیبهشت ماه پس از انتشار شایعاتی مبنی بر تایید و رد صلاحیت برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری قیمت‌ها افزایش یافت.