طی هفته گذشته باز هم اتفاق مهمی در بازار فولاد نیفتاد. همچنان بازار این محصول شاهد رشدهای موقتی و ثبات‌ بلندمدت است. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی وضعیت بازار فولاد داخل در حوزه‌های مقاطع ساختمانی، ورق، شمش و... پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

بیلت بر مدار ثبات

قیمت بیلت در هفته گذشته در بازار داخل ثابت بود و سایز ۱۵۰ میلی‌متر محصول فولاد خوزستان ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۵ تومان معامله می‌شد؛ البته حجم معاملات روی این کالا بسیار پایین بود. کارخانه‌های دیگر هم شمش سایز ۱۵۰ میلی‌متر را در همین حدود قیمت معامله می‌کردند. هفته گذشته سایز ۱۲۵ میلی‌متر بسته به محل تحویل از ۱۲۶۰ تا ۱۲۸۰ تومان در هر کیلو پیشنهاد می‌شد. در عین حال با توجه به رکود بازار سطح تقاضا بسیار پایین بود و خریدارها بیشتر بر اساس نیاز اقدام به انجام معامله می‌کردند. از روز سه‌شنبه به بعد بازار به آرامش رسید و معاملات تقریبا متوقف شدند. با توجه به چشم‌انداز بازار روی مقاطع احتمال اینکه در هفته‌های بعد قیمت شمش تغییری داشته باشد، بعید است.

در بازار مقاطع نیز هفته گذشته با شرایطی آرام سپری شد. اول هفته با تلاش‌های برخی کارخانه‌ها در هفته‌های قبل، قیمت میلگرد کمی افزایش یافت، اما بازار ضعیف‌تر از آن بود که کشش قیمت‌های قبل را هم داشته باشد. به همین علت از روز یکشنبه به بعد قیمت شروع به کاهش کرد و از سه‌شنبه به بعد ثابت باقی ماند. بر خلاف قیمت میلگرد قیمت تیرآهن نیز در بعضی از سایزها روز شنبه و یکشنبه افزایش قیمت داشت که ناشی از بازارسازی ذوب آهن اصفهان بود. این افزایش قیمت از روز دوشنبه به بعد روی تیرهای سایز ۲۰ به بالا بیشتر محسوس بود ولی دامنه نوسان قیمت بین هر کیلو ۲۰ تا ۳۰ تومان بود. نبشی و ناودانی نیز در طول هفته روند نزولی داشت و تا هر کیلو ۵۰۰ ریال پایین آمدند. عده‌ای از دست اندرکاران اعتقاد دارند که با نشست‌های تولیدکنندگان فولاد بعد از تعطیلات هفته جاری قیمت‌ها بالا خواهد رفت اما ظرفیت خالی و نیاز به تامین منابع مالی اجازه نمی‌دهد که این امیدواری دوام داشته باشد.

در بازار ورق نیز در هفته گذشته قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر رول اول هفته ۱۹۳۰ تومان در هر کیلو در انزلی پیشنهاد می‌شد. روند نزولی قیمت از همان روز شنبه شروع شد و به ۱۹۰۰ تومان در روز سه‌شنبه رسید اما از روز سه‌شنبه قیمت شروع به بالا رفتن کرد و به ۱۹۳۰ تومان بازگشت، آنچه قیمت ورق گرم را تغییر می‌دهد نوسان نرخ ارز است اما گذشته از آن عدم اطمینان نسبت به تامین ورق در ماه‌های آینده از طرف فروشندگان خارجی است. روز سه‌شنبه برای بازار محرز شد که خریدارها نمی‌توانند به عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس برای خرید در خلال ۱۰ روز آینده امیدوار باشند؛ بنابراین در فاصله زمانی یک ماه آینده وقفه‌ای در واردات اتفاق خواهد افتاد. موجودی‌هایی که در بنادر مبدأ در دریای خزر منتظر حمل هستند مشمول افزایش قیمت ارز خواهند شد و همین موضوع قیمت بازار را تحت تاثیر قرار داده است. طی هفته گذشته اما ورق‌های گرم ضخامت ۵/ ۲ تا ۶ میلی‌متر با کمبود عرضه روبه‌رو‌ بود و قیمت آنها روند صعودی داشت؛ در بعضی از موارد قیمت تا هر کیلو ۳۰ تومان بالا رفت.