عارفه مشایخی: بازار محصولات پتروشیمی در این روزها شرایط نسبتا خوبی را سپری می‌کند و می‌توان گفت شاخص‌های عرضه و تقاضا تا حدودی به نقطه تعادلی خود نزدیک شده‌اند؛ هرچند در برخی محصولات همچون پی‌وی‌سی‌ها تا رسیدن به تعادل کامل زمان لازم است. در این بازار به‌رغم آنکه اخیرا شرایط پرالتهابی را بعد عرضه و تقاضا شاهد بودیم و به عبارتی عرضه‌های موجود نمی‌توانست تقاضای بازار را تأمین کند اما وضعیت نسبت به قبل بهتر شده و همانطور که پیش از این پیش‌بینی می‌شد، به زودی تقاضای اضافی از بازار خارج خواهد شد. تحلیلگران این بازارها بر این باورند که با نزدیکی به فصل سرد این شرایط بیش از پیش آرام‌تر می‌شود و علت این امر هم کاهش تقاضای برخی از گرید‌ها در این مقطع زمانی بیان می‌شود. به‌طور مثال تقاضا برای مواد اولیه شیمیایی مخصوصا ترکیبات الکلی کاهش یافته که باز‌هم از التهاب بازار می‌کاهد.

طی هفته گذشته هم این محصولات چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد روند با‌ثباتی را تجربه کردند و به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد. کاهش ۳۶/ ۴ درصدی حجم عرضه محصولات پلیمری که با کاهش ۱۹ درصدی تقاضا رو‌به‌رو شد را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی‌های بازار پلیمرها طی این مدت دانست زیرا در نهایت حجم معاملات را با ۴۶/ ۲ درصد کاهش رو‌به‌رو کرد. البته کاهش محسوس تقاضای PVC در کنار نزدیکی به زمان اعلام قیمت‌های پایه جدید همراه با کاهش محسوس تقاضا، مواردی بود که از عقب‌نشینی نسبی بازار حمایت کرد ولی حجم معامله پلیمرها را در سطوح مطلوبی حفظ کرد. در هفته گذشته حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالای ایران رقمی نزدیک به ۳۳ هزار و ۶۵۶ تن بود که به نسبت هفته پیش از آن از کاهش ۷ درصدی حکایت می‌کند. این در حالی است که با کاهش حجم عرضه‌ها، تقاضا ۲درصد افزایش یافته و به ۲۸ هزار و ۱۸۰ تن رسید. در نهایت تقابل این حجم عرضه و تقاضا موجب شد تا حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا با ۷/ ۴ درصد کاهش به ۱۸ هزار و ۵۰۵ تن برسد که هنوز هم رقم مطلوبی به‌شمار می‌آید.

گریدهای پلی‌اتیلن سنگین دورانی، پلی‌استایرن‌های انبساطی، معمولی و مقاوم، برخی گریدهای PVC ،PET، و برخی عرضه‌های پلی‌اتیلن سبک فیلم از جمله گرید‌های جذاب بازارهای هفته پیش بوده است و این گریدها با رقابت قیمتی بیشتری نسبت به سایرین به فروش رسیدند. دیروز قیمت پایه محصولات پتروشیمی در حالی اعلام شد که بیشتر گریدها جهت‌گیری مثبت داشتند و افزایش قیمت را تجربه کردند. بیشترین افزایش نرخ مربوط به SBR با دو گرید مختلف بود. این در حالی است که نوسانات دلار رقمی بسیار ناچیز بوده و این اهرم تاثیری بر روی قیمت‌ها نداشته است. به این ترتیب بر اساس قیمت‌های جدید SBR۱۷۱۲ با اختلاف قیمتی ۱۰۹۱ ریالی، رشد ۶/ ۲ درصدی را تجربه کرد. SBR۱۵۰۲ هم با رشد قیمتی ۴/ ۲ درصدی با ۱۰۹۳ ریال گزارش شد. با توجه به ویژگی فنی این محصولات که در رده پلیمرها در گروه محصولات پتروشیمی لاستیکی قرار می‌گیرند، همچنین با توجه به کاربرد این کالاها در ساخت قطعات صنایع تکمیلی کشاورزی و برخی از قطعات نسبتا پیشرفته در ماشین‌آلات مختلف و همچنین فرا‌رسیدن زمان برداشت محصول در نیمه شمالی کره‌زمین و سرمای هوا که با افزایش تقاضا برای برخی کالاها همراه است، در کنار افزایش قیمت محصولات کشاورزی آن‌هم در زمان برداشت، شاهد رشد قیمت این گروه کالایی در بازارهای جهانی با محوریت شرق آسیا هستیم که در نهایت در بازارهای داخلی نیز با افزایش قیمت‌های پایه خود‌نمایی کرده است.

نکته جالب گزارش قیمت‌های دیروز مربوط به بهای PVC ‌ها بود. گرید‌های مختلف این محصول که در هفته‌های گذشته روندی افزایشی داشتند پا در مسیری نزولی گذاشتند و همگی متفق‌القول کاهش قیمتی ۸/ ۰ درصدی را تجربه کردند. به عقیده کارشناسان به دلیل اینکه کاربرد بیشتر این محصولات در صنعت ساختمان‌سازی است با نزدیکی به فصل سرد این صنعت کم‌رونق می‌شود و در نتیجه تقاضا برای این محصولات کم شده و بالطبع قیمت آنها نیز کاهش می‌یابد. دیروز همچنین قیمت‌های داخلی این محصولات وضعیت با‌ثبات با جهت‌گیری منفی را تجربه کردند، هرچند بقیه گریدها که در شرایط فعلی تقاضای عام دارند همچون پلی‌اتیلن‌های سبک خطی و پلی‌اتیلن سبک فیلم از افزایش محدود قیمتی سود بردند و این در حالی است که برخی گرید‌های پروپیلنی همچون S۳۰Z از کاهش قیمت محدودی برخوردار شدند و این در حالی است که برخی از تولیدات پتروشیمی تبریز همچون ۳۸۴۰ و ۷۲۴۰ نیز کاهش قیمت داشتند که نشان‌دهنده ورود عرضه‌های جدید به بازار است. با توجه به این موارد افزایش قیمت‌های پایه تاثیر چندانی بر قیمت‌های بازار نخواهد داشت زیرا تحویل معاملات هفته‌های پیش در کنار ضعف تقاضا فضای مناسبی را برای رشد قیمتی فراهم نمی‌آورد.

جهت‌گیری صعودی در آستانه آرامش بازار