عارفه مشایخی: یکشنبه گذشته قیمت پایه محصولات پتروشیمی در حالی اعلام شد که سیگنال افزایش قیمت‌ها را برای این بازارها به همراه داشت. در اطلاعیه‌ای که اعلام شد قیمت بیشتر گریدها حرکتی با ثبات و آرام با جهت‌گیری مثبت را تجربه کردند و افزایش قیمت بیشتر مربوط به پی‌وی‌سی‌ها بود که به‌طور متوسط همه گریدهای این محصول رشدی بین ۴ تا ۵/ ۴ درصد را تجربه کردند. با بررسی و رصد بازارها باید گفت التهاب این روزهای بازار پی وی سی که انتظار می‌رفت آرام بگیرد ممکن است دوباره تشدید شود. در این میان شنیده‌ها حاکی از آن است که پتروشیمی بندر امام عرضه این محصول را امروز متوقف کرده و این عامل باعث آشفته شدن هر چه بیشتر این بازار در معاملات دیروز شد. این در حالی است که قیمت گریدهای مختلف این محصول بالا رفته و تولید‌کنندگان پایین‌دستی نالان و معترض این موضوع هستند که نمی‌توانند این افزایش قیمت را روی محصولات تولیدی خود اعمال کنند و همچنین در فروش محصولات و رقابت کالاهای تولیدی خود با نمونه‌های خارجی دچار مشکل شده‌اند.

علاوه بر این همان‌طور که انتظار می‌رفت با توجه به تقاضای فصلی پلی اتیلن ترفتالات بطری با رشد رو‌به‌رو بود و به عقیده تحلیلگران بازارها پلی‌استایرن‌ها به دلیل بازار‌سازی‌های موجود در بورس کالا جهت‌گیری مثبتی را تجربه کرده‌اند.

دیروز در بازار داخلی هم بیشتر گریدها روندی صعودی را در پیش گرفتند و افزایش قیمت را تجربه کردند که از علل به وجود آمدن چنین اتفاقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- با بالا رفتن قیمت‌های پایه، با اینکه هنوز آن قیمت‌ها بر بهای محصولات تاثیری نداشته اما جو روانی باعث شده که قیمت‌ها در بازار داخلی بالا روند.

۲- افزایش تقاضای برخی عرضه‌ها در بورس کالا و بازار آزاد باعث شده قیمت‌های داخلی برای این محصولات افزایش یابد.

۳- تشنج و سرگردانی در بازار محصولات پی‌وی‌سی و پلی‌استایرن‌ها به دلیل شائبه بازار‌سازی باعث شده قیمت این محصولات بالا برود.

۴- روند افزایشی که دلار در پیش گرفته و تاثیر‌پذیری بازارهای محصولات پتروشیمی از این علت باعث تشنج در بازار محصولات پتروشیمی شده است. نکته‌ای که در این میان می‌توان به آن اشاره کرد با توجه به عرضه‌هایی که در این بازارها وجود دارد و عرضه‌هایی که این هفته به بازار تزریق می‌شود می‌توان انتظار داشت که رشد قیمت‌های پایه به‌طور کامل به بازار داخلی سرایت نکند و بازار باثبات و متعادل بماند و این موضوع سیگنال مثبتی برای افزایش حجم خرید در بازارهای داخلی است.علاوه بر این باتوجه به بالاتر بودن عرضه نسبت به تقاضا تا پایان این هفته انتظار کاهش قیمت‌ها را داریم و این در حالی است که انتظار می‌رود با توجه به افزایش قیمت‌های پایه و تاثیر‌گذاری آنها بر قیمت‌ کالاها جهش قیمتی را در ابتدای هفته دیگر شاهد باشیم. نکته‌ای که درخصوص میزان تقاضا می‌توان گفت این است که پیش‌بینی می‌شود تقاضا در هفته آینده دو جهت‌گیری متفاوت را در پیش بگیرد. اولین جهت‌گیری این است که به‌صورت سنتی و به دلیل مسافرت‌ها و تمام شدن تعطیلات تقاضا برای برخی گرید‌ها کم می‌شود و این در حالی است که به دلیل باز شدن مدارس تقاضا برای برخی گریدها زیاد می‌شود.

تداوم التهاب در بازار پی وی سی

مبادلات روز گذشته تالار محصولات پتروشیمی در حالی برگزار شد که هنوز التهاب در بازار پی وی‌سی به قوت خود باقی است. روز گذشته مهم‌ترین عرضه‌های بازار پتروشیمی نیز در این گروه ثبت شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به‌رغم برگزاری جلسات مکرر بین مسوولان بورس کالای ایران و تولیدکنندگان پتروشیمی و شرکت ملی پتروشیمی هنوز اختلاف‌ها بر سر برداشتن سقف رقابتی در این بازار یا کف عرضه‌ها توسط شرکت‌های پتروشیمی ادامه دارد. تولیدکنندگان خواهان برداشتن سقف قیمت‌ها هستند، اما بورس کالا معتقد است در صورتی که سقف رقابتی برداشته شود قیمت‌ها پتانسیل آن را دارند تا ۳۰ درصد و حتی بالاتر با افزایش روبه‌رو‌ شوند. در مقابل بورس کالا معتقد است اگر بنا است سقف رقابت از معاملات حذف شود باید حداقل ۱۰ هزار تن در هر هفته عرضه این محصولات در بورس کالا صورت بگیرد که به نظر می‌رسد هنوز توافقی در این زمینه حاصل نشده است. روز گذشته در برابر ۱۰ هزار تن عرضه مجموع محصولات پی وی سی عرضه شده در بورس کالا ۶۹ هزار تن تقاضا شکل گرفت که این رقابت باعث شد قیمت‌ها حدود ۱۰ درصد افزایش را به ثبت برساند. روز گذشته همچنین همانند روال اخیر پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX۳ با تقاضایی ۳ هزار و ۴۰ تنی در مقابل عرضه‌ای ۲ هزار و ۵۰۰ تنی مواجه شد و با اختلاف قیمتی ۱۰۰ تومانی با قیمت نهایی حدود ۳ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رفت. از دیگر کالاهای جذاب دیروز انواع پلی‌استایرن بودند که در میان آنها پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰ و خطی بیشترین التهاب را داشتند؛ به گونه‌ای که پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰ با تقاضایی یک هزار و ۷۷۰ تنی در مقابل عرضه ۷۰۰ تنی قرار گرفت و با اختلاف قیمت ۸۰۰ تومانی در مقایسه با قیمت پایه اعلام شده با قیمت نهایی حدود ۴ هزار و ۹۰۰ تومان فروش رفت و پلی‌استایرن خطی ۲۰۹ ( تقاضا: ۵ هزارو ۶۰ تن. عرضه: ۴ هزارو ۴۰۰ تن) با قیمت نهایی حدود ۳ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. نکته قابل توجه اینکه برای قیمت پلی‌استایرن‌ها سقفی در نظر گرفته نشده است.

پلی‌اتیلن سبک فیلم با دو گرید مختلف از دیگر کالاهای پرالتهاب نه تنها در این هفته بلکه در هفته‌های گذشته به شمار می‌آید و علت عمده این امر تقاضای بالای این گریدها در بازار داخلی است. پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ با تقاضای ۳ هزار و ۱۷۰ تنی در مقابل عرضه هزار تنی قرار گرفت و با اختلاف قیمت ۴۰۰ تومانی با قیمت نهایی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی معامله شد.

بازگشت التهاب به بازار دو محصول