رئیس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، یکی از اهداف ایمیدرو را تلاش برای خروج حوزه معدن و صنایع معدنی کشور از انزوا و توجه مدیریت کلان کشور و تصمیم‌سازان به این حوزه دانست.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان در ملاقات دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: فرصت‌های موجود در حوزه معدن یکی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های مهم کشور پس از نفت و گاز است.وی ادامه داد: تلاش‌های انجام شده در ۱۰۰ سال اخیر فقط اکتشاف چندهزار کیلومتر مربع از مساحت کشور بوده و هنوز ظرفیت‌های بسیار زیادی برای اکتشاف وجود دارد. کرباسیان گفت: برای توسعه این فناوری، استفاده از علم و فناوری بین‌المللی و منابع مالی خارجی در کنار مهارت و دانش متخصصان داخلی ضروری است. وی ماموریت ایمیدرو را توسعه معدنی از طریق سرمایه‌گذاری و همچنین توانمند‌سازی و تحویل کار به بخش خصوصی دانست. کرباسیان بخش آموزش و پژوهش ایمیدرو را بسیار فعال دانست و اظهار امیدواری کرد که از ظرفیت‌های آموزشی-پژوهشی و برنامه‌های کمیسیون ملی یونسکو و سازمان یونسکو بیش از پیش استفاده شود. وی اظهار کرد: توجه به حفظ حقوق جوامع پیرامونی معادن و مسائل زیست‌محیطی و حفظ این ثروت‌ها برای نسل‌های آینده همواره مد‌نظر مسوولان ایمیدرو بوده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز در این ملاقات، آمادگی این کمیسیون را برای ایجاد و توسعه همکاری‌های پژوهشی و آموزشی و برگزاری دوره‌های مشترک ملی و بین‌المللی با همکاری ایمیدرو اعلام کرد.سعدالله نصیری‌قیداری همچنین به معرفی فعالیت‌های کمیسیون در حوزه آموزش، علوم و فرهنگ پرداخت و با توجه به ارتباط فعالیت‌های ایمیدرو با اهداف آن نهاد بین‌المللی و آرمان‌های توسعه پایدار ۲۰۳۰، آمادگی کمیسیون را برای توسعه همکاری‌ها اعلام کرد.در این جلسه مدیر‌گروه علوم طبیعی کمیسیون به پتانسیل علمی بالا و نقش موثر یونسکو در ظرفیت‌سازی و تقویت همکاری‌های جنوب- جنوب و جنوب - شمال اشاره کرد. مهین گزانی تعریف بیش از ۶۵۰ پروژه بین‌المللی از سوی یونسکو در زمینه علوم زمین را نشان از اهمیت این موضوع نزد یونسکو دانست و گفت: زمینه‌های مناسبی برای برگزاری دوره‌های مشترک با همکاری یونسکو و کشورهای توسعه‌یافته و همچنین در زمینه بومی‌سازی دانش و فناوری در ایران، وجود دارد. وی افزود: استفاده از توان مشترک کارشناسان یونسکو و کارشناسان ایرانی در استفاده از روش‌های کاربردی نوین در اکتشاف، استخراج و فرآوری و همچنین امکان تدوین برنامه توسعه با تاکید بر اهداف توسعه پایدار و حراست از محیط‌زیست و تنظیم بسته‌های آموزشی مربوط، فراهم است.دکتر مهرابی نیز با تاکید بر وجود پتانسیل‌های فراوان همکاری در طرفین، خواستار ایجاد و گسترش بیشتر تعامل وحمایت از فعالیت‌های مشترک طرفین شد.شمس‌الدین سیاسی‌راد، مدیر‌آموزش، ‌پژوهش و فناوری ایمیدرو نیز در این نشست اظهار کرد: پنج حوزه از ظرفیت‌های همکاری بین کمیسیون و ایمیدرو، پژوهش در زمینه اثرات زیست‌محیطی معادن با توجه به توسعه پایدار، آب و انرژی، بازسازی عرصه معادن، ژئوپارک‌ها و پایش مخاطرات در حوزه معدن است.در پایان طرفین آمادگی خود را برای تنظیم تفاهمنامه همکاری وعقد قرارداد در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و حمایت ازبرنامه‌های مشترک اعلام کردند.