به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، وب سایت انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن نامه‌ای از جمالیان رئیس این انجمن خطاب به رئیس سازمان بورس کالای ایران منتشر کرد که در آن از حذف ارز مبادله‌ای برای واردات پلی‌اتیلن خبر داده شده است.وی در این نامه اشاره کرده که کارکرد و رفتار سازمان بورس و به ویژه تصمیم ناگهانی در مورد برداشتن سقف ۱۰ درصدی از مجموعه قیمت گذاری در بورس، واپسین کورسوی امید صنعت لوله پلی‌اتیلن را برای بازسازی و انجام پروژه‌های بزرگ کشاورزی، خاموش ساخت.

بنا بر این نامه زمین‌های سبز و آباد، نماد نیرومندی کشور است و در این راستا انجام درست طرح‌های آبیاری و کشاورزی، خط برجسته داستان ماست. جمالیان در این نامه با طرح این پرسش که در دایره صنعت پتروشیمی و در سازمان بورس چه می‌گذرد به تشریح برخی موضوعات بازار این محصولات پرداخت.

به عقیده وی عرضه پلی‌اتیلن پایپ در آشفته ترین حالت قرار دارد و پتروشیمی جم که محصول مقبولی تولید می‌کرد ۱۸ ماه است تولید پایپ گرید را قطع کرده و تنها در دو هفته اخیر یکبار ۱۷۶ تن بی‌رنگ و ۵۵ تن مشکی و یک‌بار ۱۶۵ تن بی‌رنگ را در بورس عرضه کرده است، پتروشیمی مارون هم در یک مقطع زمانی وارد بازار شد که متاسفانه تولید یا عرضه خود را قطع نمود، تنها امیرکبیر و شازند به‌صورت نامنظم پلی‌اتیلن لوله عرضه می‌کنند که در مورد کیفیت پتروشیمی امیرکبیرحرف بسیار است.موضوع دوم اشاره شده در این نامه قیمت‌های ارائه شده است. بر این اساس در ۵ مرداد سال جاری پتروشیمی جم ۱۶۵ تن پلی‌اتیلن مشکی با قیمت پایه ۴۲۴۰۶ ریال برای هر کیلو عرضه کرده است. در ۱۲ مرداد این شرکت مقدار ۱۷۶ تن پلی‌اتیلن بی‌رنگ با قیمت پایه ۳۸۹۰۶ ریال برای هر کیلو و مقدار ۵۵ تن پلی‌اتیلن مشکی با قیمت پایه ۴۲۴۰۶ ریال برای هرکیلو عرضه کرده است.

همزمان با ارائه این قیمت‌ها انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن از تولیدکنندگان خارجی قیمت دریافت داشته است که با محاسبه هزینه‌های جانبی، می‌توان پلی‌اتیلن پایپ را در قیمت ۴۱۲۳۰ ریال در هر کیلو (تحویل بندرعباس) وارد کشور کرد. در این بین، پاره‌ای اعضای انجمن که برای نجات از مشکلات مصمم به واردات پلی‌اتیلن شده بودند، در مراجعه به بانک گشاینده اعتبار شنیدند که پلی‌اتیلن پایپ کالای اساسی نیست و ارز مبادله‌ای برای ورود آن داده نمی شود. وی معتقد است، با این تصمیم آخرین روزنه رهایی روی صنعت لوله پلی‌اتیلن بسته شد، البته به قیمتی بسیار سنگین.

در ادامه این نامه آمده است که اجرای بخش‌هایی از پروژه‌های کشاورزی ایران، به ویژه در بخش‌های مرزی در کنار رودخانه‌های مشترک مرزی، زمان محدودی دارد، چون بهره‌برداری از آب‌های مشترک مرزی براساس چارچوب اعلام شده تا سال ۲۰۱۷ میلادی مجاز است و کندی در اجرای طرح‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی به انجام آنها برساند.بر اساس نامه ارسالی جمالیان، همه می‌دانند که تولیدکنندگان لوله‌های آب و آبیاری و کشاورزی پس از امضای قراردادهای دولتی به خاطر تعهدات سنگین و مسوولیت‌هایشان، پای در گل دارند و قدرت تحرک چندانی برای هماهنگی با تصمیم‌های ناگهانی مجموعه صنایع پتروشیمی و بورس ندارند.

همچنین به گفته جمالیان اصرار و پافشاری بر مشتری یابی از طریق بهین یاب، عدم کنترل رفتار پتروشیمی‌ها در ارائه پلی‌اتیلن لوله، قربانی شدن کشاورزان و تولیدکنندگان و هدایت تولیدکنندگان و خریداران به بازار آزاد و دیدار دلالان از مهم‌ترین‌ مشکلات کنونی برای صنعت است.

جمالیان در این نامه به بورس کالا با انتقاد از آخرین دستورالعمل ارزی و پولی در مورد عدم تخصیص ارز مبادله ای برای ورود پلی‌اتیلن پایپ گرید، این اقدام را به سود بازار آزاد و دلالان و به زیان صنعت و کشاورزی کشور می‌داندو می‌گوید: با نگاهی دوباره به عرضه پلی‌اتیلن در بورس و نارسایی‌های بسیار و بی شمار، آیا لازم نمی دانید برای رسیدن به ایران توانا و نیرومند، سازمان‌تان را دگرگون سازید و با صف سربازان صنعت و تولید و کشاورزی همراه شوید.

وی در ادامه برای پیشگیری از ضربه‌های بعدی بر پیکر کشاورزی و صنعت ایران پیشنهاد می‌کند که تصمیم‌های نادرست اخیر لغو شود. وی خواستار آن است که عرضه محصول از سوی پتروشیمی‌ها نظم یابد و از شکل گاه‌گاهی خارج شود. لذا تصمیم به برداشتن سقف افزایش بهای پلی‌اتیلن در بورس هرچه زودتر لغو شده و اجازه داده شود تولیدکنندگان بدون دلشوره کار تدارک مواد اولیه شان را انجام دهند.