در هفته گذشته شاهد ثبات نسبی قیمت اغلب مقاطع فولادی در بازار داخلی بودیم و با وجود مقاومت فعالان بازار و تولیدکنندگان مختلف در برابر افت قیمت‌ها، باز هم جهت‌گیری کلی بازار فولاد به سمت افت نرخ حرکت کرده، هرچند که کاهش قیمت‌های چشمگیری در این بازار تجربه نشد.

بیلت در بازار داخلی

به گزارش «ایفنا» در هفته گذشته قیمت شمش در بازار ایران ثابت بود و هفته آرامی را پشت سر گذاشت. سایز ۱۵۰ میلی‌متر محصول فولاد خوزستان بین ۱۲۹۰ تا ۱۳۱۰ تومان بسته به زمان تحویل و پرداخت عرضه می‌شد. محصول کارخانه‌های دیگر در همین سایز ۱۲۶۰ تا ۱۲۹۰ تومان بسته به محل تحویل پیشنهاد شد. سایز ۱۲۰ میلی‌متر داخلی هم از ۱۲۰۰ تا ۱۲۴۰ تومان عرضه می‌شد. شمش محصول سی‌ای‌اس در مردادماه حدود ۲۷۰۰ تن وارد شده و با احتساب قیمت ۳۰۰ دلار سی اف آر انزلی قیمت تمام شده این کالا حدود ۱۴۰۰ تومان است ولی اخیرا کارخانه‌های ایرانی می‌توانند شمش را به‌صورت یوزانس از طریق بانک ملی ایران در آلمان با تفاوت ۶ درصد بهره سالانه خریداری کنند. به این ترتیب، قیمت تمام شده یک‌ساله ۱۵۱۰ تومان خواهد بود البته واردکننده ریسک نرخ ارز را دارد، ولی با این شیوه می‌تواند تا سقف ۷۰ درصد خرید خود را یک‌ساله فاینانس کند. این هشداری است به سیستم بانکی که از منابع خود برای واردات استفاده می‌کند اگر سیستم اعتبار اسنادی داخلی برای کارخانه‌های ایرانی فعال شود در این صورت منابع بانک‌ها به سمت تولید داخلی خواهد رفت نه واردات، چرا که واردات باعث تشدید کسری بودجه می‌شود و افزایش نرخ ارز را در پی دارد و به تولید داخلی لطمه می‌زند.تولید به شدت کاهش یافته و قیمت‌ها هم به کف خود رسیده است. بعضی از تولیدکنندگان امید دارند قیمت شمش کاهش یابد، ولی قراضه کافی در بازار نیست افزایش تولید شمش قیمت قراضه را بالا می‌برد در حالی‌که باعث افزایش عرضه شمش و کاهش قیمت آن در بازار خواهد شد، ضمن آنکه قیمت شمش‌های فولاد خوزستان که از آهن اسفنجی تولید می‌شود تابع فرمول قیمت سنگ آهن و دیگر عوامل است. به این ترتیب، فعلا به تغییر قیمت شمش نباید دل بست.

مقاطع

هفته گذشته مقاطع روند نزولی آرامی را پشت‌سر گذاشت. روز شنبه میانگین قیمت میلگرد در اصفهان سایزهای ۱۴ تا ۲۵ میلی‌متر ۱۵۰۵۰ ریال بود که آخر هفته به ۱۵ هزار ریال رسید. تیرآهن سعی داشت با بازارسازی قیمت خود را بالا ببرد، ولی آرامش بازار در برابر نوسان قیمت ایستادگی کرد. میانگین قیمت تیرهای ۱۴ - ۱۶ و ۱۸ میلی‌متر در طول هفته هر کیلو ۱۵۱۰۰ ریال بود. از روز سه شنبه قیمت نبشی و ناودانی شروع به کاهش کرد و تا آخر هفته به‌طور متوسط کاهش قیمت‌ها را تجربه کردیم. بازار مقاطع دوران سخت رکود فصلی را می‌گذراند. اکثر شرکت‌ها در تعطیلات تابستانی هستند، گرما و بی‌آبی بسیاری از پروژه‌ها را غیر‌فعال کرده است و این شرایط معمولا تا نیمه شهریور ادامه خواهد یافت. همه دست‌اندرکاران امید دارند با تمهیدات دولت، وضع شرکت‌های ساختمانی از نظر مالی بهبود پیدا کند.

ورق

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر رول اول هفته هر کیلو ۱۷۸۰۰ ریال در انزلی بود، ولی در آخر هفته ۱۷۷۰۰ ریال معامله می‌شد. روند واردات این کالا صعودی است و پیش‌بینی می‌شود در شهریورماه به بیش از ۵۰ هزار تن برسد در حالی که مصرف به شدت پایین است، محصولات مبارکه هم در بازار کمابیش دیده می‌شود.ورق‌های ضخامت ۵/ ۲ تا ۶ میلی‌متر همچنان با محدودیت عرضه روبه‌رو است، ولی تقاضا هم بسیار ضعیف است در واقع نمی‌توان ۵۰۰ تن ورق ضخامت ۵/ ۲ میلی‌متر یا ۳ میلی‌متر گرم را یکجا خرید ولی مشتری این تناژ هم به علت رکود در بازار نیست.ورق‌های ضخامت ۸ تا ۱۵ میلی‌متر با ثبات نسبی قیمت روبه‌رو‌ بود. محصول مبارکه به‌صورت فابریک یا رول در بازار عرضه می‌شود، ضمن آنکه محصول وارداتی سی‌ای اس هم در بازار موجود است.