سارا جنگروی: معاملات آتی سکه طی هفته گذشته با روند رفت و برگشتی در قیمت یا بازگشت به مبدا قیمتی در سررسید اردیبهشت ماه نسبت به شروع کار خود و البته افزایش ۲۳ هزار تایی در حجم معاملات همراه بود. اخباری همچون احتمال بررسی مجدد ایجاد بورس ارز و یا ورود بانک‌ها به صورت رسمی در عملیات خرید و فروش ارز در بازار از جمله اخبار اثرگذار بر بازار آتی سکه و تحرکات اونس در هفته قبل محسوب می‌شوند.

روند معاملات آتی طی هفته گذشته را می‌توان به نوعی روندی رفت و برگشتی دانست، به این معنا که قیمت‌ها با بازگشت به همان مبدا که از آن شروع به نوسان کرده بودند تغییرات بسیار جزئی را در دو سر معاملات یعنی انتها نسبت به ابتدای آن طی کرده‌اند و به عبارتی این روند قیمتی را نه می‌توان کاهشی و نه افزایشی قلمداد کرد. حجم معاملات طی هفته گذشته به رقم ۷۴ هزار و ۱۶۹ رسید تا افزایش ۲۳ هزار و ۱۹۹ تایی در حجم معاملات را نسبت به معاملات هفته ماقبل خود ثبت کند.

افزایش 20 دلاری هفتگی اونس

هفته گذشته اونس از ابتدای هفته تا پایان آن در حدود ۲۱ دلار نوسان داشت و از هزار و ۳۴۰ دلار در روز پنج‌شنبه هفته قبل به هزار و ۳۶۱ دلار در روز گذشته رسید، با این حال اگر معاملات آتی سکه در سررسید اردیبهشت را به عنوان مبنایی برای قیمت در نظر بگیریم با اینکه نوسانات این سررسید از ابتدا تا انتهای هفته دچار فراز و فرودهایی شد، در واقع سکه آتی در سررسید اردیبهشت هرچند نوسان کلی ۲۰ هزار تومانی در طی هفته را به ثبت رساند اما در پایان با افزایش هزار تومانی پرونده خود را بست تا میل به افزایش و کاهش را کنار نهد و ثبات نسبی در قیمت را به ثبت برساند. پیش‌بینی‌های «دنیای اقتصاد» در رابطه با هفته گذشته رونق نسبی سکه آتی در بورس کالا بود که در این راستا این پیش‌بینی رونقی همراه با ثبات در قیمت‌ها به همراه داشت، چراکه قیمت سکه در سررسید اردیبهشت‌ماه با افزایش هزار تومانی همراه بود.

تاثیرگذاری آرام ارزی در بازار آتی

در هفته گذشته دو خبر در ارتباط با دلار مخابره شد که در بازار آتی سکه اثرگذار شد، در این راستا طی این هفته بانک مرکزی با استناد به ماده اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مصوب ۱۸ تیرماه ۵۱ و همچنین ماده ۸۱ قانون برنامه پنجم توسعه، «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد» را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

خبر دوم اما در ارتباط با افتتاح معاملات بورس آتی ارز بود؛ در این راستا دلار توانست به‌عنوان اهرمی خبرساز تاثیری نه‌چندان مشهود و زیرپوستی و آرام را در این بازار بگذارد، در این راستا معاملات آتی سکه در سررسیدهای مختلف با کاهش قیمتی از هزار تا ۵ هزار تومانی روبه‌رو شد.

به این ترتیب معامله‌گران در بازار دلار، دست به فروش زدند و به اصطلاح فروشنده شدند، بر این مبنا دلار با رسیدن به نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تومان پرونده هفته گذشته را بست، قیمت دلار در هفته گذشته از نرخ ۳ هزار و ۵۴۰ به ۳ هزار و ۵۱۳ تومان رسید و با کاهش، پرونده هفتگی خود را به پایان رساند، از سوی دیگر در بورس سکه آتی نیز معامله‌گران دست به فروش زدند. تحلیل بازار از خبر‌های مخابره شده پیرامون دلار این بود که اگر بانک‌ها وارد معاملات ارز شوند و این معاملات از سوی بانک‌ها آزاد شود، سبب کاهش قیمت دلار می‌شود، البته این خبر اثر بسیار جدی را در بازار ارز بر جا نگذاشت و بازار دلار را با هیجانی جزئی روبه‌رو کرد. سکه نقدی نیز که طی هفته گذشته با قیمت یک میلیون و ۱۱۸ هزار تومان کار خود را آغاز کرده بود در پایان با افزایش دو هزار تومانی پرونده خود را بست، در این راستا بیشترین رقم افزایش سکه نقدی در روز سه‌شنبه با افزایش ۱۰ هزار تومانی به ثبت رسیده بود.

روند آتی سکه در هفته پیش‌رو

پیش‌بینی «دنیای اقتصاد» از هفته پیش‌رو، همچنان افزایش در حجم معاملات آتی سکه خواهد بود. این پیش‌بینی به وسیله محرک‌های مختلفی از جمله افزایش مجدد قیمت طلا در هفته پیش‌رو و البته ثبات نسبی بهای دلار در بازار تهران تقویت می‌شود. قیمت اونس در هفته پیش‌رو آنطور که تحلیلگران جهانی معتقدند می‌تواند روند افزایشی داشته باشد. این بیشتر به‌دلیل آن است که احتمال افزایش نرخ بهره همچنان منتفی است و حتی ممکن است تا نشست سپتامبر شاهد تصمیم‌گیری برای افزایش نرخ بهره نباشیم. برخی معتقدند پیش‌بینی‌ها در مورد آمار اشتغال بسیار خوش‌بینانه است و گمانه‌زنی سرمایه‌گذاران در خصوص افزایش زودتر از انتظار نرخ بهره بیشتر شده است. در مقابل نیز بانک مرکزی انگلستان در روز پنج‌شنبه نرخ بهره را به صفر کاهش داد و از میلیاردها پوند بسته محرک به‌منظور کاهش شوک ناشی از رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رونمایی کرد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود همچنان طلای جهانی در هفته جاری با رونق روبه‌رو شود. در بازار ارز نیز اگرچه تاثیرگذاری بالایی برای این عامل در برابر طلای جهانی دیده نمی‌شود، با این حال انتظار نمی‌رود قیمت چندان بالا برود و یا افت شدیدی را تجربه کند و بیشتر می‌توان انتظار داشت روند قیمتی در این بازار ثابت باشد. به این ترتیب انتظار می‌رود در هفته جاری قیمت در بازار آتی سکه بیشتر افزایشی و یا باثبات باشد که نتیجه این امر نیز بهبود حجم معاملات خواهد بود.

رفت و برگشت قیمتی همراه با رونق

رفت و برگشت قیمتی همراه با رونق