گروه بورس کالا : امروزه صنعت فولاد یکی از صنایع پایه و استراتژیک جهان به شمار می‌رود تا آنجا که سرانه مصرف فولاد در کشورها به‌عنوان معیاری برای توسعه‌یافتگی به کار برده می‌شود. بنابراین میزان مصرف و تولید این محصول ارتباط تنگاتنگی با میزان توسعه‌یافتگی کشورها دارد.

در کشور ما نیز صنعت فولاد عمری بیش از ۴ دهه دارد اما نتوانسته از جایگاه شایسته‌ای در جهان برخوردار باشد. به عبارت دیگر هر چند همواره بیان می‌شود که صنعت فولاد در ایران دارای مزیت نسبت به سایر صنایع است اما جایگاه صنعت فولاد ایران در جهان مؤکد این نکته است که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی نتوانسته‌اند این صنعت را به جایگاه مطلوبی در جهان برسانند. در این بین انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام ایران در ماه مه‌۲۰۱۶ میلادی را با ۱۳ درصد رشد اعلام کرد که این گزارش نشان می‌دهد تولید فولاد ایران به جایگاه سیزدهم تولیدکنندگان جهان ارتقا یافته است. براساس جدیدترین گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در ماه مه‌۲۰۱۶ میلادی، یک میلیون و ۶۴۵ هزار تن فولاد خام تولید کرد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته میلادی، یک‌میلیون و ۴۵۵ هزار تن بوده است.

این در حالی است که ایران در نخستین ماه سال ۲۰۱۶ میلادی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده بود و در این برهه از زمان چهاردهمین فولادساز جهان محسوب می‌شد. آن‌گونه که ایمیدرو اعلام کرده، ایران در ۵ ماه نخست سال جاری میلادی، ۷ میلیون و ۲۱۶ هزار تن فولاد خام تولید کرده که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته میلادی (۶ میلیون و ۹۴۴ هزار تن)، ۹/ ۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ۶۶ کشور تولیدکننده فولاد جهانی طی ماه مه‌۲۰۱۶ میلادی، ۱۳۹ میلیون و ۱۵۴ هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱/ ۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین میزان تولید پنج‌ماهه این کشورها طی سال جاری (۶۵۸ میلیون و ۲۲۷ هزار تن) و سال گذشته میلادی (۶۷۳ میلیون و ۱۶۴ هزار تن) نشان می‌دهد میزان تولید کل جهان ۲/ ۲ درصد کاهش یافته است.تولیدکنندگان برتر جهانی طی پنج ماهه اخیر میلادی به ترتیب چین (۳۲۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تن)، ژاپن (۴۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تن)، هند (۳۸میلیون و ۵۹۹ هزار تن)، آمریکا (۳۳میلیون و ۷۲ هزار تن)، روسیه (۲۹ میلیون و ۱۵۹ هزار تن) و کره‌جنوبی (۲۷ میلیون و ۸۹۱ هزار تن) بوده‌اند.

کارنامه فولادسازی ایران در دوماه اول سال 95

آمارهای جدید ایمیدرو نشان می‌دهد میزان تولید شمش فولاد کشور طی ۲ ماه نخست امسال، ۶/ ۵ درصد رشد یافته است. شرکت‌های فولادساز کشور طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۸۴۰ تن فولاد خام تولید کردند. اما این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۲ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۱۲۲ تن بود.

در این میان، شرکت‌های بزرگ فولادساز شامل فولاد مبارکه یک میلیون و ۵ هزار و ۵۴۶ تن، فولاد خوزستان ۶۱۹ هزار و ۹۲۹ تن، ذوب آهن اصفهان ۳۹۲ هزار و ۷۸۱ تن، فولاد هرمزگان ۲۲۷ هزار و ۲۲۱ تن، سبا ۱۱۴ هزار و ۷۷۷ تن، فولاد خراسان ۸۳ هزار و ۲۸۰ تن، فولاد آلیاژی ایران ۵۰ هزار و ۲۵۹ تن و نیز گروه ملی صنعتی فولاد ایران ۸ هزار و ۵۴۷ تن فولاد خام تولید کردند. علاوه بر این در دو ماه نخست سال جاری، دو میلیون و ۶۸۲ هزار و ۱۱۰ تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، کلاف، ورق عریض، میلگرد، ورق گالوانیزه خودرو، ورق گرم، لوله و...) در کشور تولید شد که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال۹۴ (۲ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۵۹۲ تن) حاکی از کاهش حدود چهار درصدی است.

بر این اساس شرکت‌های فولادی در اردیبهشت ماه ۹۵، یک میلیون و ۶۴۷ هزار و ۷۳۹ تن فولاد خام و یک میلیون و ۴۱۹ هزار و ۱۷۸ تن محصولات فولادی تولید کردند که این میزان تولید در مقایسه با رقم مدت مشابه سال ۹۴ (یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۲۱۷ تن فولاد خام و یک میلیون و ۴۵۸ هزار و ۱۲۹ تن محصولات فولادی)، به ترتیب ۸/ ۶ درصد رشد و ۷/ ۲ درصد کاهش یافت.