گروه بورس کالا: هفته گذشته در شرایطی معاملات بازار آلومینیوم در بورس کالای ایران در روزهای ۱۶، ۱۸ و ۲۳ خرداد با عرضه انواع شمش و بیلت آلومینیوم توسط شرکت ایرالکو برگزار شد که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد بهای آلومینیوم در بازار لندن در هفته گذشته با دو روند متضاد روبه‌رو‌ بود به‌طوری‌که قیمت از ۵۵/ ۱دلار تا ۵۴/ ۱ دلار در هر کیلو پایین آمد اما دوباره تا ۶/ ۱دلار در هر کیلو افزایش یافت.

به عبارتی در نهایت، قیمت هر تن آلومینیوم در هفته گذشته به‌طور میانگین به هزار و ۵۵۰ دلار در هر تن رسید. هرچند آخرین قیمت ثبت شده برای آن هزار و ۶۰۰ دلار بود. این در حالی است که بهای دلار در بازار تهران نیز در هفته گذشته به رغم نوساناتی که تجربه کرد در رقم ۳ هزار و ۴۷۰ تومان ثابت ماند. به این ترتیب در هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم شمش آلومینیوم بین ۶ هزار و ۵۵۴ تا ۷ هزار و ۲۴۱ تومان در نوسان بود و این روند تا آخر هفته نیز ثابت ماند.

در این بین میانگین قیمت انواع آلومینیوم در تالار محصولات صنعتی در هفته گذشته ۶ هزار و ۱۰۴ تومان بود که این قیمت در حدود ۱۰ درصد نسبت به دو هفته قبل کاهش را نشان می‌دهد. میانگین قیمتی برای این فلز در هفته منتهی به ۱۴خرداد ماه بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. به تحلیل کارشناسان «دنیای اقتصاد» روند بازار آلومینیوم حکایت از آن دارد که بخش پایین‌دستی این صنعت از وضعیت خوبی برخوردار نیست و این در حالی است که شرکت‌های عرضه‌کننده آلومینیوم در بورس کالا با عرضه‌های نسبتا مناسبی فعالیت خود را ادامه می‌دهند. به عقیده فعالان این بازار عدم تناسب بین عرضه و تقاضا و شکافی که بین این دو متغیر در بازار در چند سال اخیر ایجاد شده است به دلایلی از جمله کاهش شدید تولید در شرکت‌های مصرف‌کننده آلومینیوم و کاهش ظرفیت‌های تولید در این بخش است. به گزارش «دنیای اقتصاد» تمام عرضه ۱۳ هزار تنی این محصول در هفته گذشته تنها با هزار و ۳۷۰ تن تقاضا روبه‌رو‌ بود که نشان می‌دهد بازار این محصول با تقاضای چندان بالایی روبه‌رو‌ نیست. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهند هفته منتهی به ۱۴ خرداد‌ماه میزان عرضه و تقاضا به ترتیب ۱۰۶ هزار تن و ۶ هزار تن بوده است. به این ترتیب علاوه بر افت شدید عرضه در دو هفته ماقبل، میزان تقاضا نیز به یک پنجم خود رسیده است. این مساله باعث شده اولا قیمت این محصول در بازار آزاد داخلی کاهش محسوسی را تجربه کند به‌طوری‌که این قیمت در مقایسه با سال‌های نه چندان دور حدود هزار تومان در هر کیلو کاهش یافته است، از طرف دیگر واردات نیز بر چالش‌های این بخش افزوده شده است به‌طوری‌که یکی از مهم‌ترین‌ دلایل کاهش و عدم تحرک صعودی در این بازار همین موضوع واردات بوده است. کارشناسان می‌گویند واردات این محصول که بعضا توسط شرکت‌های صاحبنام و در قالب واردات قراضه صورت می‌گیرد از منظر کیفی نیز بر محصولات عرضه شده اثر می‌گذارد چراکه محصولات تولیدی در نتیجه استفاده از قراضه از منظر کیفی ضعیف‌تر از روش استاندارد تولید آن است.

قهر تقاضا با فلز نقره‌ای