رشد 9 درصدی سنگ‌آهن در چین
پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا در بازار واردات چین با 9 درصد رشد طی دو روز مواجه شد. قیمت این محصول با 2 دلار افزایش به 58دلار و 50 سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر رسیده که بالاترین قیمت یک ماه اخیر بوده است. رشد قیمت فولاد و بازارهای فیوچرز علل اصلی این روند صعودی بودند.بازار فولاد در اوج است، چرا‌که مصرف فولاد در چین بهبود یافته است. البته فعالان بازار رشد قیمت‌های سنگ‌آهن را ماندگار نمی‌بینند. در این بین برخی از خریدارها با مشاهده این روند صعودی ترجیح داده‌اند از بازار عقب بنشینند. به نظر کارشناسان با شروع فصل باران‌های موسمی در آوریل باید به تدریج منتظر کاهش مصرف فولاد و در نتیجه افت بهای سنگ‌آهن باشیم. نرخ این محصول در سال جاری میلادی بین 45 تا 50 دلار برآورد شده است.

نگاهی به بازار قراضه خاور دور

قیمت قراضه ژاپن در خاور دور روند صعودی در پیش گرفته، چرا‌که در بازار داخلی این کشور نیز قیمت‌ها همچنان صعودی است. ولی کره ای‌ها معتقدند قیمت‌ها پایین می‌آید و دست از معامله برداشته‌اند.قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۲۲۲ دلار هر تن فوب است و کسی حاضر نیست تخفیف بدهد. تقاضای قراضه در بازار ژاپن بالا و سنگ‌آهن صعودی است، از این رو ژاپنی‌ها حاضر نیستند قیمت‌ها را کاهش دهند. در هر حال کره ای‌ها موجودی بالایی در انبارها دارند و عجله‌ای برای خرید از خود نشان نمی‌دهند.قراضه آ۳ روسیه نیز در بازار خاور دور ۲۲۴ دلار هر تن سی‌اف‌آر است و قراضه سنگین کلاس یک آمریکا نیز ۲۴۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده است.


سربالایی بیلت در ترکیه

با رشد قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه، خریداران افزایش قیمت‌های بیلت را پذیرفته‌اند و تقاضا برای این محصول وجود دارد. عرضه‌کننده‌های بیلت نیز به دنبال ادامه افزایش قیمت هستند. بیلت کارخانه کاردمیر آخرین بار در 400 دلار هر تن درب کارخانه نهایی شد و احتمالا به زودی با قیمت بالاتری وارد بازار می‌شود. معاملاتی در 415 دلار هر تن درب کارخانه نیز شنیده شده است.به این ترتیب متوسط قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه با 20 دلار رشد به 415 تا 420 دلار هر تن درب کارخانه رسیده است. در بازار واردات نیز بیلت سی‌آی‌اس که 20 دلار در یک هفته رشد داشته به 385 تا 395 دلار هر تن درب کارخانه رسیده است. بیلت چین نیز پیشنهاد نمی‌شود چون عرضه‌کننده‌های چینی فروش در بازار داخلی را به دلیل قیمت‌های بهتر ترجیح می‌دهند.