گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: انتقال تکنولوژی در تمامی ابعاد باید در زمان انعقاد قراردادها و موافقت‌نامه‌های ملی و بین‌المللی مورد توجه جدی قرار گیرد. مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو روز گذشته در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه آموزش و ایمنی در معادن بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران، سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اعلام این مطلب گفت: باید در کنار قراردادهای داخلی و خارجی، سرمایه‌گذاری در زمینه نیروی انسانی از جمله اصلی‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها قرار گیرد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این مراسم درباره تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه در زمینه آموزش ایمنی در معادن کشور برای کارگران معدن است. کرباسیان با اشاره به اینکه کارگران معادن دارای یکی از سخت‌ترین مشاغل کشور هستند، افزود: از این رو ایمنی در معادن یکی از اساسی‌ترین مسائل است، به همین منظور با هماهنگی‌هایی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آموزش و ایمنی در معادن را شروع کردیم چراکه سرمایه‌گذاری در این زمینه امری بسیار ضروری است. به گفته وی، سال گذشته ایمیدرو، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با نظارت سازمان نظام مهندسی معدن، کار آموزش را به‌صورت آزمایشی در ۷ استان آغاز کرد و در سال‌جاری نیز این اقدام در ۳۱ استان کشور انجام خواهد شد. رئیس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درخصوص منابع مالی برای آموزش و ایمنی معادن تصریح کرد: ایمیدرو تامین مالی این پروژه را بر عهده خواهد داشت چرا که سرمایه‌گذاری و توجه ویژه به نیروی انسانی بسیار ضروری است.

وی خاطر‌نشان کرد: یکی از دغدغه‌ها در کشورهمواره این است که بخش معادن کوچک و متوسط با توجه به منابع و کاهش قیمت مواد معدنی در دنیا توان سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی را ندارند، از این رو ایمیدرو به دلیل اینکه یک سازمان توسعه‌ای است خود را مکلف می‌داند که در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهد. به گفته وی، در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بر اساس قانون می‌توان تا ۲۵ درصد از سود سازمان را به حوزه آموزش و پژوهش در کل کشور از بخش دولتی و خصوصی اختصاص داد، از این رو منابع مالی این گونه طرح‌ها و حتی گسترش آنها در بودجه سازمان لحاظ شده است. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: طی سال گذشته به حدود ۷۰ هزار ساعت نفرآموزش داده شده که آموزش به ۵۰۰ نفر با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای صورت گرفته است.

وی افزود: علاوه بر آموزش، اجرای پروژه‌های دیگری از جمله در حوزه‌های محیط زیست و بهره‌وری نیز باید طراحی و تا پایان سال دوره‌های جدید برای آنها تعریف شود. وی با اشاره به اینکه در سال‌های تحریم، عقب‌افتادگی‌های تاریخی زیادی در حوزه‌های اکتشاف و تکنولوژی صرفه‌جویی انرژی و آب داشتیم، افزود: خوشبختانه بعد از برجام توانستیم تا حدی به تکنولوژی‌های مورد نیاز در برخی حوزه‌ها در کنار منابع مالی دست یابیم. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم سرمایه‌گذاری در زمینه فرهنگ آموزش را به‌عنوان یک راهبرد موثر از سوی ایمیدرو دانست و افزود: این اتفاق نخستین گام در کشور است. محمد‌امین سازگار‌نژاد گفت: انتقال مهارت به منابع انسانی یک رویکرد توسعه‌ای است و روندی است که به رشد اقتصاد ملی می‌تواند کمک کند. سازگارنژاد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در دنیا شاهدیم که قیمت مواد معدنی با کاهش مواجه شده است، از این رو رقابت‌پذیری در زمینه‌های منابع انسانی و تکنولوژی از نقش استراتژیک بسزایی برخوردار هستند. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: انتقال تکنولوژی آموزشی در بخش معدن به علت تحریم‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر با محدودیت مواجه بوده است، از این رو از ریاست ایمیدرو درخواست داریم که در کنار قراردادهای ملی و بین‌المللی موضوع انتقال آموزش در زمینه معدن و صنعت را مورد توجه بیشتری قرار دهند، چرا که افزایش مهارت نیروی انسانی موجب پایداری بنگاه‌ها خواهد شد.