محمدحسین بابالو: افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا در شرایطی به ثبت رسید که بازار خود را برای کاهش قیمت‌ها آماده می‌کرد که در نهایت باعث تناقض برخی سیگنال‌های موثر بر این بازار بود. جهت‌گیری کاهشی قیمت دلار، افزایش حجم عرضه‌ها در بازار آزاد، کاهش تقاضای مؤثر برای تولید در صنایع پایین‌دستی، افزایش قیمت‌های جهانی و ابهام در مورد دورنمای بازار را می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌های این معاملات و قیمت‌ها به شمار آورد که جهت‌گیری آینده این بازار را ترسیم خواهد کرد. به نظر می‌رسد اغلب فعالان بازار فعالیت‌های خود را به سال آینده موکول کنند.

در بازار داخلی محصولات پلیمری شاهد افزایش محدود قیمت‌ها هستیم هرچند که به نسبت کاهش نرخ‌ها در ابتدای هفته، نمی‌توان برای این بازار از جهت‌گیری مثبت قیمت‌ها در هفته جاری نام برد. مهم‌ترین دلیل این افزایش قیمت‌ها را باید رشد قیمت‌های جهانی دانست، زیرا از یکسو بر قیمت‌های داخلی تاثیر می‌گذارد و از سوی دیگر با رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا، تاثیری واقعی بر قیمت‌های عرضه در بازار داخلی بر جای می‌گذارد. این در حالی است که افزایش انتظاری حجم عرضه‌ها به دلیل رشد حجم معاملات در بورس کالا، سیگنالی است که می‌تواند در برابر رشد قیمت‌ها مقاومت کند هرچند که در تناقض با افزایش قیمت‌های پایه قرار دارد. از سوی دیگر با توجه به این شرایط در کنار کاهش قیمت دلار و همچنین پایان یافتن زمان تقاضای فصلی برای تولید همچنین جذابیت نسبی خرید برای تولید یا فروش در سال آینده، شاید نتوان چهره مشخصی از آینده بازار را برای نرخ‌های داخلی ترسیم کرد، ولی ثبات در سطوح فعلی را می‌توان انتظار داشت.

افزایش قیمت‌های پایه در بورس‌های کالا سیگنال مهمی به شمار می‌آید که می‌تواند بیش از سایر فاکتورها در دورنمای بازار تاثیر گذارد. تقریبا تمامی گریدهای پلیمری و اغلب انواع و ترکیبات مختلف محصولات شیمیایی با افزایش قیمت رو به رو شدند که می‌تواند بر دورنمای بازار تاثیر مشخصی بگذارد. کاهش یک درصدی قیمت دلار در قیمت‌های مورد محاسبه، کاهش ۳۵/ ۰‌درصدی قیمت پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی و رشد قیمتی سایر گریدهای پلیمری، اوج گرفتن قیمت انواع استایرن بوتادین رابر موسوم به SBR با رشدی بیش از ۹ درصد، رشد دسته‌جمعی و بیش از ۶ درصدی انواع گریدهای PVC، رشد بیش از ۸ درصدی پلی‌استایرن‌های انبساطی، افزایش قیمت اغلب گریدهای شیمیایی در بورس کالا به استثناء محلول آمونیاک، کریستال ملامین، سود کاستیک، اسید استیک، دی‌اتانول آمین و اپوکسی رزین را می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌های قیمت‌های پایه اعلامی دانست. افزایش محسوس قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی در کنار رشد بهای جهانی نفت خام را می‌توان مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌های پایه به شمار آورد. با توجه به این وضعیت و برخی اما و اگرها در بازارهای داخلی، شاید از این پس خرید محصولات پتروشیمی از بورس کالا توجیه گذشته را نداشته یعنی خریداران همچون سال‌های گذشته، بخش اعظم خرید خود را به سال آینده موکول خواهند کرد. نگاهی به عرضه‌های روز گذشته نشان می‌دهد که اغلب عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی به امید منتفع شدن از رشد قیمت‌های پایه، عرضه‌های خود را به روزهای آینده موکول کردند، بنابراین معاملات جذابی در بازار محصولات پتروشیمی در جریان نبود. در مورد قیمت دلار باید گفت که هنوز هم جهت‌گیری کاهشی نرخ‌ها با اما و اگرهایی همراه است، ولی در هر حال شاهد افول قیمت‌ها هستیم. این ویژگی را باید به فال نیک گرفت، زیرا از رخدادهایی زیرپوستی در بازار ارز حکایت می‌کند که می‌تواند سیگنال‌هایی برای افزایش ارتباطات مالی بین ایران و سایر کشورهای جهان را ترسیم کند. با توجه به این موارد شاید احتمال بازگشتن به سطوحی همچون ۳۵۰۰ تومان در هفته جاری محدود باشد، اما این همه ماجرا نیست؛ زیرا در بلند مدت و در صورت تغییر دیپلماسی طرف‌های غربی مخصوصا پس از انتخابات آمریکا ممکن است تحولات زیادی رخ دهد. با توجه به این شرایط برای دورنمای بازار ارز نمی‌توان ادعای مشخصی داشت.