فرود مجدد فلز سرخ از کانال 17 هزار تومان

سحر نمایشی: در حالی قیمت مس در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران با ریزش بیش از ۶۰۰ تومانی مواجه شد که بسیاری از تحلیلگران نسبت به صعود مجدد بهای فلز سرخ هم در بازارهای جهانی و هم در بازار داخلی خوشبین هستند. آنچه این روز‌ها به کاهش قیمت مس در بازارهای داخلی دامن‌زده بیشتر به روند رو به پایین این فلز اساسی در بورس لندن مربوط می‌شود. در واقع مشکل به وجود آمده در بازارهای جهانی این محصول از کمبود تقاضا ناشی شده، از طرفی هم اخبار ضعیف از اقتصاد چین باعث شده تا فروش مس وارداتی در بازار نقدی این کشور سخت‌تر شود که همین امر موجب تضعیف قیمت‌ها شده است.

البته این شرایط بر معاملات بازار داخلی نیز حاکم است؛ چرا‌که روز یکشنبه مس در بازار آزاد بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان در هر کیلو قیمت داشت که نسبت به دو هفته اخیر تغییری را تجربه نکرده و در همین محدوده به فروش ‌رسید، این در حالی است که به گفته فعالان بازار بهای مفتول مسی حدود هزار تومان نیز زیر قیمت بورس کالا به فروش می‌رسد. بر‌ این اساس کاهش بیش از ۶۰۰ تومانی مس در هر کیلو نسبت به معامله قبلی و امیدواری به تغییر جهت این محصول در بازارهای جهانی انگیزه معامله‌گران را برای خرید فلز سرخ در تالار نقره‌ای به ویژه برای مفتول مس دنیای مس و کاتد شرکت صنایع ملی مس تا حد قابل توجهی افزایش داده است.

به عقیده کارشناسان حوزه فلزات پایه کاهش بهای مس بیشتر موجب تقاضا در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شده است اما با تغییر قیمت مس در بازارهای جهانی و خوشبینی‌هایی که راجع به این فلز وجود دارد، عواملی همچون رشد بهای نفت یا هر کدام از پارامترهای تاثیر‌گذار می‌تواند تغییرات مثبتی را بر روند معاملات این محصولات در بازارهای داخلی ایجاد کند.

از طرفی بر‌اساس اخبار منتشر شده از سوی بلومبرگ اجرای سیاست‌های انبساطی به تحریک رشد اقتصادی چین باعث شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به تثبیت نرخ رشد اقتصادی چین- بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده فلزات- خوش‌بین باشند. در همین حال انتظار می‌رود با بهبود وضعیت آب و هوایی فرآیند تولید و ساخت‌وساز نیز بهبود یابد که این موضوع تاثیر زیادی بر روند قیمت‌ها خواهد گذاشت. نا‌گفته نماند که تنها مساله‌ای که در این میان می‌تواند دورنمای افزایشی بودن قیمت مس را منتفی کند، تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی است.

به این ترتیب بسیاری از تحلیلگران معتقدند افت و خیز پی‌در‌پی قیمت‌ها در بازار مس بیشتر از آنکه به شرایط پایه‌ای بازار مربوط باشد به خوش‌بینی در مورد افزایش نرخ رشد اقتصادی چین بر‌می‌گردد که این موضوع اندکی معامله‌گران را با تردید رو‌به‌رو ساخته است که حتی برخی تحلیلگران معتقدند تقاضای واقعی ممکن است در راه باشد، اما نه به این زودی. به این ترتیب روز یکشنبه ۲۵ بهمن‌ماه، به دنبال افت هفتگی میانگین دلار و قیمت مس در بورس فلزات لندن بهای این فلز سرخ در بورس کالای ایران با افت بیش از ۳ درصدی رو به رو شد.

طی این روز و در تالار مذکور در حدود ۲۵ هزار تن انواع مس معامله شد که در این میان دو هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین دو هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه ‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۲۰ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۴۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۸ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار معاملاتی به فروش رسید. براین اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۵ هزار و ۶۰۹ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۶۴۰ تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول دو هزار و ۵۰۰ تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا دو هزار و ۱۲۰ تن ثبت شده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۱۶ هزار و ۳۷۰ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت ۶۵۴ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول دو هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار ۳۲۰ تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۶ هزار و ۴۲۵ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش ۶۵۴ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود در شرایطی که تقاضا برای آن ۳۲۰ تن ثبت شده است. از سوی دیگر این فلز سرخ هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت مشخصی ندارد و در محدوده ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان در هر کیلو قیمت داده می‌شود.

برخی از فعالان بازار معتقدند نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار داخلی این محصولات، کدام سمت را برای ادامه مسیر انتخاب می‌کند یا اینکه بازارهای جهانی به سرعت تغییر مسیر خواهند داد یا خیر؟ هرچند به اعتقاد آنها چشم‌انداز مبهم نرخ ارز، قدرت تاثیرگذاری بهای فلزات اساسی در بورس لندن را دو چندان می‌کند اما آنها باز هم به‌طور مطمئنی بازار را ارزیابی نمی‌کنند. از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی آگاهان اقتصادی به نظر می‌رسد نوسان قیمت‌های جهانی فلزات صنعتی به خصوص برای مس ادامه‌دار و بلندمدت باشد و باقی‌ماندن قیمت‌های جهانی این فلز در سطوحی نزدیک به سطوح فعلی رشد بیشتری را تجربه کند. بنابراین به‌صورت کلی تحلیلگران روند قیمتی فلز سرخ را در سال جاری در سطح جهانی متعادل پیش‌بینی می‌کنند، این در شرایطی است که قیمت این محصول در بازارهای داخلی برای خروج از رکود و سکوت بازار به رشد و تغییرات بیشتری نیاز دارد.