پوسکوکار احداث کارخانه هندی خود را به تعویق انداخت

علی غفوری:شرکت پوسکوی کره‌جنوبی شروع کار مرحله اول کارخانه جدید فولادسازی خودرو اوریسای هند را شش ماهه به تاخیر انداخته است و در نتیجه تاریخ آن از پایان سال ۲۰۱۰ به ۲۰۱۱ به تعویق افتاده است که دلیل آن روشن نشدن وضع زمین، استخراج معادن و مشکلات زیست‌محیطی (جنگل‌زدگی) است. این شرکت قبلا اعلام نموده بود که کارش را در این ماه آغاز خواهد کرد.

مدیر پوسکو در هند آقای چو سونگ - سیک با مقامات استان اوریسا ملاقات کرده و مشکلات فیمابین را با آنان در میان گذاشته است.

پروژه ۱۲میلیون تن پوسکو قرار است در چندین مرحله یا فاز به اجرا درآید: ۴میلیون تن در فاز اول در سال ۲۰۱۰ ، فاز دوم ۴میلیون تن در سال ۲۰۱۳ و فاز سوم تا سال ۲۰۱۵ که آن نیز ۴میلیون تن خواهد بود.

این شرکت احتمالا مجوز ۱۱۳۵ جریب زمین را تا ماه اکتبر اخذ نماید. پس از آن حداقل ۶-۵ ماه طول خواهد کشید که زمین را برای کارهای ساختمانی مهیا شود.

علاوه بر این این شرکت پیشرفت لازم را برای مجوزها یا تاییدیه‌های اولیه برای تخصیص ۳۱۰۰ جریب زمین‌های جنگلی برای سایت کارخانه را گرفته است.

ضمنا از تمام مخالفین و موافقین ساخت این کارخانه در هند دعوت به‌عمل آمده که با یکدیگر نشست داشته باشند.

شرکت پوسکو برای تامین سنگ آهن مورد نیاز خود در نظر دارد با کودرموخ همکاری نزدیکی را آغاز کند و به همین منظور مراکز آتی را با شرکت سنگ آهن کودرموخ هند و پرسکوی کره‌جنوبی برای استخراج معادن سنگ آهن Khandadhar آغاز خواهند نمود.

قبلا شرکت کودمرخ شکایتی را به دادگاه عالی استان ارائه نموده است مبنی بر اینکه این معادن نباید در اختیار پوسکو قرار گیرد چون قبلا کودرموخ متقاضی استخراج آن بوده است.

دولت هند می‌گوید که کارهای استخراج معدن باید توسط شرکت مشترک کودرمرخ - پوسکو انجام شود که در آن پوسکو دارای بالاترین سهم خواهد بود.

مقامات می‌گویند که این پیشنهاد احتمالا هر دو طرف را راضی کند چون پوسکو تجربه‌ای در استخراج معادن نداشته و همکاری با کودرمرخ را خواهد پذیرفت.

دولت اوریسا نیز تحت فشار دولت مرکزی قرار گرفته است که مساله سنگ آهن را برای پرسکو حل و فصل نماید و اخیرا اعلام نموده است که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در‌خصوص اختصاص زمین و پاکسازی جنگل‌ها تا پایان سال حاصل خواهد آمد.