نیاز داخل را پاسخ می‌دهیم، ورق وارد نکنید

گروه بورس‌فلزات- بیتا احمدی: معمولا کشورهایی که تولیدکننده یک کالا هستند تعرفه واردات آن را صفر نمی‌کنند. تقی بهرامی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت:‌ حذف تعرفه واردات ورق گرم یعنی تمام ارزش افزوده این محصول را برای خارجیان قائل شدن و ایجاد اشتغال کردن برای کشورهای دیگر در حالی که جوانان ایرانی بیکار و جویای کار هستند.

وی افزود: چگونه ممکن است کشوری که خود تولیدکننده فولاد است، تعرفه واردات محصول ورق گرم را حذف کند.

وی با اشاره به میانگین تعرفه واردات در دنیا که ۳۰درصد است، خاطرنشان کرد: کشورهای آمریکا، ترکیه و چین هرکدام تعرفه وارداتشان ۲۵درصد است، بعد چگونه کشوری که خود تولیدات استاندارد شده دارد باید حذف تعرفه داشته باشد؟

بهرامی اظهار داشت: در حالی که مسوولان داعیه حمایت از تولیدات داخلی و حمایت از تولید ملی را دارند چرا برای واردات ورق گرم چنین تصمیمی می‌گیرند و این صنعت را با رکود و ورشکستگی روبه‌رو می‌کنند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد از مسوولان درخواست کرد نسبت به چنین تصمیمی دوباره‌اندیشی کنند.

وی پیشنهاد کرد: مسوولان و سیاست‌گذارانی که موافق حذف تعرفه واردات ورق گرم هستند بیایند در رادیو و تلویزیون به مردم در این خصوص توضیح دهند و قضاوت را به ۷۰میلیون مردم ایران بسپارند. زیرا این تصمیمات به شدت بر روی محصولات تولیدکنندگان داخلی اثر سوء گذاشته و کارخانه‌های آنان را به ورطه ورشکستگی می‌کشاند.

وی با اشاره به ۸میلیون تن فولاد وارداتی در سال گذشته اظهار داشت: مگر مسوولان کشور خواهان تعطیلی کارخانه‌ها و بیکار شدن صدها تن از کارگران کارخانه‌ها هستند که اینقدر فولاد وارد کشور کرده‌اند.

به گفته بهرامی، در داخل کشور بخش‌خصوصی برای ۷میلیون و ۹۰۰هزار تن تولید فولاد سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی کرده است اما به دلیل کمبود مواد اولیه تنها با ۱۰درصد کار انجام می‌دهد.

وی افزود: بخش‌خصوصی می‌تواند به دولت عوارض و مالیات داده و در توسعه اقتصادی کشور موثر باشد و در بخش صادرات سهم داشته باشد اما در حالی که ما تعرفه واردات این نوع محصول را حذف می‌کنیم چگونه انتظار رشد و توسعه اقتصاد کشور را داریم.

بهرامی با اشاره به وضعیت اقلیمی کشورمان که زلزله‌خیر است، تصریح کرد: واردات فولاد چینی که با استانداردهای تعریف شده ما سازگاری ندارد به شدت زیان‌ده بوده و در طولانی مدت تبعات سوء خود را نشان خواهد داد.

وی گفت: شاید ورق گرم چینی با استانداردهای لندن مطابقت داشته باشد اما به هیچ وجه با استانداردهای ملی ما برای ساخت این محصول سازگار نیست و مسوولیت آن با افرادی است که موجبات تعطیلی کارخانه‌ها را فراهم می‌کنند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد همچنین گفت: در چشم انداز ۲۰ساله قرار بود ۵۶میلیون تن تولید ورق گرم در کشور داشته باشیم که ۴۰میلیون تن آن برای مصرف داخل کشور و ۱۶ملیون تن آن برای صادرات در نظر گرفته شود اما با وضعیت جدید چنین چیزی محقق نخواهد شد.

وی افزود: دیگر کسی در این بخش سرمایه‌گذاری و کارآفرینی نخواهد کرد.

وی با اشاره به تولید ۵میلیون تنی ورق گرم در داخل کشور، گفت: میانگین قیمت ورق گرم ۶۸۰تومان است و در بازارهای جهانی معمولا یکی دو درصد گرانتر به فروش می‌رسد.

وی افزود: من تضمین می‌کنم اگر واردات ورق گرم به کشور نداشته باشیم تمام نیاز کشور را ما تامین خواهیم کرد.