تعرفه فعلی قراضه، اثری بر کاهش صادرات آن ندارد

ایسنا- به‌‌رغم قابلیت‌های مناسب برای صادرات محصولات ریخته‌گری، به دلیل نیاز بالای داخلی، روند صادرات در سال‌های گذشته فزآینده نبوده است. عبدالحمید قدیمی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های صنعت ریخته‌گری ایران، با بیان این مطلب گفت: در سال گذشته در مجموع میزان تولید کشور در زمینه محصولات ریخته‌گری حدود ۶۵۰ هزار تن بود.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به گردش نقدینگی در واحدهای تولیدکننده محصولات ریخته‌گری گفت: در حال حاضر صنایع بالادستی مانند خودروسازی‌ها در پرداخت‌های خود دچار مشکل هستند و این مشکلات به صنایع پایین‌دستی آن‌ها مانند قطعه‌سازی‌ها و ریخته‌گری‌ها منتقل شده است.

او با بیان این که سال گذشته میزان بدهی خودروسازان به واحدهای قطعه‌سازی و ریخته‌گری حدود چند صد‌میلیارد تومان برآورد شد، عنوان کرد: به نظر می‌رسد در صورت اعمال محدودیت‌های بیشتر در خصوص روابط بانکی، صادرات موجود به کشورهای غرب اروپا دچار مشکل خواهد شد، ضمن‌ این‌که با کشورهای سوریه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مراوده داریم. وی با بیان این‌که بانک‌ها در ارائه تسهیلات به واحدهای ریخته‌گری همکاری مناسبی ندارند، خاطرنشان کرد: انتقال حساب‌ها از طریق کشورهای ثالث تا حدودی مشکلات ما را برطرف کرده، هرچند این کار هزینه‌بر است.

وی افزود: در حال حاضر چین و در آینده نزدیک هند جزو رقیبان جدی ایران در صنایع ریخته‌گری محسوب می‌شوند.

اشباع بازار داخلی از قطعات ریخته‌گری تا ۲ سال آینده

او درباره آینده صادرات محصولات ریخته‌گری کشور توضیح داد: امسال باوجود بالا بودن نیاز داخلی در صورت بهره‌برداری از طرح‌های جدید توسعه‌ای در صنعت ریخته‌گری پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده بازار داخلی درخصوص قطعات ریخته‌گری به نقطه اشباع برسد.

قدیمی اضافه کرد: امسال در صورت بهره‌برداری کامل از طرح‌های توسعه‌ای حدود ۲۰درصد به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود.

وی با بیان این‌که حدود ۲۵درصد از محصولات ریخته‌گری به صورت مستقیم قابل مصرف و مابقی باید در صنایع ماشین‌سازی و قطعه‌سازی تکمیل و استفاده شوند، افزود: توسعه صنعت ریخته‌گری منوط به توسعه صنایع ماشین‌سازی و قطعه‌سازی در کشور است.

وی ضمن بیان این که از ۶۵۰ هزار تن تولید کشور در زمینه محصولات ریخته‌گری حداقل ۲۵درصد آن متعلق به واحدهای کوچک و متوسط است، تصریح کرد: به غیر از واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی مستقرند، بقیه در مناطق مختلف پراکنده شده‌اند و آمار دقیقی نیز از آن‌ها وجود ندارد.

او تعداد واحدهای ریخته‌گری فعال در اطراف تهران را حدود ۶۰۰ واحد دانست و افزود: در حال حاضر نوسانات قیمت در قراردادهای فی‌مابین تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است، به طوری‌که نوسانات قیمتی مواد اولیه فلزی مانند نیکل، مس، کروم و فروآلیاژها خارج از پیش‌بینی‌هاست.

او درباره قیمت محصولات داخلی نیز توضیح داد: میانگین قیمت‌های داخلی در مقایسه با کشورهای اروپایی رقابتی است، اما با چینی‌ها و هندی‌ها در این زمینه چالش‌ داریم، به‌رغم این‌که هندی‌ها هنوز به استانداردهای کیفی لازم دست نیافته‌اند.

تعرفه فعلی قراضه اثری بر کاهش صادرات آن ندارد

وی درباره وضعیت آهن قراضه در کشور توضیح داد: مصرف بالای آهن قراضه برای احداث واحدهای فولادسازی، افزایش قیمت جهانی و کمبود آن باعث شده است کشورهای همسایه به شدت به بازار آهن قراضه ایران روی آورده و آن را خریداری کنند. وی با اشاره به ناکارآمدی تعرفه ۳۰درصدی وضع شده برای صادرات آهن قراضه تصریح کرد: تا زمانی که قیمت آهن قراضه بر مبنای قیمت جهانی تعیین نشود، تعرفه اثری بر کاهش صادرات آن ندارد.

قدیمی با بیان این‌که اغلب مناطق گمرکی کشور فاقد تجهیزات لازم برای کنترل و نظارت بر خروج آهن قراضه هستند توضیح داد: آهن قراضه به صورت فله‌ای در داخل کانتینرها از کشور خارج می‌شود و اغلب گمرکات کشور نیز از داشتن سیستم کنترل اشعه ایکس مخصوص بازرسی کانتینرها محروم هستند.

او اضافه کرد: به غیر از خروج آهن قراضه، قراضه مس و برنج نیز به اشکال مختلف از کشور صادر می‌شوند.

محقق نشدن قانون استفاده حداکثری از توان داخلی

قدیمی در ادامه با اشاره به قانون استفاده حداکثری از توان داخلی که در مجلس تصویب شد توضیح داد: این قانون فروشندگان و پیمانکاران خارجی را ملزم می‌کرد که حدود ۴۰درصد از تجهیزات مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین کنند و وزارت صنایع و معادن نیز ناظر بر آن‌ها بود، اما در عمل در بسیاری از پروژه‌ها این قانون رعایت نشده است.

اشکالات قراردادهای کلید در دست

او به اشکالات قراردادهای کلید در دست اشاره کرد و افزود: چنین قراردادهایی باعث وابستگی تولیدکنندگان داخلی به شرکت‌های خارجی می‌شود و علاوه بر آن شرکت‌های خارجی قادرند محصولات و ماشین‌آلات خود را به چندین برابر قیمت به تولید‌کنندگان داخلی بفروشند.

او با ابراز تاسف از این‌که هنوز شبکه ریلی پیوسته در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰۰درصد حمل و نقل مربوط به قطعات ریخته‌گری توسط حمل و نقل جاده‌ای و کامیون‌ها انجام می‌شود که با توجه به سهمیه‌بندی بنزین، حمل و نقل سنگین قطعات ریخته‌گری با مشکل روبه‌رو شده است.